InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Vampierjager David Farrant

Vampierjager David Farrant

Een van de jagers op vampiers die in het nieuws gekomen is, was David Farrant. Deze David had zichzelf uitgeroepen tot hogepriester van de duisternis. Na een opwindende rechtszaak in 1974 werd hij veroordeeld tot gevangenisstraf wegens het organiseren en uitvoeren van de jacht op vampiers op Highgate Cemetery in Londen.

Highgate Cemetery

Highgate Cemetery is een kerkhof in Londen dat in de 19de eeuw ontworpen is door de beste tuinarchitecten van Engeland. Eens was het een luisterrijke plaats met sierlijke lanen omlijst door bomen. Tegenwoordig is het aan het vervallen. De begroeiing is er inmiddels zo dicht geworden dat het er onheilspellend aanvoelt, zelfs op een stralende en zonovergoten ochtend.

Lijkdoorboring

In het algemeen was het gebruikelijk om zich van een vampier te ontdoen door het lijk in de kist te doorboren. Ook werd het lichaam begraven met het gezicht naar beneden. Soms werd het hoofd afgehakt of werd er knoflook in de mond gestopt.
Uit geraamtes van personen die 400 jaar geleden werden begraven, zag men op de plaats van de gewrichten dat deze gewrichten aan de kist waren vast gespijkerd. Dergelijke begrafenissen vonden in Engeland plaats in de tijd dat men in heksen en vampiers geloofde. De geraamten waarvan de gewrichten aan de kist waren vastgespijkerd, waren vermoedelijk van heksen geweest.

Zaak van de vampierjagers

De zaak van de vampierjagers kwam in de openbaarheid bij het verhoor van de 28 jarige David Farrant. David noemde zich niet alleen hogepriester van de duisternis, hij achtte zich tevens voorzitter van het Occulte Genootschap. Omdat een uitvoerig verslag van de zaak te gruwelijk werd geacht voor de doorsnee krantelezer, legde de pers zichzelf beperkingen op. De jury kreeg te horen dat meisjes naakt op ontwijde graven hadden gedanst. Hierna merkte de rechter droogjes op dat ze het wel erg koud gevonden moeten hebben om zo naakt te dansen in oktober.

Feiten van de zaak

Na het gerucht dat er een twee meter lange vampier was gezien die boven de graven van Highgate Cemetery zweefde, trokken honderd vampierjagers naar het kerkhof. De ontstelde jury hoorde dat er ijzeren poken door verminkte lichamen waren gedreven, nadat graven kapot geslagen waren. Later zijn de overblijfselen in de graven teruggelegd door het kerkhofpersoneel dat er - om de nabestaanden niet te schokken - geen woord over mocht loslaten. Een architect had zijn auto dichtbij het hek van het kerkhof geparkeerd. Bij zijn terugkeer vond hij een onthoofd lichaam tegen het stuur geleund. In David Farrants huis werden foto's gevonden van een naakt meisje op een graf. Bij een andere getuige ontdekte de politie, dat er zout rond de ramen van de kamer en rond de deur was gestrooid. Onder David's kussen lag een groot houten kruis. Ook kwam aan het licht dat er afgodsbeeldjes - met spelden door de borst gestoken - waren gestuurd aan mogelijke getuigen tegen David Farrant.

De aanklacht

David Farrant werd beschuldigd van grafschennis en het onteren van stoffelijke overschotten ( "tot grove schande van godsdienst, eerbaarheid en zeden"). Al gaf David toe dat hij wel eens op het kerkhof geweest was, hij ontkende stellig alle beschuldigingen die tegen hem waren ingebracht. Niettemin werd de aanklacht voldoende bewezen geacht. De rechter veroordeelde hem tot bijna vijf jaar gevangenisstraf.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Colin Wilson 'The Occult'

Reageer op het artikel "Vampierjager David Farrant"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 23-03-2011
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!