InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De wet van de aantrekkingskracht

De wet van de aantrekkingskracht

De wet van de aantrekkingskracht wordt door zelfhulpspecialisten en spirituele leraren nogal eens genoemd als basis voor het vormgeven van ons eigen leven. Maar wat is nu eigenlijk de wet van aantrekkingskracht? Werkt de wet van aantrekkingskracht voor iedereen? En hoe gebruik je dan de wet van aantrekkingskracht?

Wat is de wet van de aantrekkingskracht?

De wet van de aantrekkingskracht (in het Engels Law of Attraction of kortweg LOA genoemd), zegt dat datgene waar je je aandacht op richt zich zal manifesteren. Daarmee wordt bedoeld dat iemand zelf zijn leven creëert, door de gedachten, gevoelens en handelingen die iemand heeft. Bijvoorbeeld: als iemand denkt aan verdriet, zich verdrietig voelt en de hele dag huilend op de bank zit, dan besteedt diegene veel aandacht en energie aan verdriet en het gevolg is dat meer verdriet zich in zijn leven zal voordoen. Andersom is het zo dat wanneer iemand veel aandacht en energie geeft aan vreugde, in zijn gedachten, gevoelens en handelingen, dan zal die persoon meer en meer vreugde in zijn leven creëren. Een veel gebruikt voorbeeld is het vinden van een parkeerplaats voor de auto. De ene persoon zal er al bij voorbaat vanuit gaan dat het druk is op de parkeerplaats en dat er daarom geen plek meer vrij zal zijn voor zijn auto. De andere persoon zal juist de overtuiging hebben dat er nog een parkeerplaats te vinden is en ziet die parkeerplaats in gedachten voor zich. Vanuit de wet van de aantrekkingskracht zullen beide personen precies datgene krijgen wat ze verwachten. De eerste persoon vindt geen parkeerplaats en moet rondjes blijven rijden. De andere persoon vindt snel een parkeerplaats vlakbij de plaats van bestemming.

Werkt de wet van aantrekkingskracht voor iedereen?

De wet van aantrekkingskracht wordt gezien als een natuurwet en daarom geldt deze voor iedereen. Hetzelfde als met de zwaartekracht is het niet nodig om in de wet te geloven om deze te laten werken. Iemand die niet gelooft in de zwaartekracht zal toch naar beneden vallen als hij van een flat afspringt. Zo zal iemand die niet in de wet van de aantrekkingskracht gelooft toch datgene in zijn leven creëren waar hij de meeste aandacht aan schenkt. Tenminste, dat is wat beweerd wordt door de aanhangers van de theorie van de wet van de aantrekkingskracht. Wetenschappelijk is nog niet aangetoond dat de wet van de aantrekkingskracht werkelijk bestaat. Wel zijn er diverse experimenten uitgevoerd waarvan de uitkomst doet vermoeden dat het leven daadwerkelijk zo in elkaar zit, dat mensen door hun gedachten, gevoelens en handelingen te sturen, hun eigen leven kunnen vormgeven.

Hoe gebruik je de wet van aantrekkingskracht?

De wet van aantrekkingskracht is geen truc die kan worden toegepast. Dit aangezien het gelijk wordt gesteld met een natuurwet en een natuurwet heeft zijn werking, zelfs al past niemand de wet bewust toe. De zwaartekracht bijvoorbeeld houdt niet op met zijn bestaan als niemand deze natuurwet bewust toepast.

Wel kan gebruik worden gemaakt van kennis van de werking van de wet van de aantrekkingskracht om je leven te veranderen en datgene te creëren wat je graag in je leven zou willen hebben. Aangezien de wet van aantrekkingskracht datgene aantrekt waar iemand veel aandacht aan besteedt, is het belangrijk zo bewust mogelijk te leven. Met bewust leven wordt bedoeld dat je zoveel mogelijk moet stilstaan bij je gedachten, je gevoelens en je gedrag. Het komt er op neer dat als je je goed voelt, je ook goede dingen in je leven creëert, terwijl als je je slecht voelt je juist meer ellende, verdriet of boosheid creëert. Gedachten, gevoelens en gedrag beïnvloeden elkaar continu. Door zelf een van die aspecten bewust te veranderen, zorg je ervoor dat je je goed gaat voelen en je daardoor goede dingen in je leven zal creëren. Als je verdrietig bent en je merkt dat je veel aan zorgen denkt, kun je je gedrag aanpassen, bijvoorbeeld mooie muziek opzetten. De muziek kan je een goed gevoel geven, waardoor je fijnere gedachten krijgt en je meer zin hebt om leuke dingen te doen. Zo wordt je gehele stemming beïnvloed en komen er weer goede dingen op je pad.

Een sceptische noot

Niet iedereen voelt zich aangetrokken tot de theorie over de wet van de aantrekkingskracht. Vooral mensen die veel ellende in hun leven hebben meegemaakt, hebben moeite de theorie te geloven. Zij kunnen zich niet voorstellen dat zij zelf deze ellende in hun leven hebben aangetrokken. Verder worden vaak vragen gesteld over hoe het dan zit met kinderen in moeilijke situaties en met mensen in ontwikkelingslanden. In hoeverre kunnen zij zelf nou echt invloed uitoefenen op hoe het leven er voor hen uitziet. Verder lijkt selffulfilling prophecy een grote rol te spelen bij de beleving van mensen die de theorie van de wet van de aantrekkingskracht aanhangen. Wat er ook gebeurt, er is altijd wel een reden te vinden die samenhangt met de gedachten en gevoelens die ze op dat moment hadden. Om het voorbeeld van de parkeerplaats nogmaals aan te halen: als een parkeerplaats wordt gevonden komt dat door de overtuigende gedachten, als de parkeerplaats niet wordt gevonden komt dat door de geringe twijfel die kennelijk toch nog bestond.
© 2012 - 2019 Multivalue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De wet van de aantrekkingskracht"

Infoteur: Multivalue
Gepubliceerd: 13-03-2012
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!