InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Go with the flow

Go with the flow

Go with the flow Erg populair taalgebruik maar heeft het ook enige betekenis of is het een slechts een gevoel wat marketeers proberen op te roepen? In dat laatste geval lijkt het een beetje op de flowerpower in de jaren zestig/zeventig. De praktijk kan je echter verrassen.

Ratrace of go with the flow?

‘Go with the flow’ wordt zeker gebruikt voor wollige woorden en moeten een relaxed gevoel meegeven. Voor veel mensen stopt het daar dan ook, maar zo niet voor iedereen. ‘Go with the flow’ is namelijk ook een soort tegenhanger voor de ratrace van de westerse cultuur. Iedereen die past of moet passen – hoewel iedereen een keuze heeft – in het keurslijf van carrière, gezin, kinderen, vol sociaal leven etc. etc. Zo’n 95% tot 98% van de mensen zijn volgens en dat wil zeggen dat de groep die in het voetspoor loopt van ‘gewenst gedrag’, erg groot is.

Tegenhanger

De tegenhanger is de controle wat te laten vieren en niet meer dan goed voor lichaam en geest is, proberen in een dag te proppen. Want wat we willen is behalve veel te combineren is het ook nog belangrijk dit te realiseren voor je 40ste. Logisch dat de gezondheidszorg onder druk staat. Allerlei welvaartsziekten, overspannenheid en soms onverklaarbare klachten bij relatief jonge mensen is niet gezond. Deze tegenhanger, en dat heeft de naam ‘go with the flow’ gekregen, is er voor te zorgen dat de mindset van mensen anders wordt.
Een druk leven is oké, maar drukte moet met rust afgewisseld worden en dus is de balans zo belangrijk.

Durf je over te geven

Maar wat zeker zo belangrijk in het ‘go with the flow’ principe is, is het gegeven dat je beter en meer naar jezelf moet luisteren. Wat heeft je lichaam je te vertellen, voel hoe je lichaam reageert op bepaalde situaties en neem het mee in je beslissingen. We kennen immers allemaal wel het zogenaamde ‘buikgevoel’ wat zegt dat iets niet goed voelt. En toch kunnen we er op dat moment geen rationele uitleg aan geven … en dus nemen we de beslissing op rationele gronden. Om er vervolgens op een later tijdstip spijt van te hebben of te ervaren dat je je gevoel best mee had mogen laten beslissen.

Waarom controle?

Verder is een belangrijk aspect van het ‘go with the flow’ principe het gegeven dat we alles moeten controleren. Alleen hebben we dat zelf zo bepaald en heeft niemand gezegd dat dat moet, dat dat ook feitelijk de bedoeling is. Je kunt je al open stellen door de vraag aan jezelf voor te leggen waarom je alles zou moeten willen controleren? En dat is dan weer zo’n vraag die in het rijtje thuishoort over de maakbaarheid van het leven.

Geef het een kans

De balans is belangrijk en dat is al een grote stap, maar je lichaam en geest komt zeker meer in balans als je alleen al de tijd neemt om na te denken over de belangrijke zaken in het leven. Want dan komt die carrière, die nu zoveel tijd en energie vergt, eigenlijk nooit op de eerste plaats. Je wilt het beste voor jezelf en je dierbaren, dat staat feitelijk altijd op de eerste plaats.

Als dat voorop staat en je gaat op zoek naar meer balans, waarbij je goed naar je lichaam luistert, kan je plots meters maken. Maar de druk van het moeten presteren wordt minder, wat vervolgens weer gevolgen kan hebben voor je gezondheid. En stap voor stap kom je los van het ‘moeten’.

Natuurlijk gaat ook een dergelijk proces gepaard met vallen en opstaan en soms terugvallen in oude gewoonten. Echter, als je begint met wat kleine aspecten kan je je ook geen enorme buil vallen. Ervaar hoe het voelt om te luisteren naar wat je ingegeven wordt, zonder dat je je daar bewust van bent en daarmee niet alleen meer je beslissingen te nemen op basis van je ratio. Maar het werkt alleen als je echt wilt.

Tot slot

De mensen die dit proces doormaken, gaan allemaal door een heftige periode. Hoewel het voor de mensen in kwestie vaak vrij snel verbetering oplevert, is het de omgeving die hier niets van begrijpt. Denken dat je gek geworden bent, dat je een loser bent of haken volledig af. Gelukkig geldt dit niet voor iedereen en komen er op deze wijze leven en werken, ook weer nieuwe mensen op je pad. Je moet er alleen aan toe zijn en dat kan je niet rationeel bepalen, dat voel je.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veranderingen in het levenVeranderingen in het levenWe zijn het nieuwe jaar begonnen met goede voornemens, pakken het werk en de andere dagelijkse zaken weer op en dan lijk…
Toeval bestaat niet … of toch?Toeval bestaat niet … of toch?Voor de een wel en de ander niet. Mensen verschillen, dus ook in hun mening over het feit of toeval bestaat of niet. Het…
Joodse wijsheden 15: zakelijke instinct voor zinvol levenJoodse wijsheden 15: zakelijke instinct voor zinvol levenBij het doen van zaken op de markt moet een bedrijf maximaal efficiënt handelen. Ditzelfde principe kan toegepast worden…
Flow Magazine: een me-time tijdschriftFlow Magazine: een me-time tijdschriftFlow Magazine. Het tijdschrift Flow werd gelanceerd als het eerste me-time magazine van Nederland. De term Flow staat vo…
De Ideale Prestatietoestand en flow in sportDe Ideale Prestatietoestand en flow in sportEr zijn verschillende manieren om uit te zoeken welke psychologische kenmerken de basis vormen van succesvolle sportpres…

Reageer op het artikel "Go with the flow"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-03-2012
Subrubriek: Spiritueel
Special: Alternatieve geneeskunst
Schrijf mee!