InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Gestopt met roken - wat is de winst?

Gestopt met roken - wat is de winst?

Gestopt met roken - wat is de winst? De winst die je boekt als je stopt met roken is enorm. Vooral de lichamelijke winst is hoog en ook als je veel en langdurig hebt gerookt is het zeker nog de moeite waard om ermee te stoppen. Het duurt misschien wat langer voordat de voordelen merkbaar zijn. Toch heeft ook dan het niet-roken op lichamelijk, financieel, uiterlijk en zelfs op psychisch gebied een zeer positieve invloed. Je uiterlijk en je conditie verbeteren, je rokershoest gaat over en het risico om ernstige ziekten te ontwikkelen neemt af.

Uiterlijk

De winst wat je uiterlijk betreft is onder andere dat je vingers weer een normale kleur krijgen. Als je veel en lang hebt gerookt kan het zijn dat je wijs- en middelvinger geel zijn geworden. Dit verdwijnt op den duur. Ook zal je zien dat je tanden er mooier uit gaan zien. Als je tanden vergeeld zijn zullen ze langzaam maar zeker weer witter worden. Je haar gaat meer glanzen en je huid krijgt een frissere kleur. Je gaat ook frisser ruiken, geen rooklucht meer in je kleding. Geen rooklucht meer in je huis of in de vitrages en de gordijnen. Ook hoeft het plafond niet meer zo vaak gewit te worden.

Lichamelijke winst

Conditie

De belangrijkste winst is de lichamelijke. Te beginnen met de conditie, al na een paar dagen wordt het zuurstofgehalte in het bloed beter doordat de koolmonoxide uit je lichaam verdwenen is. Je merkt bij het lopen, fietsen en andere inspannende bezigheden dat je meer uithoudingsvermogen hebt. De bloedsomloop verbetert en wordt steeds beter naarmate je langer niet rookt. Je krijgt daardoor warmere handen en voeten.

Hoesten, infecties en maagproblemen

Als je een rokershoestje hebt zal dat verminderen en op den duur helemaal verdwijnen. Je hebt minder kans op chronische bronchitis. Het kan zijn dat je aanvankelijk meer hoest als je lichaam de schadelijke stoffen aan het opruimen is. Dit is tijdelijk. Je stem gaat helderder klinken. Verder neemt de kans op bacteriële en virale infecties af, dus minder kans op verkoudheid en griep en andere infectieziekten. Ook genezen de infecties sneller. Je hebt minder last van maagzuur en je hebt je minder kans op het krijgen van een maagzweer. Niet onbelangrijk is de winst die geboekt wordt door het niet meer passief roken (meeroken) door anderen. Vooral bij kinderen neemt hierdoor de kans op oorontstekingen en astma af.

Longziekten en overige aandoeningen

De kans op darmziekten neemt af. Hetzelfde geldt voor de kans op hart- en vaatziekten en de eventuele complicaties. Je smaak- en reukvermogen verbetert. Het risico op COPD en longemfyseem neemt af. Waarschijnlijk neemt het risico op vasculaire dementie en de ziekte van Alzheimer af. Je loopt minder kans op een gestoorde werking van de schildklier. Het verminderen van de botdichtheid neemt af. Voor vrouwen neemt de kans op een miskraam af. Bij zowel mannen als vrouwen verbetert de vruchtbaarheid. Stoppen met roken vermindert de kans op kanker. Aangezien 20-30% van alle kanker met roken te maken heeft kan stoppen een groot verschil maken. Longkanker ontstaat zelfs in 90% van de gevallen door roken.

Financieel

Roken is duur. Als je een pakje sigaretten per dag rookt ben je bijna 200 euro per maand kwijt. Dat is weer ruim 2.300 euro per jaar. Daar kan je een leuke vakantie voor boeken. Of je kan het geld dat je bespaart apart zetten, dat bedrag kan na een aantal jaren lekker oplopen.

Psychisch

Ook psychisch heb je winst, winst die je niet moet onderschatten. Stoppen met roken is geen sinecure. Het vraagt veel doorzettingsvermogen en een sterke motivatie. Ook al is het niet de eerste keer gelukt om te stoppen en heb je meerdere pogingen moeten doen. Ook al heb je een keer een terugval gehad of vaker en je toch weer hebt gerookt. Ook al stop je na een relatief korte tijd roken of na tientallen jaren roken en soms pas na het grootste deel van je leven gerookt te hebben. Als je het uiteindelijk toch voor elkaar hebt gekregen om rookvrij te worden en te blijven dan heb je een fantastische prestatie geleverd. Ook al zal je je in het begin wat onrustig en somber kunnen voelen, na een aantal maanden voel je je juist blijer en rustiger. Je gaat je dan ook minder gestrest voelen omdat je je niet meer druk hoeft te maken of je nog genoeg sigaretten hebt en wanneer je weer kan gaan roken. Je hebt de verslaving overwonnen en je bent niet langer afhankelijk van tabak. De vicieuze cirkel heb je doorbroken. Je hoeft niet meer te roken. Een prestatie waar je trots op mag zijn.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.tabakstop.be
  • www.kwf.nl

Reageer op het artikel "Gestopt met roken - wat is de winst?"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!