InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Drugsverslaving

Drugsverslaving

Drugsverslaving Een drugsverslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal afhankelijk is van een bepaalde stof of product. Deze persoon kan niet zonder deze stof of alleen met heel heel veel moeite. Wanneer men te lang zonder deze stof is krijgt men last van ontwenningsverschijnselen.

Drugsverslaving

Bij een drugs verslaving is er een sterk afhankelijke relatie tussen een individu en een product. Het individu is de controle kwijt over de eigen keuze en is dus letterlijk en figuurlijk overgeleverd aan het product. Een drugsverslaving wordt vaak gezien als een teken van een zwakke wil. Dit is echter slechts ten dele waar. Een drugsverslaving is voornamelijk een gezondheidsprobleem.

Oorzaken

Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen voor een verslaving. Wat bij de ene persoon een risicofactor vormt, is voor de ander geen risicofactor. De meest voorkomende risicofactoren zijn:
  • Genetische gevoeligheid
  • Druk van de omgeving
  • Culturele factoren
  • Psychische aandoeningen

Soorten

Er zijn diverse soorten drugsverslaving bekend. Iedere verslaving gaat gepaard met andere klachten, symptomen en ontwenningsverschijnselen.

Alcoholverslaving

Alcohol wordt strikt genomen tot de drugs gerekend. Een alcohol verslaving of alcohol abuse is meestal erg lastig te herkennen, omdat alcohol een wijd geaccepteerde drank is waarvan de risico's nogal eens veel te laag ingeschat worden. De grens tussen normaal en excessief drankgebruik is erg vaag. Alcohol geeft een kans op geestelijke afhankelijkheid, het verlangen naar alcohol kan erg sterk zijn. Men ontwikkelt bovendien tolerantie, dit houdt in dat de effecten van het gebruik minder worden na verloop van tijd en men dus meer alcohol nodig heeft om dezelfde effecten te veroorzaken. Er zijn ontwenningsverschijnselen bekend. Deze bestaan onder andere uit slecht slapen, transpireren en een onrustig gevoel. Een alcohol test kan uitsluitsel geven of iemand alcohol genuttigd heeft of niet.

Cannabisverslaving

Cannabis wordt tot de softdrugs gerekend. Daarom wordt de verslavingskans vaak sterk onderschat. Cannabis kent een lagere tolerantieontwikkeling, alleen erg zware gebruikers ontwikkelen tolerantie. Er treden echter wel geestelijke afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen op. Deze ontwenningsverschijnselen bestaan onder andere uit onrustige gevoelens, zweten, hoofdpijn, problemen met inslapen en trillingen.

Cocaïne verslaving of coke verslaving

Cocaïne is een drug die vaak gebruikt wordt op aanraden van kennissen en vrienden, welke de coke prijzen om het oppeppende effect. Cocaïne zorgt inderdaad voor een tijdelijke 'rush', om iemand vervolgens in een periode van enorme neerslachtigheid terecht te laten komen. Dit is een van de meest frequente ontwenningsverschijnselen. Tevens treedt er tolerantie op bij veel en onregelmatig gebruik.

Heroïne verslaving

Heroïne is een van de sterkst verslavende middelen. Gebruikers kunnen een heel sterk verlangen naar deze drug ervaren. Dit komt mede door de sterke ontwenningsverschijnselen, zoals zich ziek voelen, het voortdurend koud hebben, buikkramp en ernstige spierpijn. Deze ontwenningsverschijnselen kunnen al na twee tot drie weken heroïnegebruik optreden. Men ontwikkelt erg snel een tolerantie en geestelijke afhankelijkheid.

Speedverslaving

Aan Speed kan je zowel geestelijk als lichamelijk verslaafd raken. Je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect nog te voelen. Soms wel tot 20 keer de hoeveelheid van waarmee je ooit begonnen bent. Gewenning treedt echter niet op voor het bloeddrukverhogende effect waardoor deze drug erg gevaarlijk is. Er zijn nauwelijks ontwenningsverschijnselen bekend.
Gerelateerde artikelen
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)Je kent het wel je bent een jaar of 16 jaar en je gaat uit en komt voor het eerst in aanraking met drugs je wilt erbij h…
Verslaving en de gevolgen ervanVerslaving en de gevolgen ervanEen verslaving (aan alcohol, nicotine en/of drugs) is zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe werkt een verslaving? Wat ge…

Reageer op het artikel "Drugsverslaving"

Infoteur: Melod
Laatste update: 21-07-2008
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!