InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Het gebruik van heroïne

Het gebruik van heroïne

Heroïne behoort samen met cocaïne en speed tot de harddrugs. Het gebruik van heroïne gaat duizenden jaren terug. Het heeft ondertussen veel bekendheid verworven. Heroïne is over het algemeen een gevaarlijk en verslavende drug, zowel lichamelijk als mentaal.

Algemeen

Heroïne behoort tot de opiaten. Het is een voorloper van opium. Het middel opium werd vroeger ontzettend veel gebruikt. Vooral in Aziatische landen. Het werd massaal gebruikt en veel mensen gingen eraan dood. Vandaag de dag is heroïne enkel nog maar verkrijgbaar op de zwarte markt. Het werd pas officieel verboden in 1971. Sindsdien wordt heroïne grootschalig verhandeld op de zwarte markt. De prijzen van heroïne verschillen enorm. Het kan variëren van 30 tot 150 euro per gram. Het is een van de duurste drugs in de wereld.

Heroïne is mede door de hoge prijs niet zo bekend in Nederland. Het aantal gebruik wordt geschat op 27500. Het is ernstig verslavend. Bijna een kwart van de gebruikers is verslaafd eraan. Hierdoor zijn de gebruikers ook eerder geneigd naar andere drugs te grijpen. Het wordt vooral gebruikt met middelen die ook een soort roes veroorzaken Voorbeelden zijn cocaïne, wiet of alcohol. Het basisingrediënt voor heroïne is opium. Opium zelf wordt geëxtraheerd uit papaver.

Gebruik

Heroïne wordt meestal geïnjecteerd. Dit wordt rechtstreeks in de ader gedaan. Dit is erg gevaarlijk omdat er bij vergissingen geen weg terug is. Het wordt in het bloed gespoten. Hierdoor begint heroïne erg snel te werken. Daarnaast is het kans op aids erg groot. Dit komt omdat sommige spuiten meerdere keren wordt gebruikt door verschillende mensen.

Chinezen is de laatste tijd ook een populaire manier om onder invloed te komen. Hierbij wordt de heroïne op een stukje aluminiumpapier gelegd en met een aansteker verwarmt. De dampen die hierbij vrijkomen ademt men in. Snuiven wordt niet vaak gedaan, behalve door wanhopige mensen. Dit is namelijk levensgevaarlijk.

Nadelen

Alle harddrugs zijn gevaarlijk. Heroine daarentegen is een van de gevaarlijkste drugs die er is. Het is ongeveer even sterk als cocaïne. Het verschil is dat je aan heroïne sneller verslaafd geraakt. Heroïne is vooral gevaarlijk omdat het de ademhaling onderdrukt. Mensen die een lage bloeddruk hebben kunnen zelfs stikken bij veel gebruik. Bij extreem hoge dosissen kan de ademhaling zelfs stoppen. Bij het gebruik van heroïne zijn er nog veel meer neveneffecten.

In tegenstelling tot cocaïne die je voelbare hartklachten geeft, onderdrukt heroïne de hartklachten die op dat moment optreden. Hierdoor zijn de effecten pas merkbaar als het te laat is. Mensen die in geen enkel geval heroïne mogen gebruiken zijn zwangere vrouwen. Er is vaker gebleken dat het kind dood of met ernstige beschadigingen wordt geboren. Dit kwam omdat de zwangere moeders heroïne gebruikte tijdens de zwangerschap. De mensen die heroïne gebruiken door het te injecteren hebben het risico ontstekingen te krijgen in de aders waar ze het geïnjecteerd hebben. Heroïne is over het algemeen een hele gevaarlijke drug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gebruik van heroïne"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 07-03-2011
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!