InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Baclofen, een wondermiddel tegen verslavingen?

Baclofen, een wondermiddel tegen verslavingen?

Baclofen, een wondermiddel tegen verslavingen? Veel mensen worstelen jarenlang met een alcohol of drugsverslaving. Maar misschien is de oplossing simpeler dan gedacht. Baclofen, een goedkope spierverslapper, lijkt veelbelovende resultaten te bieden bij verslaving aan alcohol en GHB. Is Baclofen echt een wondermiddel?

Wat is Baclofen?

Baclofen is een medicijn dat normaal wordt voorgeschreven aan mensen die lijden aan spieraandoeningen zoals spasticiteit en multiple sclerose. Baclofen is een spierverslapper. Maar de laatste jaren staat Baclofen vooral in de belangstelling voor zijn gunstige werking bij allerlei verslavingen. De Franse arts Olivier Ameisen was jarenlang verslaafd aan alcohol. Hij ontdekte dat Baclofen bij proefdieren verslaving en hunkering tegenging. Wanhopig als hij was, probeerde hij Baclofen op zichzelf uit. Volgens Ameisen was het resultaat spectaculair. Baclofen heeft hem van zijn alcoholisme genezen. Ameisen schreef het boek Het einde van mijn verslaving in de hoop andere verslaafden te helpen. Maar op basis van één geval kan je geen verregaande conclusies trekken. Daarom lopen er allerlei grotere onderzoeken naar de anti-verslavingswerking van Baclofen. Harde wetenschappelijke bewijzen zijn er nog niet, maar de resultaten lijken in ieder geval veelbelovend. En dat voor een middel dat vanwege zijn verlopen patent, zeer goedkoop is!

Bijwerkingen van Baclofen?

Voorlopig lijkt het er op dat Baclofen weinig bijwerkingen kent. Enkele bijwerkingen waren verwardheid, concentratieverlies, duizelingen en vermindering van het reactievermogen. Zelf gaan experimenteren met Baclofen is niet aan te raden: Bij een verkeerde dosering kan het middel agressieverhogend werken. Ook in combinatie met andere middelen kan dit effect optreden.

Baclofen is nog onbekend

Hoewel de eerste resultaten veelbelovend zijn, dringt dit goede nieuws nog maar langzaam door. De farmaceutische industrie heeft namelijk weinig belangstelling voor Baclofen. Er valt weinig te verdienen omdat het patent voor Baclofen verlopen is. Wie op internet zoekt, vindt wel een aantal juichverhalen. Zo loopt er op fok.nl een topicreeks over Baclofen, waar gebruikers hun ervaringen bespreken (“Gestopt met meerdere verslavingen, dankzij Baclofen"). Op de website nulpromille.nl is een ervaringsverhaal over Baclofen te lezen. In de reguliere gezondheidszorg is de werking van Baclofen weinig bekend. Veel huisartsen willen dit middel nog niet voorschrijven. Dit is omdat er nog geen harde wetenschappelijke bewijzen zijn. Je moet dus geluk hebben om een huisarts te treffen die het experiment met je aan wil gaan. In Frankrijk mogen huisartsen al wel Baclofen voorschrijven als middel bij verslaving.

Onderzoek naar Baclofen

Inmiddels wordt er wel meer onderzoek naar Baclofen gedaan. In Nederland doet de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar de werking van Baclofen. Dit onderzoek is deels tot stand gekomen door een gift van een anonieme Nederlander, die 'affiniteit heeft met het onderwerp'. Deze persoon heeft voor zover bekend geen banden met de farmaceutische industrie. Het onderzoek van de UVA is gestart met zware alcoholisten die in een kliniek verbleven. Bij aanvang van het onderzoek werden de onderzoekers overspoeld met mailtjes van mensen met een alcoholverslaving, die graag aan het onderzoek mee wilden doen. Omdat de artsen eerst het effect binnen de veilige muren van de kliniek verbleven, moesten ze vaak 'nee' verkopen. In maart 2014 is het onderzoek uitgebreid. Er wordt nu ook onderzoek gedaan naar de werking bij alcoholisten die gewoon meedraaien in de maatschappij. Het gaat hier om zo'n 90% van alle mensen met een alcoholverslaving. Wie een alcoholverslaving heeft, en mee wil doen met het onderzoek kan een mail sturen naar: baclofenstudie-fmg@uva.nl

Baclofen en GHB-verslaving

Baclofen is wellicht ook effectief bij GHB-verslaving. Zoals al eerder gezegd is Baclofen chemisch verwant aan GHB. De signalen van GHB 'concurreren' met de signalen die Baclofen afgeeft. Hierdoor zou de zucht naar GHB afnemen. GHB is een zeer verslavende drug. Sommige mensen moeten om de paar uur gebruiken, anders krijgen ze ontwenningsverschijnselen. Bij individuele patiënten zijn de resultaten van Baclofen veelbelovend. In april 2014 kondigde de Radboud Universiteit de werking van Baclofen op GHB-verslaving te gaan onderzoeken. In zes klinieken wordt het middel op zo'n 80 proefpersonen getest.

Lees verder

© 2014 - 2019 Solamar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Olivier Ameisen: het einde van zijn verslavingOlivier Ameisen: het einde van zijn verslavingOlivier Ameisen was een bekende cardioloog die aan alcohol verslaafd raakte. Hij bezocht daarvoor klinieken, therapeuten…
Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Verslaafd raken is één ding maar afkicken is vele malen lastiger. Als verslaafde kan je veel negatieve invloed hebben op…
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Bronnen en referenties
  • http://www.bol.com/nl/p/het-einde-van-mijn-verslaving/1001004006847949/?Referrer=ADVNLPPce859600cdbf92970065bba51d000002853
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3630556/2014/04/08/Goedkope-pil-lijkt-perfect-middel-tegen-ghb-verslaving.dhtml
  • http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3623535/2014/03/27/Spotgoedkope-spierverslapper-helpt-alcoholist.dhtml
  • http://baclofenstudie.com/2013/01/22/informatie-over-de-studie/
  • http://forum.fok.nl/topic/1975636
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Baclofen
  • http://nulpromille.nl/

Reageer op het artikel "Baclofen, een wondermiddel tegen verslavingen?"

Reactie

Anoniem, 02-01-2019 12:42 #1
Mijn partner was verslaafd aan cocaine en is middels het gebruik van Baclofen afgekickt. Hij kreeg dit voorgeschreven via de psychiater, nadat wij zelf informatie hebben gezocht over de werking en dit aan hem hebben voorgelegd. Inmiddels 2 jaar clean zonder ooit nog zucht te hebben gehad!
Hopelijk zal het middel vaker voorgeschreven gaan worden zodra er meer onderzoek naar gedaan is. Ik hoop echt dat, ondanks dat het middel weinig winstgevend is, er meer tijd wordt geïnvesteerd in dit onderzoek, want het is het zeker waard.

Infoteur: Solamar
Gepubliceerd: 08-04-2014
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!