InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Tarot - Een Moedige en Magische Reis

Tarot - Een Moedige en Magische Reis

Er was eens... Hoeveel sprookjes beginnen er niet op deze manier? En toch roepen deze drie woordjes nog steeds een gevoel van gespannen verwachting op. Niet zonder reden. Ieder mens droomt zichzelf wel eens als 'de' held(in) in zijn/haar eigen verhaal. Dat moet ook zo, want dat zijn we ook. Tarot vertelt ons welke reis onze ziel maakt. Het is een hulpmiddel voor wie grenzen wil verleggen. Dit artikel behandelt 'Het Begin' (en de moed die daarvoor nodig is) in twee stappen.

De Zot - onze 'Onnozele' Ziel

Basis-betekenis

Zorgeloos openstaan voor een nieuwe ervaring. Kinderlijk enthousiast en ongeremd zijn. Optimistisch vertrouwen in de bescherming van het universum.

Belangrijkste aspecten:

  • Archetype: het kind
  • Astrologie: Uranus
  • Doel: levensvreugde
  • Edelsteen: toermalijn, turkoois
  • Emotie: ondernemingslust, nieuwsgierigheid
  • Kleur: lichtgeel
  • Opdracht: speels leren
  • Negatief: verwarring, ondoordacht handelen

Wie deze kaart tegenkomt, kan zich het volgende afvragen:

Op welke manier beleef ik het heden? Doe ik dingen in goed vertrouwen? Waar leidt mijn leven heen? Waarom voel ik mij in bepaalde zaken een complete dwaas? Wil ik meer uit mijn leven halen? Waar wil ik naartoe?

Bedenking:

Heb je een taak verknoeid? Voel je je onhandig en idioot? Werd je voor schut gezet door anderen? Ga dan niet zitten kniezen maar bedenk dat alle mogelijkheden van het universum voor je open liggen: hier en nu!

Toepasselijke oefening:

Zoek naar 'De Zot' in jezelf. Waar zit je spontaniteit? Welke gekke ideeën zitten er in je hoofd? Welke impulsen onderdruk je steevast? Schrijf zijn/haar belevenissen op, begin met 'Er was eens' en fantaseer er lekker op los. Je staat versteld van wat het voor je doet! Laat alles bezinken.

Als je er klaar voor bent, ga je verder met de tweede stap: 'De Magiër'.

De Magiër - een Mysterieus Begin

Basis-betekenis

Bewust zijn van je kunnen. Geconcentreerd en doelgericht handelen. De krachten van de natuur gebruiken. De gaven van anderen bundelen en richten. Kanaliseren.

Belangrijkste aspecten:

  • Archetype: de meester
  • Astrologie: Mercurius
  • Doel: zelfverwezenlijking en inzicht
  • Edelsteen: tijgeroog, citrien, vuuropaal, agaat
  • Emotie: zelfverzekerd zijn, verbondenheid met grote krachtreserves
  • Kleur: geel
  • Opdracht: initiatief nemen, impulsen geven, taken volbrengen
  • Negatief: grootheidswaan, machtswellust, bluf

Ben ik verbonden met mijn scheppingen? Zijn mijn doelstellingen duidelijk? Waarop richt ik mijn energie? Wat wil ik van anderen en hoe breng ik dat op hen over?

Bedenking:

Lijk je onder te gaan in chaos? Is alles rondom je zijn glans verloren? Geeft niemand in je omgeving nog blijk van pit? Stel jezelf open als kanaal voor de spirituele krachten van de aarde en het universum. Richt ze op je doel, de mensen met wie je samenwerkt en volbreng je project.

Toepasselijke oefening:

Soms overkomt het je: je loopt over van activiteit, je schijnt alles waar te kunnen maken met een vingerknip en iedereen werkt enthousiast mee. Kortom, je voelt je als 'De Magiër' uit een sprookje! Zoek die gebeurtenissen terug in je herinnering en schrijf op welk gevoel ze je gaven. Herlees die tekst regelmatig en bedenk manieren om die kracht terug op te kunnen roepen wanneer JIJ dat wil!
© 2008 - 2019 Mimske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chakra's en de TarotChakra's en de TarotEr zijn in ons lichaam zeven grote chakra's te vinden. Deze zeven verschillende chakra’s zijn verbonden met de grote en…
De Osho Zen Tarot: een transcendentaal zenspelDe Osho Zen Tarot is genoemd naar Bhagwan Shree Rajneesh, beter bekend als Osho, een spiritueel meester. Deze kaarten ve…
De Tarot (het Rider Waite kaartspel)Al eeuwenlang spreekt het kaartspel met de Tarotkaarten tot de verbeelding. De verschillende kaartensets (dit artikel he…
The Sims abracadabra: tips en trucs om sims te laten toverenThe Sims is al weer een ‘oud’ computerspel. Immers er ligt al tijden een opvolger van deze populaire game is de winkel o…
Torastudie 163: de ontsnapte ziel – Leviticus 13:3Torastudie 163: de ontsnapte ziel – Leviticus 13:3Tzaraat (melaatsheid) is een spirituele ziekte. Het verwijst naar een witte vlek op de huid van een persoon, op de muur…
Bronnen en referenties
  • 'Tarot und die Reise des Helden' - Hanjo Banzhaf - uitg.: H.H.Verlag, München 1997 'Tarot for yourself' - Mary k. Greer - uitg.: Newcastle Publishing Co., Inc.

Reageer op het artikel "Tarot - Een Moedige en Magische Reis"

Infoteur: Mimske
Gepubliceerd: 04-12-2008
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!