InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholgebruik door jongeren

Alcoholgebruik door jongeren

Alcoholgebruik door jongeren In de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in heel korte tijd erg veel alcohol drinken, wat af en toe ook leidt tot een coma. Alcoholgebruik door kinderen heeft een negatief effect op de ontwikkeling van de hersenen, wat grote effecten kan hebben, ook voor de toekomst van die persoon. Het heeft ook effect op de bot ontwikkeling en verstoort de balans tussen hormonen.

Effect alcohol op volwassenen en op jongeren

Wanneer je een standaard glas bier, wijn of andere alcoholische drank drinkt, krijgt de gemiddelde volwassen man een alcohol promillage in het bloed van ongeveer 0,2 en een vrouw gemiddeld een alcohol promillage van 0,3. Dit komt doordat het lichaam van een vrouw minder vocht en meer vet bevat. Het promillage in je bloed hangt samen met je gewicht. Kinderen, en al helemaal meisjes zijn daardoor sneller onder invloed, na het nuttigen van alcohol. Bovendien heeft de lever ook nog meer tijd nodig om de alcohol af te breken, omdat het orgaan nog niet helemaal volgroeid is.

Gevolgen alcoholgebruik jongeren

  • Alcoholgebruik door jongeren kan grote negatieve lichamelijke gevolgen hebben. De ontwikkeling van de hersenen, die nog niet volgroeid zijn, raakt verstoord. De hersenen groeien minder goed, en dit alles kan invloed hebben op het karakter en gedrag op latere leeftijd. Ook heeft het een negatief effect op de concentratie, de leerprestaties en het geheugen van het kind op de langere termijn. Ook neemt de kans op een alcoholverslaving op latere leeftijd toe. Bij jongens kan alcoholgebruik de botontwikkeling remmen en de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon wordt verlaagt.
  • Agressie en de kans op een ongeluk nemen toe.
  • Door het ontremmende effect wat alcohol heeft, is de kans groter dat een jongere eerder onveilig gaat vrijen.
  • De schoolprestaties nemen af. Het geheugen wordt slechter en na een hoge alcoholconsumptie kan je ook vaak slechter slapen. Hierdoor is het moeilijk om je te concentreren op school.
  • Er is kans om een black out te krijgen na het drinken van veel alcohol in korte tijd. Informatie uit het korte termijn geheugen wordt niet doorgegeven aan het lange termijn geheugen, waardoor de persoon zelf niet meer weet wat er gebeurd is. Als iemand regelmatig een black out heeft, kan dit de hersenen blijvend beschadigen.
  • Alcoholvergiftiging komt steeds vaker voor bij jonge kinderen, door het drinken van veel alcohol in korte tijd. Het zenuwstelsel raakt verdoofd, er treedt bewusteloosheid op en een coma. Dit kan zelfs tot de dood leiden.

Syndroom van Korsakov

Als een kind vaak veel drinkt, is de kans groter dat het op latere leeftijd verslaafd raakt aan alcohol of drugs. De kans om de ziekte van Korsakov op te lopen, wat een blijvende geheugenstoornis is, is vier keer groter. De ziekte komt zo nu en dan nu al voor bij mensen van in de twintig, terwijl dat voorheen pas plaatsvond bij vijftigjarigen. Meisjes en vrouwen lopen nog extra risico om verslaafd te raken en om Korsakov te krijgen.

Alcohol drinken voor je 16 bent is altijd schadelijk voor de gezondheid, en in een korte tijd veel alcohol drinken is veel schadelijker voor je lichaam dan dezelfde hoeveelheid alcohol drinken verspreid over een aantal dagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe meer jij drinkt, hoe meer ik drink? Alcohol en jongerenHoe meer jij drinkt, hoe meer ik drink? Alcohol en jongeren"Drinkt mijn kind te veel?", "Is mijn kind verslaafd aan alcohol?", veel ouders zitten met dergelijke zorgen. Niet gek,…
Alcohol en de werking van de hersenenAlcohol en de werking van de hersenenAlcoholgebruik leidt tot veranderingen in het gedrag en van de stemming omdat de werking van de hersenen beïnvloed wordt…
Alcohol en jongerenAlcohol en jongerenAlcohol en jongeren: je hoort het steeds vaker: kinderen lusten wel pap van al die Breezers en andere zoete mixdrankjes.…
Gevolgen alcoholgebruik voor jongeren: hersenen en organenGevolgen alcoholgebruik voor jongeren: hersenen en organenWat zijn de gevolgen van alcoholgebruik voor jongeren? Veel ouders denken er niet graag over na, maar het is zo dat veel…
Feiten en tips over alcoholverslaving bij jongerenFeiten en tips over alcoholverslaving bij jongerenElk jaar komen er nieuwe drugs op de markt. Jongeren zijn daarvan eerder op de hoogte dan volwassenen. Via internet en d…
Bronnen en referenties
  • Folder Trimbos instituut: Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind

Reageer op het artikel "Alcoholgebruik door jongeren"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholgebruik
Medische informatie…
Schrijf mee!