InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Lariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillen

Lariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillen

Lariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillen Deze vakantie ga ik op reis naar Indonesië en ter voorkoming van malaria moet ik pillen gaan slikken. De twee meest voorkomende pillen zijn Lariam en Malarone, beide werden me door de GGD aangeraden. Er zwerven echter veel nare verhalen rond over Lariam in verband met bijwerkingen en hallucinaties. Maar Lariam heeft wel een betere prijs en je hoeft het slechts wekelijks te slikken. Is dat trouwens een voordeel? Lees hier een uitgebreide samenvatting over alles op het gebied van Lariam en Malarone.

Malaria

De malaria infectie kan je krijgen door de beruchte malariamug. Je kan je beschermen tegen deze mug door je in te smeren met DEET, kleren met lange mouwen en pijpen aan te doen en te slapen met een klamboe. Als je echter symptomen krijgt van een infectie moet je zo snel mogelijk naar een ziekenhuis gaan. De symptomen bestaan uit
  • Koortsaanvallen
  • Koude rillingen
  • Braken

Vandaag de dag kan je de kans op malaria echter zeer verkleinen door malariapillen te slikken. In dit artikel zal ik de twee populairste malariapillen bespreken die in Nederland door de GGD worden aangeraden.

Lariam

In het kort:

  • 13 euro per maand gebruik
  • Eenmaal per week te slikken
  • Minstens 8 dagen van tevoren beginnen met slikken
  • Meer bijwerkingen
  • Veel slechte ervaringen met hallucinaties en slapeloosheid
  • Niet voor mensen met epilepsie, psychosen en depressies
  • Niet voor duikers i.v.m. evenwichtsstoornissen.
  • Niet voor zwangere vrouwen*
  • Niet voor kinderen lichter dan 5 kg*

Uitgebreide informatie

Lariam is de merknaam voor Mefloquine. Dit middel zorgt voor resistentie tegen Malaria. Muggen kunnen na verloop van tijd resistent worden voor Lariam maar over het algemeen wordt Lariam juist ingezet, samen met Malarone omdat de muggen voor andere middelen resistent zijn geworden. Je moet Lariam 1 maal per week slikken en je begint minimaal 8 dagen voor je reis. Vervolgens slik je elke week weer een pil. Er wordt echter aangeraden om al 3 weken van tevoren beginnen, zo kan je eventuele bijwerkingen al ontdekken en misschien nog overstappen op Malarone. Zwangere vrouwen en kinderen lichter dan 5 kilogram mogen Lariam niet gebruiken.

Het grootste voordeel van Lariam is de prijs. Met 13 euro per maand, en een soortgelijke toeslag om het recept op te vragen, is het meer dan 6 keer goedkoper dan Malarone. Een voordeel kan zijn dat je het 1 keer per week moet slikken, het blijkt echter makkelijker te zijn om het slikken van pillen in een routine te verwerken omdat je het dan minder snel vergeet en daardoor is dit juist een nadeel ten opzichte van Malarone. Het grootste nadeel zijn echter de bijwerkingen. Hoewel medische gegevens spreken van slechts 5% bijwerkingen bij gebruikers, hoor je veel verhalen, zowel via het internet als via kennissen, van angstaanvallen, hallucinaties en slapeloosheid. Daarom kiezen veel mensen toch voor Malarone. Als je toch kosten wilt besparen adviseer ik met de meeste mensen om 3 weken van tevoren te beginnen, zo kan je de bijwerkingen al voor zijn en als er niets gebeurt heb je toch mooi wat geld bespaard.

Malarone

In het kort:

  • 90 euro per maand gebruik
  • Dagelijks slikken
  • Minstens 1 dag van tevoren beginnen met slikken tot 7 dagen na de vakantie
  • Minder bijwerkingen
  • Overal te gebruiken tenzij resistentie muggen voor malarone
  • Niet voor zwangere vrouwen*
  • Niet voor kinderen lichter dan 11 kg*

Uitgebreide informatie

Malarone is de merknaam voor een combinatie van atovaquon en proguanil. Deze pil dient dagelijks (niet om de dag!) geslikt te worden en is mede handig omdat je pas de dag voor je vakantie met slikken moet beginnen. Wel is het nodig om na de vakantie nog een week door te slikken. Malarone zorgt er namelijk voor dat de parasieten en infecties elke dag door gedood kunnen worden, daardoor moet het elke dag geslikt worden. Zwangere vrouwen en kinderen lichter dan 11 kilogram mogen Malarone niet gebruiken.

Het grootste voordeel van Malarone ten opzichte van Lariam is dat er nauwelijks bijwerkingen aan verbonden zijn. Een groot nadeel is de prijs, Malarone is veel duurder dan Lariam, je hebt er natuurlijk ook 7 keer zo veel van nodig.

Conclusie

Als je geld genoeg hebt is de veilige optie altijd Malarone, gewoonweg omdat er bijna geen bijwerkingen mee bekend zijn. Ook is Malarone vriendelijker tegenover een grotere doelgroep; duikers, mensen met aandoeningen. Als je geld wilt besparen adviseer ik om drie weken van te voren te beginnen met Lariam slikken, als het bevalt slik je door en anders schakel je helaas toch over op Malarone. Het is het immers niet waard om voor 80 euro een vakantie van meer dan 1000 euro te verpesten. Vraag altijd advies aan de GGD in verband met persoonlijke klachten. Dit artikel was louter bedoeld om de zee aan kleine stukjes informatie in een bondig stuk op een duidelijke manier samen te vatten. Verder wens ik u nog een fijne reis!

*Vraag advies bij de GGD voor kleine kinderen of zwangere vrouwen.
© 2012 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komtMalaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komtMalaria is een ziekte die wereldwijd rond de 660.000 doden per jaar vergt. Vooral jonge kinderen zijn gevoelig voor de z…
Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?Malaria: hoe voorkom je deze tropische ziekte?Malaria is een ernstige ziekte die door muggen wordt overgebracht. De ziekte komt alleen in de tropen voor. Niet elk tro…
Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand staat bij toeristen van overal ter wereld bekend als een niet te missen bestemming, zowel wat betreft natuur al…
Vaccinaties: de meest voorkomende vaccinatiesBijna iedereen is wel eens bij de dokter geweest om een vaccinatie te halen. De redenen om een vaccinatie te halen kunne…
Malaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenMalaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenGa je naar een tropisch gebied neem dan je voorzorgen en voorkom malaria. Malaria is een infectieziekte die zelfs dodeli…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Malaria
  • http://www.vaccinatiesopreis.nl/malariatabletten-lariam-malarone/
  • http://www.backpack.nu/reisinformatie/gezondheid/lariam-of-malarone/

Reageer op het artikel "Lariam of Malarone? Voor- en nadelen van beide malariapillen"

Reacties

Jeanet Baldeh-Zwolsman, 05-08-2014 08:18 #5
Heel duidelijke info. Vroeger slikte je twee goedkope middelen die nu vervangen zijn door Malarone.
Onze kinderen hebben beid ernstige psychosen gehad van Lariam helaas. Mijn echtgenoot slikt het zonder problemen.
De laatste jaren gebruik ik zelf Doxycycline als ik voor 3 maanden naar Guinée ga.
Niet duur en effectief. Heeft ook bijwerkingen volgens de bijsluiter maar heb daar nog niets van gemerkt gelukkig.
(Of het zou haaruitval moeten zijn bij terugkeer in Nederland maar dat staat niet op de bijsluiter)
Schijnt dat het Amerikaanse leger het ook gebruikt tegenwoordig.
Tip; als je bij Menzis verzekerd bent vraag dan altijd een recept bij de GGD of Travelclinic want een recept van de huisarts wordt niet vergoed als preventie medicatie ontdekte ik. Door de kosten van een onnodig consult van de GGD te willen vermijden sneed ik mezelf in de vinger dit jaar en kreeg ik de Doxycycline niet vergoed omdat mijn huisarts het had voorgeschreven! Volgende keer toch maar weer naar de GGD.
Veel expats gebruiken in de landen waar ze verblijven geen anti malariamiddelen maar nemen als ze malaria krijgen een Malarone-kuur. Dat risico durf ik niet nemen daarvoor is malaria een tè dodelijke ziekte in landen zonder goede faciliteiten en is mijn gezondheid me te kostbaar.
Vriendelijke groet, Jeanet Baldeh-Zwolsman

Gerben, 20-02-2014 04:41 #4
Het is beiden troep. Ik heb gisternachg door Malarone een psychose gehad, doodeng. Het doel heiligt de middelen? No thank you!

Yvonne de Wilt, 04-04-2013 14:43 #3
Hallo

Ik heb net de rekening van lariam gekregen, men zegt dat het goedkoper is dan malerone maar het kost bijna net zoveel als malerone, want de apotheek mag ook nog een toeslag rekenen. Wat kunnen er toch veel bedrijven profiteren van vakantiegangers, de GGD rekend al 85 euro alleen al voor 3 recepten ze zijn gewoon niet wijs.Gelukkig krijg ik nog iets vergoed via mijn ziektekostenverzekering.

Gr een uit gemolken vakantieganger.

Qstix, 12-01-2013 20:47 #2
Belachelijke reactie van Ellen! 70% procent heeft last van psychische klachten? Volgens mij heeft dit "gezonde" 23 jarige meisje nog steeds last van waanideën.

Ik gebruik al jaren lariam zonder enige bijwerkingen. Volgens de bijsluiter treden er bij 1 op 2500 mensen bijwerkingen op t.o.v. Malerone 1 op de 10.000.

Volgende keer maar gewoon weer braaf naar Renesse op vakantie gaan. Dan sta je ook niet zo onder die zware spanningen van die grote verre reis.

Desondanks veel beterschap toegewenst!

Groetjes uit Indo

Ellen de Boer, 01-08-2012 11:12 #1
Nooit meer lariam!

Voor onze rondreis door Afrika moesten wij een vaccin halen tegen malaria. Bij de GGD werd ons lariam aanbevolen. Zolang wij geen last hadden van psychische klachten konden wij dit middel veilig gebruiken. Wij zijn psychische gezonde jonge meiden van 23 jaar en hadden dus niet verwacht dat wij bijwerkingen zouden krijgen. Helaas, liep dit anders dan verwacht en werd onze reis één grote nachtmerrie.

We begonnen netjes drie weken van te voren aan het slikken van de lariam. We hadden in die drie weken in Nederland nergens last van. Pas na een paar dagen in Afrika begonnen we zeer heftige paniekaanvallen te krijgen. Deze paniekaanvallen bestaan uit: hyperventilatie, hartkloppingen, waanideeën, rusteloosheid etc. We hadden hier soms wel 3 uur achter elkaar last van en dat soms wel 5x op een dag, het was verschrikkelijk! De bijwerkingen kunnen vaak ook pas optreden tijdens de reis omdat Lariam vaak reageert op spanningen zoals het maken van een grote verre reis.

We hebben het nog 1, 5 week kunnen volhouden maar waren op een gegeven moment psychisch en lichamelijk zo uitgeput dat we besloten hebben om onze reis af te breken. In Nederland hebben wij ook nog enige tijd last gehad van paniekaanvallen, helaas hebben wij door de Lariam en de combinatie van de zware reis een posttraumatische stress stoornis opgelopen. Hiervoor zijn we nu in behandeling bij een EMDR therapeut en hopen dat wij ooit weer van een vakantie kunnen genieten.

Voor ons nooit meer Lariam en wij hopen voor u ook niet. Zelfs mensen die dus totaal geen psychische klachten hebben kan het overkomen. Het risico is te groot, want 70% van de gevallen heeft last van psychische klachten. Reactie infoteur, 21-08-2012
Beste Ellen,

Ik heb zelf op vakantie voor Malarone gekozen omdat er altijd een risico is bij Lariam. Dergelijke verschrikkelijke ervaringen als die van u zijn niet 100% te voorkomen bij gebruik van Lariam.

Ik probeer echter de mensen die voor Lariam zouden kiezen zo goed mogelijk te informeren over de mogelijkheden, de voor- en nadelen en dergelijke. Mijn uiteindelijke mening is dan ook dat bijna iedereen voor Malarone zou moeten kiezen maar vanuit mijn artikel gezien moet de lezer dat naar aanleiding van objectieve feiten zelf kunnen beslissen. U reactie is daarbij een goede aanvulling als argument om voor Malarone te kiezen en is een goede waarschuwing voor een eventuele Lariamgebruiker.

Sterkte met uw therapie en bedankt, ook namens de lezers, voor de waarschuwing.

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 16-07-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!