InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Coke verslaving

Coke verslaving

Mensen met een coke verslaving of cocaïne verslaving zijn verslaafd aan de harddrug die we kennen als coke. Coke is een drug met een zeer snelle verslavende werking waardoor je al snel coke verslaafd kunt raken. Coke snuiven en coke roken zijn de meest voorkomende methoden van coke gebruik.

Wat is coke?

Coke, ook wel cocaïne genoemd, is een middel dat geëxtraheerd wordt uit de bladeren van een plant die we de cocaplant noemen. Coke is een drug en valt in de categorie harddrugs. Coke is een drug die zeer snel tot verslaving lijdt. Andere benamingen van coke zijn cocaïne, wit of sos.

Coke snuiven

Coke snuiven is de meest gebruikte vorm waarin men coke in het lichaam brengt. Men legt het poeder in een lijntje en snuift de coke hierna met een papieren kokertje of rietje op.

Coke roken

Coke roken is een andere optie. Je kan de coke samen met tabak in een vloeitje rollen en oproken. Dit wordt een cokeblow of cokejount genoemd. Deze methode wordt echter minder vaak toegepast omdat een groot deel van de coke reeds verbrand is voor het in de longen terechtkomt. Het gebruik is dus niet erg efficiënt en zeer kostbaar. Coke kan middels een chemisch proces bewerkt worden tot wat we crack of basecoke noemen. Hierdoor wordt het roken van coke wel efficiënt en is het effect wel optimaal.

Effect van coke

Coke heeft een effect op het centrale zenuwstelsel, versnelt de hartslag en de ademhaling en verhoogt de bloeddruk. De precieze effecten die de gebruiker op zal merken verschillen van gebruiker tot gebruiker. Dit is afhankelijk van onder meer de dosis en de manier waarop men de coke tot zich neemt. Daarnaast spelen de lichamelijke conditie, het lichaamsgewicht en het verwachtingspatroon dat de gebruiker heeft een rol. Gebruikers noemen dikwijls de volgende effecten:
  • Hyperalertheid
  • Hyperactiviteit
  • Hyperseksueel gedrag
  • Euforie
  • Gevoelens van honger en moeheid verdwijnen

Zwaardere gebruikers noemen ook de volgende effecten:
  • Zenuwachtigheid
  • Angst
  • Achtervolginswanen
  • Hallucinaties

De werking van een dosis coke houdt ongeveer 30 minuten aan. Wanneer men het gevoel dat coke opwekt opnieuw wil ervaren zal men een nieuwe dosis coke moeten nemen.

De gevaren van coke

Coke is een harddrug die niet zonder gevaren is. De gevaren van het gebruik van coke bestaan onder andere uit:
  • Besmettingsgevaar door het gebruik van vervuilde naalden (indien men coke in de aderen spuit)
  • Een miskraam
  • Uitblijven van de menstruatie
  • Dood door een overdosis (jaarlijks sterven minstens 20 mensen aan een overdosis)
  • Dood door zelfdoding

Verslaving

We spreken van een verslaving wanneer:
  • Iemand een steeds hogere dosis van een middel nodig heeft om het gewenste effect te bereiken (gewenning, tolerantie)
  • Iemand meer gebruikt dat hij eigenlijk wil (afhankelijkheid)
  • Iemand last krijgt van lichamelijke en/of geestelijke ontwenningsverschijnselen wanneer het stopt met het gebruik van het middel (onthoudingsverschijnselen) waardoor men geneigd is het middel opnieuw te gebruiken

Coke verslaving

Coke is een drug die zeer verslavend is en in de categorie harddrugs thuishoort. Coke heeft een sterk stimulerende werking op al onze lichamelijke en geestelijke functies. Een coke verslaving of cocaïne verslaving volgt dan ook niet zelden.

Ontwenningsverschijnselen coke

Wanneer men het gebruik van coke staakt na regelmatig gebruikt te hebben kan men last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Veelvoorkomende ontwenningsverschijnselen zijn een hevige vermoeidheid, depressieve gevoelens en suïcidale neigingen.

Coke verslaafd?

Wanneer je merkt dat je coke verslaafd bent is het verstandig hulp in te schakelen. Stoppen op eigen gelegenheid lukt vrijwel niemand. Tegenwoordig zijn er diverse instellingen en instanties die hulp bij verslaving bieden. Je kan hierbij denken aan de zogenaamde consultatiesbureaus voor alcohol en drugs (CAD), de plaatselijke GGD en verslavingsklinieken. Er bestaan instellingen die je helpen de eerste lastige periode van afkicken door te komen door middel van speciale detox programma's. Er bestaan ook medicijnen die je een steuntje in de rug kunnen geven bij het afkicken.
Gerelateerde artikelen
Drugsgebruik: cocaïne; effecten, risico'sDrugsgebruik: cocaïne; effecten, risico'sCocaïne is een harddrug die door alle lagen van de bevolking gebruikt wordt. Tegenwoordig wordt het ook wel in het uitga…
Wat zijn harddrugs?Wat zijn harddrugs?Er zijn twee vormen van drugs. Dit zijn harddrugs en softdrugs. Wat betreft het gebruik van softdrugs heerst er in Neder…
DrugsverslavingDrugsverslavingEen drugsverslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal afhankelijk is van een bepaalde stof of product.…
Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf?Cocaïne, hoe kom je er weer vanaf?Cocaïne is erg verslavend omdat je er al gauw meer van nodig hebt om het gewenste effect te bereiken of om de dip na geb…
Cocktails met BacardiHeerlijke recepten voor cocktails met Bacardi. Bacardi heeft verschillende producten op de markt gebracht, zoals Bacardi…

Reageer op het artikel "Coke verslaving"

Reacties

Rijksen A., 13-09-2014 17:19 #3
Ik raad coke gebruik af bij mensen die het nog nooit hebben geprobeerd. Het middel is te verslavend vooral als je het rookt/base dan is het moeilijk om er vanaf te komen. Geestelijk is het een gevecht voor lange duur dit is ook verschillend hoe lang je het middel effectief hebt gebruikt. Geestelijk is de afkick ontzettend zwaar.

Joyce, 30-03-2013 17:15 #2
Robert, weet niet of ik nog op tijd ben met dit bericht. Maar ik denk niet dat het een optie is, wat je als laatst typt. Hij zal zich waarschijnlijk even rot voelen, opnieuw gebruiken en vervolgens jou de schuld geven van de contactbreuk. Beter is om hem juist niet te laten vallen en wellicht samen hulp te zoeken? Succes…

Robert, 27-01-2013 18:41 #1
Een vriend/ zakenpartner heeft een groot coke probleem. Ik vond het recreatief gebruiken van hem niet erg. Doordat ik door omstandigheden een maand bij hem bleef logeren, viel het meer en meer op hoeveel hij gebruikt. Dit heeft grote weerslag op het werk, vermoeidheid irritaties, kort lontje, vergeetachtig, weet niet wat er met zijn geld gebeurt is, en het ergste is dat hij mij dingen gaat kwalijk nemen, zeker als ik hem erop wijs dat zijn gebruik buitensporig wordt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik eraan kan doen. Hem erop aanspreken is totaal geen gespreksonderwerp. Het is een talentvolle man die langzaamaan een karakituur van zichzelf wordt. ik kan zeggen dat ik mijn handen van hem aftrek, en dat hij maar mensen moet vertellen waarom dat is. Maar dat lijkt me hard en niet bevorderend voor hulp.

Robert

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 31-08-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!