InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mesothelioom; oorzaken, klachten en behandeling

Mesothelioom; oorzaken, klachten en behandeling

Mesothelioom; oorzaken, klachten en behandeling Mesothelioom of borstvlieskanker wordt jaarlijks in Nederland bij bijna 500 mensen vastgesteld en wel voornamelijk bij mannen. Mensen die in het verleden met asbest gewerkt hebben lopen risico op het krijgen van de ziekte, die vaak pas na 20 tot 40 jaar tot uiting komt. Behandeling is gericht op het remmen en verminderen van de klachten, helaas is genezing van Mesothelioom (nog) niet mogelijk.

Mesothelioom of borstvlieskanker

Het borstvlies

De twee longen bevinden zich in de borstkas en zijn omgeven door het longvlies. De binnenkant van de borstkas is bekleed met het borstvlies. Tussen deze vliezen zit een kleine hoeveelheid pleuravocht, wat ervoor zorgt dat beide vliezen soepel langs elkaar kunnen bewegen. De vliezen samen worden het borstvlies genoemd.

Mesotheiloom of borstvlieskanker

Behalve in het borstvlies kan de ziekte ook voorkomen in het peritoneum (buikvlies) of het pericard ( hartzakje). Dit percentage is echter erg laag. Doorgroei van de tumor zal vaak plaatsvinden naar;
  • Longen
  • Organen in de buikholte
  • Borstkas
  • Middenrif

Uitzaaien van de tumor kan via de bloedbaan of het lymfestelsel, en kan dan terecht komen in;
  • Lever
  • Buikvlies
  • Botten

Oorzaak Mesothelioom

Mensen die in het verleden hebben gewerkt met asbest hebben kleine vezels van de stof ingeademd. Via de longen kunnen de vezels in het longvlies terecht komen en daar na lange tijd borstvlieskanker veroorzaken. Helaas hebben vroeger veel mensen met asbest gewerkt, toen nog niets bekend was over het gevolg op lange termijn. Tegenwoordig wordt asbest door gespecialiseerde bedrijven verwijderd uit oude panden.

Klachten bij mesothelioom

Klachten bij borstvlieskanker komen vaak pas als er extra vocht gevormd wordt tussen de borstvliezen of als de tumor flink aan het groeien gaat.
Voorkomende klachten kunnen zijn;
  • Kortademigheid
  • Pijn aan de borstkas, die zeer plaatselijk maar ook verspreid aanwezig kan zijn
  • Vermagering
  • Vermoeidheid en lusteloosheid
  • Moeizaam bewegen van een borsthelft
  • Hoesten
  • Zwelling op de borstkas
  • Slikproblemen door drukken van de tumor op de slokdarm

Behandeling

Genezing bij Mesothelioom is helaas niet mogelijk. Wel kan geprobeerd worden om de levensduur te verlengen en de klachten te verlichten.
Gebruikte palliatieve behandelingen zijn;
  • Chemotherapie; De therapie kan de klachten helpen verminderen, bovendien neemt de levensverwachting met ongeveer een jaar toe. Er kunnen bij het gebruik van chemotherapie echter wel weer vervelende bijverschijnselen optreden als haaruitval, misselijkheid en braken, vermoeidheid en darmstoornissen.
  • Bestraling; Dit wordt vaak toegepast om pijn en slikklachten te verminderen. Vermoeidheid is een vervelend bijverschijnsel van de behandeling.
  • Operatie; Opereren wordt niet vaak gedaan en heeft enkel een palliatief effect. Na operatie moet er nog chemotherapie en bestraling plaatsvinden.

Verwerking

Als u de diagnose Mesothelioom gekregen heeft, begint een periode van veel verdriet en grote zorgen, niet alleen voor uzelf, maar ook voor geliefden in uw omgeving. Voor veel mensen zal erover praten opluchting geven. Dit kan met de partner of familie en/of vrienden zijn, maar ook de huisarts, maatschappelijk werk, geestelijk verzorger of een sociaal verpleegkundige kunnen u verder helpen. Wilt u graag met lotgenoten contact hebben, neem dan contact op met de Asbestslachtoffers Vereniging Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mesothelioom  kanker aan de longvliezenMesothelioom kanker aan de longvliezenEen zeldzame ziekte is mesothelioom (mesothelioma), een tumor die zich aan de longvliezen of het buikvlies bevindt. Long…
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Mesothelioom: longkanker door asbestLongkanker is een verzamelnaam van tumors die voorkomt in de longen. De meeste mensen weten niet dat er meer dan 1 type…
Asbest en de longziekten asbestose en mesothelioomAsbest en de longziekten asbestose en mesothelioomTwee zeer ernstige ziekten die veroorzaakt worden door het inademen van asbeststof zijn asbestose en mesothelioom. Asbes…
Asbestkanker en letselschadeAsbestkanker en letselschadeOver de gevaren van het werken met asbest was vroeger niet zo veel bekend. In de jaren '60 en '70 hebben dan ook veel me…
Bronnen en referenties
  • Informatiefolder van het KWF Borstvlieskanker/mesothelioom

Reageer op het artikel "Mesothelioom; oorzaken, klachten en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!