InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De oorzaken, symptomen en behandeling van asbestkanker

De oorzaken, symptomen en behandeling van asbestkanker

De oorzaken, symptomen en behandeling van asbestkanker Asbestkanker is een dodelijke aandoening waarbij vooral het longvlies, maar ook soms het buikvlies en het hart kunnen worden aangetast. De ziekte komt voornamelijk voor bij mensen ouder dan 50 jaar en ontstaat doordat men veel in aanraking is geweest met asbest. Lees hieronder meer over de oorzaken en symptomen van asbestkanker. Helaas is er nog geen genezende behandeling voor deze ziekte.

Wat is asbestkanker?

Asbestkanker - ook wel borstvlieskanker of mesothelioom genoemd - is een ongeneeslijke vorm van longkanker. Jaarlijks overlijden in Nederland 750 mensen aan deze aandoening. Vooral mensen die vroeger met asbest in aanraking zijn gekomen hebben een verhoogd risico op asbestkanker. Tussen de blootstelling aan asbest en het ontstaan van asbestkanker zit meestal meer dan 20 jaar, maar kan ook met gemak meer dan 40 jaar zitten. Voornamelijk oude mensen krijgen dus asbestkanker. Men verwacht na het jaar 2018 een afname van het aantal patiënten met asbestkanker. Dit omdat er een verbod geldt op asbest in Nederland.

Asbest en de oorzaak van asbestkanker

Asbest is een natuurproduct bestaande uit mineralen. Deze mineralen bestaan uit kleine vezels. Deze losse vezels kunnen een gevaar voor de gezondheid vormen, aangezien deze vezels zo klein zijn dat ze kunnen worden ingeademd. Hier kunnen de vezels vast komen te zitten in de longblaasjes, waardoor de longcapaciteit wordt aangetast en ademhaling wordt bemoeilijkt. Je lichaam is in staat de asbestvezels de verwijderen, maar er blijven zeker resten over. Deze resten kunnen zich over de rest van het lichaam verspreiden en zich zo in andere weefsels gaan vestigen. Omdat voornamelijk de grote resten niet door de macrofagen in je lichaam verwijderd kunnen worden, gaat men ervan uit dat de grootte van de asbestvezels de mate van kankerverwekkendheid bepalen. Werken met kleine vormen van asbest is dus mogelijk zonder aanzienlijke schade op te lopen. Je loopt dan echter nog wel steeds een extra risico. De resten asbest in je longen kunnen uiteindelijk uitgroeien tot een tumor, die ook wel een mesothelioom wordt genoemd. Deze tumor vermindert de longmogelijkheden op zijn beurt ook weer aanzienlijk.

Naast macrofagen zijn ook T-cellen belangrijk. Macrofagen en T-cellen zijn de verdediging van je lichaam. T-cellen zijn in staat om kwaadaardige cellen te vernietigen en macrofagen kunnen alle vreemde stoffen opruimen door ze op te nemen. Zo wordt het lichaam schoon gehouden. De macrofagen en T-cellen worden aangestuurd door ons lichaam en maken deel uit van het afweersysteem. Een niet goed functionerend afweersysteem betekent dus dat de macrofagen en T-cellen ook minder goed werken.

Symptomen

Omdat asbestkanker voornamelijk het longvlies aantast, zijn de meeste klachten van mensen met deze aandoening bij de longen. De symptomen van asbestkanker staan hieronder weergegeven.
  • Kortademigheid
  • Veel hoesten
  • Pijn op de borstkas
De ernst van de pijn wordt bepaald door de plaats van de tumor. Als de tumor zich dicht bij de zenuwen nestelt, dan zal de pijn heviger zijn en soms ondragelijk. De pijn neemt geleidelijk aan toe met de groei van de tumor. In de eerste fase van de groei zal men voornamelijk veel moeten hoesten. Gedurende de groei van de tumor neemt de ademcapaciteit van de persoon af en zal men dat ervaren met kortademigheid. Dit gaat meestal ook gepaard met een conditionele achteruitgang.

Behandeling

Helaas bestaat er geen behandeling waarmee men geneest van asbestkanker. Vroeger heeft men geprobeerd om de tumor te verwijderen met chirurgische ingrepen, maar omdat het gebied waarin de operatie plaatsvindt risicovol is, overleefden weinig mensen deze ingreep. Van alle mensen bij wie asbestkanker is vastgesteld, overlijdt meer dan de helft binnen het eerste jaar. Dit is een ongekend hoog cijfer en het is daarom dat er vele alternatieve behandelingen worden getest om van asbestkanker te kunnen genezen. Op de korte termijn wordt daarmee gericht op het verminderen van de pijn van de patiënt. De pijn in de borstkas kan immers ondragelijk zijn. Op de lange termijn wordt getracht de tumor te laten stoppen met groeien of gericht te laten groeien. Zo kan de overleving van patiënten worden verlengd. In de toekomst is het wellicht mogelijk dat patiënten effectief worden bestraald en dat men middelen krijgt toegediend die alleen de kwaadaardige tumoren aantast. Deze combinatie zou wellicht effectief kunnen zijn om de ziekte te bestrijden, maar het is nu nog te vroeg om te zeggen of dit daadwerkelijk mogelijk is.
© 2012 - 2018 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Mesothelioom; oorzaken, klachten en behandelingMesothelioom; oorzaken, klachten en behandelingMesothelioom of borstvlieskanker wordt jaarlijks in Nederland bij bijna 500 mensen vastgesteld en wel voornamelijk bij m…
Mesothelioom: longkanker door asbestLongkanker is een verzamelnaam van tumors die voorkomt in de longen. De meeste mensen weten niet dat er meer dan 1 type…
Wat is longkanker precies?Wat is longkanker precies?Longkanker is eigenlijk een verzamelnaam voor een groot aantal verschillende kwaadaardige tumoren die zich in de longen…
Asbestose informatieAsbestose informatieAsbestose wordt veroorzaakt door het inademen van asbeststof. De stofdeeltjes wordt door witte bloedcellen ´opgegeten’,…
Bronnen en referenties
  • http://asbestkanker.com/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest

Reageer op het artikel "De oorzaken, symptomen en behandeling van asbestkanker"

Reacties

John, 21-08-2017 19:08 #4
Ik ben al 12 jaar vrijwilliger in de Terminale Thuishulp en waaknachten veel bij terminale mensen thuis.
vannacht waakte ik bij een heer van ruim 70 met als in indicatie "asbestkanker"
In mijn beleving zou ik iemand aantreffen die pijn had en benauwd zou zijn, echter dat was totaal niet het geval. pijn had de Hr. niet en kon heel goed verstaanbaar praten en geen enkele tekenen van verminderd ademhalen.

Ik heb vandaag toch maar eens op deze site gekeken en ook daar gelezen dat mijn verwachting van pijn en benauwdheid juist waren.
Blijft nu de vraag of het toch ook kan dat er bij terminale personen pijn en benauwdheid afwezig kunnen zijn? of is het ook mogelijk dat er andere factoren zijn? In de woning is al wel zuurstof etc gebracht maar nog niet in gebruik.

Mag ik een reactie? Hartelijke groet van John V.

Jacqueline Hazendonk, 08-08-2014 18:41 #3
Vorig jaar nobember is mijn man overleden aan asbestkanker. Een gezonde, sportieve man.
Wat er gebeurd is, frustreert me nog steeds.

Half september 2013 besloot Jan naar de huisarts te gaan omdat hij buikklachten had. De huisarts heeft hem onderzocht, ook inwendig, maar kon niets vreemds ontdekken. De huisarts zou een afspraak maken met het ziekenhuis en ons laten weten wanneer een darmonderzoek, wat hij noodzakelijk achtte, zou plaatsvinden.

Omdat wij na een week geen bericht hadden ontvangen, besloot ik de huisarts te bellen. Hij verontschuldigde zich en vertelde dat hij "vergeten" was om de afspraak in het ziekenhuis te regelen. Weeks daarna volgde een afspraak en volgde een darmonderzoek.
Er werd vastgesteld dat er een stukje ontlasting zat wat door middel van veel drinken wel "los" zou komen.
De klachten bleven en dus werd er een maagonderzoek gedaan. Dit leverde geen resultaat op.

Je bent dan opgelucht. Niets gevonden… Toch blijven de klachten.
Er wordt een scan gemaakt, begin oktober. Wachten op de uitslag… Het duurt tot halt oktober, dan worden we bij de darm-maag-specialist verwacht voor een afspraak. Nerveus… want wat als…?

Hij heeft slecht nieuws. Er is kanker geconstateerd. Maar wat niet duidelijik is, is waar de kanker is begonnen. Het zit op het buikvlies. Nader onderzoek moet gaan uitwijzen waar de zgn. bron zit.
We gaan naar huis en zijn kapot van het nieuws. Kanker… ga ik nu dood?

Er wordt een petscan gemaakt. Weer moeten we wachten op de uitslag. Vijf lange dagen.

Op 1 november worden we verwacht in het ziekenhuis en krijgen we de uitslag. Mijn man is bang, ik probeer hem positief te houden, tenslotte weten we nog niets en is behandeling mogelijk.
De arts die ons te woord staat verteld ons dat de uitslag niet positief is en dat het er uit ziet als asbestkanker. Ze vraagt ons of wij dit kunnen verklaren. Helaas moet mijn man vertellen dat hij voor zijn werk in contact geweest is met asbest. Ze laat hem oefeningen doen om te kijken hoe hij er lichamelijk aan toe is. Heeft hij voldoende kracht om te vechten?
Jan was heel sterk. Hij liet zien dat hij sterk was en de behandeling aan kon.
De arts vertelde dat asbest kanker niet te genezen was.

Vanaf die dag, het is zo onwaarschijnlijk, werd hij ziek en zieker. Hij kon niet meer eten, drinken werd steeds moeilijker. Uiteindelijk heb ik, in overleg met zijn ouders, na twee weken besloten dat hij moest worden oipgenomen.
Ik ben die week bij hem bij hem gebleven en zag hoe hij zwakker werd.
Niet meer kunnen eten, drinken werd steeds moeilijker… Veel ijsklontjes, dat voelde prettig voor zijn keel.
Als ik toen had kunnen vermoeden wat er zou gebeuren…

De pijn werd na drie dagen uiteindelijk onderdrukt na plaatsing van een apparaatje in Jan's rug. Op vrijdag konden we naar huis.
Zaterdagochtend was hij zo ziek… Bleek een longontsteking te zijn.
Die avond is hij overleden.

Mijn mooie, lieve man. Hij was 52 jaar.

En nu… Nu wordt er door de verzekering moeilijk gedaan…
Mensonterend…
Temeer omdat mijn man zich altijd dag en nacht heeft ingezet voor ziijn werk.
Waarom geen respect?

Als iemand het verdient, ik wil dat hij dit krijgt.
Respect.

Klaassen, 13-02-2014 07:04 #2
Dag Rien,
Aller eerst wat erg om te horen dat uw vrouw dit heeft. Ik ben bezig met de opleiding voor oncologie. eerst uw verhaal, iedereen in Nederland kan mesotheliom krijgen ook al hebben ze niet met asbest gewerkt. De huizen zitter er vol mee, mijn mening is dat veel mensen te onvoorzichtig hiermee omgaan, bijv. Vroeger had je auto's waar de remblokjes van asbest waren, en er werd niet voorzichtig met asbest omgegaan. Waardoor er veel asbest in de lucht terecht is gekomen. Mag ik vragen wat de symtomen van uw vrouw zijn? De symtomen kunnen heel erg variëren namelijk.
Met vriendelijke groeten Ds. Klaassen

Rien Muije, 15-01-2014 22:35 #1
Mijn vrouw is 74 jaar heeft nooit gerookt is nooit met asbest in aanraking geweest maar toch
wordt er na een scan en een punctie gezegd dat ze mezothelioom heeft die ongeneselijk is.
wat vind u daarvan? graag een reactie.

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 31-08-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!