InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Sigaret: algemene informatie

Sigaret: algemene informatie

Sigaret: algemene informatie De sigaret kunnen we omschrijven als een hoopje tabak dat d.m.v. een rolletje papier als een kokertje bijeengehouden wordt, met een diameter van 5 tot 10 mm en een lengte van iets minder dan 10 cm. De meest giftige stoffen in tabaksrook zijn teer, nicotine, koolmonoxide en stikstofmonoxide. Roken is ook bekend om zijn verslavende werking. Het leidt in vele gevallen tot longkanker. Omwille van de stijgende accijnzen die er op sigaretten moet betaald worden, wordt een pakje sigaretten of tabak steeds duurder.

Ontstaan van de sigaret

Net zoals bij vele uitvindingen kent de sigaret die we nu kennen ook een lange ontstaansgeschiedenis, en verschilde de sigaret die men vroeger kende enorm van nu. Wanneer men vroeger over een sigaret sprak had men het over 'tabak in een verbruikte kardoes (=vuurwapen waar munitie in kon)' die werd opgerookt door de soldaten ten tijde van de oorlog. Meerbepaald tijdens de Krimoorlog die van oktober 1853 tot februari 1856 duurde ontstond dit fenomeen en daarom linkt men het ontstaan van de 'sigaret' aan deze periode.

Kenmerken

Verschillende smaken

Er zijn verschillende smaken voor een sigaret. Zo kan er een muntsmaak, cacao-smaak of bv. vanille smaak aan worden toegevoegd. Een sigaret heeft meestal een filter, maar dit is niet altijd het geval.

Light sigaret

Er zijn ook 'light' versies' van sigaretten op de markt. Deze spelen in op het zogenaamde 'inhaleren'. Bij dit inhaleren gaat men zeer actief aan de sigaret zuigen zodat de ingeademde rook zeer actief in contact komt met de longen. Doordat bij light- sigaretten de filter beperkter is, wordt er minder rook geïnhaleerd en dit zou een gezonder effect moeten hebben. Opvallend is dat vele rokers dan juist harder op hun sigaret gaan drukken of sterker gaan proberen inhaleren waardoor dat positief effect vervalt en er in dit geval dan ook geen sprake is van een gezonder effect van light sigaretten.

E-sigaret

Ook de E-sigaret werd op de markt gebracht. Deze sigaret staat ook in functie van het leren stoppen met roken. Deze sigaret bevat geen tabak maar bestaat uit een vulling, de verstuiver, ledlampje en een batterij. Via het inhaleren ontstaat een proces waarbij de vulling wordt verdampt die uit nicotine bestaat (of uitzonderlijk uit geen).

Merken

Populairste sigarettenmerken zijn vooral Marlboro, L&M, Camel, Gauloises, Pall Mall, Kent, Davidoff en Lucky Strike. Het aantal sigarettenmerken dat over de hele wereld op de markt is is echter enorm. Dit verklaart dat de sigaret een zeer populair product is.

Belastingen

Accijnzen

Net zoals bij alcoholproducten dient er op tabak accijnzen te worden betaald. Veel mensen zoeken daarom mogelijkheden om een pakje sigaretten 'taxfree' te kunnen aankopen. Daarom trachten mensen vaak een goedkope voorraad sigaretten uit het buitenland mee te nemen, of gaan ze sigaretten kopen op luchthavens. In winkels op luchthavens zijn sigaretten vaak belastingvrij. Een land dat zeer bekend staat voor zijn goedkope sigaretten is Luxemburg.
© 2011 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gopiharan, Pixabay
  • Wikipedia (algemeen bekende feiten)

Reageer op het artikel "Sigaret: algemene informatie"

Reactie

Van de Walle, 11-09-2013 11:30 #1
Is het sigaretten merk Belga te koop in de taxfree shop van Schiphol?

Infoteur: Brunos
Laatste update: 25-12-2016
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!