InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken zonder aan te komen

Stoppen met roken zonder aan te komen

Ex-rokers zullen het misschien al aan den lijve ondervonden hebben, stoppen met roken valt meestal samen met het bijkomen van je gewicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen ongeveer 3 kilo bijkomen en vrouwen 4 kilo. Laat dit je niet ontmoedigen om te stoppen want de voordelen wegen door tegen de nadelen en wie het goed aan pakt kan zijn normale gewicht blijven behouden.

Hoe komt het dat mensen bijkomen wanneer men stopt met roken?

De meeste mensen die stoppen met roken hebben de neiging om een vervangmiddel te zoeken om de sigaret sneller te doen vergeten. Velen zoeken dit in snoep en andere lekkernijen waar veel suikers in zitten omdat suikers net als sigaretten je lichaam een voldoening geeft. Dit zal de drang naar de sigaret wel wegnemen maar het nadeel is dat je er van gaat bijkomen. Ook je smaak zal ook terug gaan verbeteren waardoor de eetlust aanzienlijk gaat verhogen.

Sporten

Begin een sport te beoefenen door bijvoorbeeld te gaan lopen, fietsen, zwemmen,enz je gaat er niet alleen de kilo's mee afhouden, maar je gaat ook beter door kunnen gaan ademen en je zult er meer energie van krijgen. Ook door bezig te zijn zul je geen tijd hebben om te denken aan een sigaret wat het stoppen ook vergemakkelijkt.

Drinken

Door meer water te gaan drinken gaat de drang naar snoep of een sigaret verminderen, drink iedere dag minstens een fles van 1,5 liter leeg en vermijd zoveel mogelijk de frisdranken. Ook alcohol is iets om te beperken bij het stoppen van roken, het drinken van alcohol brengt je sneller in verleiding om een sigaret op te steken.

Eten

Door te roken ga je meer eetlust beginnen te krijgen. Probeer zoveel mogelijk het snoepgoed te laten staan en eet gezonde tussendoortjes zoals een stuk fruit of yoghurt. Suikervrije kauwgummen zijn ook aan te raden wanneer men stopt met roken en begint veel eetlust te krijgen. Als je teveel zin krijgt in zoets neem je een kauwgum, dit neemt niet alleen de drang naar de honger weg maar ook die van de zin naar een sigaret.

Positief denken

Stoppen met roken zit hem ook vooral in het hoofd, positief denken is dus de boodschap. Wie zich een doel voor zich uit kan stellen waar men naartoe wil werken en wil bereiken is een goede manier om je te motiveren tot stoppen tot roken en daarmee zelfs je gewicht op peil te houden. Maak je hoofd ook vrij door constant afleidingen te zoeken en bezig te blijven zodat er geen dode momenten zijn waarmee je zult grijpen tot sigaretten of andere vervangingsmiddelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stoppen met roken zonder aan te komen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 17-03-2011
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!