InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Qat kauwen in Nederland niet verboden

Qat kauwen in Nederland niet verboden

Qat is een drug waarop gekauwd wordt. Wordt in Nederland cannabis door velen gezien als een softdrug voor de doorsnee mens (waarmee niet gezegd wordt dat iedereen het gebruikt vanzelfsprekend) in landen als Jemen, Kenia en Somalië wordt veelvuldig op Qat bladeren gekauwd om een roes te krijgen. Maar zelfs in Nederland is het aantal Qutgebruikers heel groot. Bovendien is het gebruik van Qat in Nederland niet verboden.

Qat in Nederland niet verboden

Qat gaat overigens de hele wereld over. Het blad van de Catha edulis wordt geëxporteerd naar mensen die oorspronkelijk uit landen komen waar dagelijks gebruik heel normaal is. Overigens is het kauwen van Qat ook in Nederland niet verboden.

Feiten over Qat

  1. Qat is een softdrug die stimulerend werkt en komt van de gelijknamige boom.
  2. Kauwen op de bladeren zorgt ervoor dat vermoeidheid verdwijnt.
  3. Ook wordt geen honger meer gevoeld.
  4. Qat kauwen leidt het tot een soort lusteloosheid
  5. Qat wordt gekweekt en gebruikt in: Kenia, Somalië en Jemen
  6. Qat moet vers gebruikt worden, want anders verliest het zijn verdovende werking
  7. Qat is geestelijk en lichamelijk verslavend
  8. De planten van de boom worden over de hele wereld geëxporteerd. Vooral gemigreerde Kenianen, Somaliërs en Jemenieten halen het naar landen waar zij op dat moment wonen

Jemen: 7 miljoen mensen kauwen Qat

In Jemen is het kauwen van Qat heel gewoon. Naar schatting 7 miljoen mensen gebruiken het regelmatig. Dit betekent tevens dat er hele landbouwgronden geschikt voor gemaakt zijn. Het levert in het land zelfs een waterprobleem op, want de planten hebben water nodig en het land heeft daar al heel weinig van. Voor het verbouwen van gewassen wordt 90 procent van het grondwater gebruikt in Jemen. Maar liefst een derde daarvan gaat naar de Qat verbouw.

Handel in Qat: veel lucratiever dan het verbouwen van groente of fruit

De handel in het verdovende middel is echter groot en lucratief. De Qatvelden in Jemen beslaan maar liefst 145.000 hectare land. Dat is bijna het dubbel van 10 jaar geleden. Vreemd is dat niet, het kruid brengt veel meer op dan de teelt van aardappelen, groenten en fruit. Een boer die Qat verbouwt, krijgt daar vijf keer meer voor dan voor het telen van druiven en twintig keer dan voor het verbouwen van aardappelen. Bovendien geeft de boom het hele jaar door zijn bladeren af en dat geldt niet voor de andere gewassen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Qat kauwen in Nederland niet verboden"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!