InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Obesitas is een groter gezondheidsrisico dan roken

Obesitas is een groter gezondheidsrisico dan roken

Obesitas is een groter gezondheidsrisico dan roken De vergelijking werd gemaakt door de speciale rapporteur van de Verenigde Naties voor het recht op voedsel. Volgens Olivier De Schutter wordt het tijd dat men het globale obesitasprobleem net zo aan gaat pakken als men heeft gedaan met roken. In mei 2014 liet hij via Twitter weten dat ongezonde eetgewoonten wereldwijd een groter gezondheidsrisico vormen dan het gebruik van tabak. Ongezonde voeding en tabaksgebruik zijn twee van de drie belangrijkste oorzaken van ziekte en vroegtijdige doodsoorzaken.

Bijeenkomst Wereldgezondheidsraad

Olivier De Schutter hernieuwde zijn oproep om maatregelen te nemen in Genève, waar de 67ste bijeenkomst van de WHO, de Wereldgezondheidsraad, werd gehouden. Er is volgens hem te weinig aandacht aan het obesitasprobleem besteed door de internationale gemeenschap. Niet het tekort aan voedsel, maar de eetpatronen, overgewicht en obesitas zijn het probleem. In 2012 had hij al maatregelen voorgesteld aan de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties waarin hij invoering van belastingen en andere maatregelen op ongezond voedsel bepleitte. Ook zou de marketing en reclame voor 'fast food' beperkt moeten worden en zouden de landbouwsubsidies herzien moeten worden. Omdat hierdoor ongezonde voeding, waaronder zoetstoffen, goedkoop en eenvoudig verkrijgbaar zijn geworden. De aanpak zou op dezelfde manier moeten gebeuren zoals het nu met tabaksartikelen het geval is. In 2005 was het aantal mensen dat stierf aan obesitas nog 2,6 miljoen terwijl er in 2010 al 3,4 miljoen sterfgevallen waren.

Tabaksgebruik/ongezonde voeding

Wereldwijd is tabaksgebruik nog steeds de belangrijkste te voorkomen doodsoorzaak. Doordat veel mensen zijn gestopt met roken neemt tabaksgebruik in de meest welvarende landen af maar er is een toename te zien in de ontwikkelingslanden. In een aantal gepubliceerde studieresultaten in de Journal of the American Medical Association zagen onderzoekers een belangrijke toename van het aantal rokers dat wereldwijd een pakje sigaretten per dag rookt. Het globale aantal rokers begon in 1996 in snel tempo te dalen. In 2006 was deze daling nog steeds te zien maar de daling verliep toen veel langzamer. Deze vertraging werd gedeeltelijk veroorzaakt door een toename van rokers in een aantal grote landen zoals Rusland, China, Indonesië en Bangladesh. Tabak, alcohol en ongezonde voeding behoren tot de drie belangrijkste oorzaken van ziekte en vroegtijdig overlijden wereldwijd. Paul van der Velpen, hoofd van de Amsterdamse gezondheidszorg maakt zich vooral zorgen over het gebruik van suiker. Hij is van mening dat suiker verslavend is en dat mensen daardoor veel meer gaan eten.

Aanbevelingen

Overgewicht en obesitas is de laatste drie decennia aan het toenemen in een groot gedeelte van de ontwikkelingslanden. Momenteel schiet het aantal gevallen omhoog, vooral in de meest dichtbevolkte gebieden in de wereld, onder andere in India en China. De internationale consumentenorganisatie CI (Consumers International) heeft in Genève zijn aanbevelingen bekendgemaakt voor het houden van een wereldwijde conventie. De CI is een wereldwijde federatie van consumentenorganisaties die samen met zijn leden een onafhankelijke en globaal bepalende stem voor consumenten is. De aanbevelingen, die samen werden ontwikkeld met de World Obesity Federation, roepen regeringen op om een internationale overeenkomst te ontwikkelen om ongezonde voedingspatronen tegen te gaan. Na de bekendmaking werd een discussie gevoerd met Boyd Swinburn, mededirecteur van het samenwerkingscentrum voor obesitas van de Wereldgezondheidsraad, met Xaviera Cabada, het Mexicaanse CI-lid en Olivier De Schutter.

Strengere Regels

Volgens de belangengroepen Consumer International, World Obesity Federation en de Wereldgezondheidsraad is tien jaar na de lancering van de Globale Strategie voor Dieet, Lichaamsbeweging en Gezondheid, niet één land erin geslaagd om het toenemende aantal gevallen van obesitas en diabetes terug te dringen. Hart- en vaatziekten nemen in snel tempo toe in landen met middellage inkomens. Verandering is dringend nodig. De strengere regels die volgens de Wereldgezondheidsraad en Consumer International nodig zijn om gezondere eetpatronen te promoten zijn:
  • Bewustmakingsprogramma's
  • Campagnes om gezondere voedselconsumptie te bevorderen
  • Communicatie
  • Controle op promotie, reclame en sponsoring
  • Informatie over voedingsstoffen
  • Verantwoorde reclame ten aanzien van voeding en dranken
  • Verbetering van voeding die aangeboden wordt in ziekenhuizen, scholen en overheidsinstellingen
  • Voedsel met kwalitatief verbeterde voedingswaarden en minder stoffen die de gezondheid schaden
  • Voorlichting
  • Waarschuwingen en/of foto's op voedselverpakkingen
  • Zout- suiker en vetgehaltes in voeding terugdringen

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.latimes.com
  • www.consumersinternational.org
  • http://issuu.com

Reageer op het artikel "Obesitas is een groter gezondheidsrisico dan roken"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!