InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Regressietherapie: Verwerken van problemen uit het verleden

Regressietherapie: Verwerken van problemen uit het verleden

Regressietherapie is een methode om los te komen van trauma uit het verleden. Dat is belangrijk omdat dingen die je vroeger hebt meegemaakt je nu kunnen belemmeren om gelukkig of gezond te zijn. Onverwerkte emoties of blokkerende gedachten zorgen ervoor dat je ziek wordt of niet verder komt in je leven. Door blokkades weg te halen, wordt de weg weer vrij gemaakt voor nieuwe ervaringen en groei. Regressie is een soort van grote schoonmaak, die je opnieuw in contact brengt met je potentieel.

Wat is regressietherapie?

Regressietherapie is een manier om traumatische ervaringen beter te verwerken, zodat je met een schone lei verder kunt. Wanneer je als mens nare dingen meemaakt, is het vaak zo dat je de emoties die daar mee gepaard gaan niet op de juiste manier verwerkt. Dit leidt bijvoorbeeld tot gedachten, waarin je jezelf blokkeert om er in de rest van je leven iets van te maken. Je kunt jezelf wanneer je als kind bent gepest bijvoorbeeld wijs maken dat je er als mens niet toe doet of dat je waardeloos bent. Ook kun je gevoelens van woede en verdriet verdringen, die dan later zorgen dat je last krijgt van ziekten of bijvoorbeeld paniekaanvallen.

Bij regressie therapie gaat een professionele therapeut met je aan de slag om blokkades als gevolg van trauma te identificeren en op te ruimen. Een goede regressie therapeut maakt contact met je onderbewuste en zoomt als het ware in op wat bij jou een hevige emotionele reactie losmaakt. Dat is de plek waar de pijn zit en dat is wat de therapeut vastgrijpt om samen met jou aan genezing te gaan werken.

Op die manier ruim je als het ware de rommel in je leven op, zodat je verder kunt zonder belemmerd te worden door de blokkades die je, om jezelf te beschermen, zelf hebt opgeworpen tijdens moeilijke perioden in je leven. Zo krijg je opnieuw een kans om gelukkig en gezond te worden en zelf te werken aan je eigen persoonlijke groei.

Hoe gaat regressietherapie of hypnotherapie in zijn werk?

Niet elke therapeut gelooft in reïncarnatie en is dus een reïncarnatietherapeut. Sommige therapeuten gaan ervan uit dat blokkades ontstaan zijn tijdens je jeugd, terwijl anderen zullen proberen om nog verder terug te kijken in het verleden. Zij zijn van mening dat je in dit leven negatieve gevolgen kunt ondervinden van trauma's die zijn ontstaan in vorige levens.

De werkwijze van een regressietherapeut of hypnotherapeut is echter altijd ongeveer hetzelfde. Met een lichte hypnose zorgt de therapeut ervoor dat hij of zij toegang krijgt tot je herinneringen. Vaak herinner je je bewust bepaalde dingen uit het verleden maar weet je ook dingen niet meer. Door te visualiseren en door te vragen op emotionele gebeurtenissen uit je leven wordt als het ware een brug geslagen naar meer onbewuste herinneringen. Juist in die onbewuste herinneringen liggen vaak de mogelijkheden tot genezing.

Door te werken met jouw eigen herinneringen en gevoelens als klein kind kan de therapeut blokkades uit de weg ruimen en saboterende gedachten voorgoed uit je manier van denken bannen. Zodat na de behandeling of reeks van behandelingen jouw oude traumatische ervaringen niet meer in de weg staan om gelukkig en gezond te worden. De weg wordt vrij gemaakt voor een leven, waarin je zelf aan het roer staat, je leven kunt vormen zonder dat je wordt belemmerd door allerlei dingen uit het verleden. Je krijgt als het ware een nieuwe kans op geluk en gezondheid.

Waar vind je een goede regressie therapeut?

Een goede therapeut heeft diploma's van erkende instituten voor regressietherapie en hypnotherapie. Vraag dus altijd naar welke opleidingen een behandelend therapeut heeft gevolgd. Werken met hypnose is alleen veilig, wanneer de therapeut weet wat hij of zij doet. Over het algemeen is dit trouwens geen beroep dat mensen kiezen, die niet heel erg graag hun leven willen wijden aan het helpen van anderen. De meeste therapeuten werken vanuit de goedheid van hun hart en proberen jou weer een stapje verder te helpen in het leven.

Spreek altijd af dat je elkaar eerst één of twee sessies ontmoet zonder dat er echt al een start wordt gemaakt met de regressie therapie zelf. Een goede intake leert de behandelend specialist meer over jouw persoonlijke voorgeschiedenis, zodat hij of zij beter weet wat een goede ingang zou kunnen vormen voor de therapie en over waar jouw persoonlijke pijnpunten zouden kunnen liggen. Het is belangrijk om zelf goed na te denken over wat jou nou eigenlijk het meest belemmert om verder te komen, zodat je de therapeut kan helpen om jou zo goed mogelijk te helpen.
Gerelateerde artikelen
recensieBoek: Children's past lives - Carol BowmanEr zijn al veel boeken geschreven over regressie. Toch is er maar één dat het onderwerp kinderen en regressie zo uitgebr…
Afweer: psychologieAfweer: psychologieMet psychologische afweer wordt bedoeld het wegdrukken van gevoelens, fantasieën of wensen. Bij projectie ziet de persoo…
Mogelijke reacties van ons lichaam of gevolgen op celschadeMogelijke reacties van ons lichaam of gevolgen op celschadeWanneer ons lichaam op een bepaalde plaats een wonde heeft, een infectie of ontsteking, reageren de cellen uit ons licha…
Wat een hypnotherapeut doetWat een hypnotherapeut doetEen hypnotherapeut is een therapeut die op een passende wijze werkt aan je probleem en te zoeken naar een oplossing. Elk…
Ons leven terug in evenwicht: Polyenergetische therapieOns leven terug in evenwicht: Polyenergetische therapieVoorkomen is beter dan genezen. Steeds meer landgenoten komen daarbij tot het besef dat preventie erg belangrijk is, en…

Reageer op het artikel "Regressietherapie: Verwerken van problemen uit het verleden"

Reacties

Monica, 19-01-2019 05:18 #3
Hoe gaat zoiets, ga je voor een verwijskaart naar je huisarts?
Is dit een behandeling die vergoed wordt?
Kun je ergens informatie hierover aanvragen?
Mvg,
Monica

J. J., 14-11-2018 19:21 #2
Zelf ervaring mee. Helaas is het niet goed gegaan. Vlak er na in behandeling voor een psychose geweest naar aanleiding van een aantal sessies. Doe het niet!

Mariana, 21-06-2015 19:39 #1
Beste, graag zou ik aan u, meer informatie willen vragen, deze zijn;wordt regressie therapie vergoed door de zorgverzekering, wat zijn de kosten, is er sprake van n wachttijd? Is het voor iedereen goed, moet je voor de therapie open staan, zoals, is het waar te nemen?Ook als je het als iets zwevend Ziet?
Met vriendelijke groet, mariana

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 07-02-2012
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 3
Schrijf mee!