Verslaafd aan Candy Crush?

Verslaafd aan Candy Crush? Speel je ook zo graag Candy Crush op je pc, tablet of iPhone? Geen zorgen, je bent de enige niet! Maar moet je je zorgen maken over verslaving? Kan je verslaafd raken aan spelletjes zoals Candy Crush en zo ja, hoe merk je dan dat je in de gevarenzone komt? Candy Crush is afkomstig uit de koker van producent King, een bedrijf dat het moet hebben van online games. Met de ontwikkeling van Candy Crush wonnen ze in één klap de jackpot: maar liefst 600 miljoen keer per dag wordt het populaire spel met de snoepjes gespeeld. Je kan in principe gratis spelen, maar dat is natuurlijk niet waar de fabrikant het van moet hebben. Gelukkig voor hen zijn er dagelijks miljoenen ongeduldige spelers die extra levens kopen of niet kunnen wachten op een ticket voor de volgende episode. Zo verdient King dagelijks (!!!) 470.000,= aan Candy Crush.

Zijn al die mensen verslaafd?

Uiteraard zijn lang niet alle Candy Crush-spelers onder de noemer 'verslaafde' te scharen. De Australische vrouw die maar liefst 700,= uitgaf aan Candy Crush daarentegen, dat is wel enigszins zorgelijk te noemen. En ook in Engeland is er al menig Candy Crush-verslaafde te vinden. Inmiddels is er zelfs een officieel verslavingsprogramma opgesteld voor deze patiënten. De mensen die meedoen aan het afkickprogramma, moeten elke dag naar de kliniek komen voor een groepssessie. Het duurt twee weken voordat de Candy Crush-verslaving overwonnen is.

Waarom is Candy Crush zo verslavend?

Candy Crush heeft álles in zich om een verslaving te stimuleren. Het spelletje maakt gebruik van felle kleuren, hypnotiserende muziek en leuke geluidseffecten. Al spelende kan je je afsluiten van de wereld om je heen. Een level van Candy Crush (net) niet halen, zorgt voor een "aangename pijn", een pijn waardoor je niet volledig in staat bent weloverwogen keuzes te maken. Iemand besluit dan al snel om tóch even een paar centen uit te geven om een nieuw leven of een extra ticket te kopen. De kostprijs van de levens, boosters of tickets ligt niet hoog, waardoor de drempel om de producten aan te schaffen, eveneens laag komt te liggen.

Voor wie is Candy Crush aantrekkelijk

De vraag is eigenlijk: voor wie niet? Met zo'n 40 miljoen gebruikers op Facebook, lijkt Candy Crush weggelegd voor iedereen. Uit onderzoek blijkt er echter wel degelijk een bepaalde doelgroep aangewezen te kunnen worden, namelijk vrouwen tussen de 25 en de 55 jaar.

Bron: M01229, Flickr (CC BY-2.0)Bron: M01229, Flickr (CC BY-2.0)
Waarom Candy Crush vooral vrouwen aantrekt
In tegenstelling tot veel andere (online) games, draait Candy Crush niet om vechten, moorden of stoere personages. Candy Crush is een en al lieflijke zoetigheid en eenvoudig te spelen, hoewel niet eenvoudig te winnen. Zeker wanneer je verder in het spel komt (en er zijn honderden levels!) wordt het steeds moeilijker een level hoger te komen. Extra levens of boosters kopen is dan wellicht verleidelijk.

Als je je zorgen maakt om je Candy Crush-verslaving

Elk half uur je smartphone checken omdat je op nieuwe levens wacht: zorgelijk of niet? Er zijn mensen (legio mensen zelfs!) die zó vaak en zó lang Candy Crushen, dat zij zelfs in hun slaap de felgekleurde snoepjes nog op hun netvliezen zien verschijnen. Als dat bij jou het geval is, ben je dan serieus verslaafd aan Candy Crush?

Slechts een beperkt aantal mensen raakt dusdanig serieus verslaafd aan Candy Crush, dat zij hulp nodig hebben. De verslaving wordt gecreëerd en vervolgens in stand gehouden door de afscheiding van dopamine door de hersenen. Dit gebeurt op dezelfde manier als bij cocaïnegebruikers. Ook het gok-element (de snoepjes vallen willekeurig) speelt een verslavende rol. Maar dit betekent niet, dat je je nu moet laten behandelen tegen een verslaving aan Candy Crush. In feite is de 'verslaving' heel onschuldig, tenzij je er door in de problemen komt.

Wanneer gaat een Candy Crush-verslaving te ver?

Zolang het nog leuk is, hoef je je niet druk te maken om de drang naar dat éne level, dat éne ticket en dat éne extra leven. Maar wanneer je in de problemen dreigt te komen, is het tijd om aan de bel te trekken. Dit is het geval wanneer je:

  • je sociale leven in de wacht zet voor Candy Crush (te laat op werk of afspraken);
  • levens, tickets of boosters koopt terwijl je je dit niet kan veroorloven;
  • boos wordt wanneer anderen (familie, vrienden) hun zorgen uitspreken;
  • leugens of smoesjes verzint om maar te kunnen Candy Crushen;
  • vrijwel nergens anders aan denkt dan aan Candy Crush;
  • je spelletjes speelt terwijl dit gevaar op kan leveren, bijvoorbeeld even snel bij het stoplicht.

Herken je jezelf in één van bovenstaande symptomen, dan is dit toch wel een teken dat je Candy Crush-verslaving serieuze vormen aanneemt. Het is in dat geval verstandig om (tijdelijk) te stoppen met het spel, al dan niet met hulp.
© 2014 - 2020 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Internetverslaving: oorzaken, symtpomen & behandelingInternetverslaving is een nieuwe verslaving, die steeds vaker voorkomt. Internetverslaving kan verschillende vormen aann…
Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaafd zijn aan pijnstillers of medicijnen is iets waar vaak nogal hevige discussies rond ontstaan. Ten eerste moet e…
Wat doet gamen met je?Wat doet gamen met je?Gamen is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Veel jongens maar ook sommige meisjes gamen. Maar veel mensen verwa…

De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenDe E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenTot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder…
Verslaafd aan UtopiaUtopia, wie kent het niet? Het Nederlandse televisieprogramma is immens populair, en we horen mensen dan ook veel zeggen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: M01229, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.hln.be/hln/nl/4126/Games/article/detail/1733973/2013/11/03/Dit-doet-Candy-Crush-met-je-brein.dhtml
  • http://www.computeridee.nl/nieuws/candy-crush-perfect-voor-de-moderne-vrouw/
  • http://www.ed.nl/algemeen/multimedia/studie-candy-crush-saga-is-wiskundig-gezien-moeilijke-game-1.4267464
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3524001/2013/10/09/Verslavend-Candy-Crush-Saga-is-goudmijn.dhtml
  • Afbeelding bron 1: M01229, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Verslaafd aan Candy Crush?"

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: Maart 2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!