InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Artrose: nieuwe kraakbeentransplantatietechniek

Artrose: nieuwe kraakbeentransplantatietechniek

Artrose is een vervelende aandoening, die maar moeilijk te genezen of te voorkomen valt. Gelukkig is het lichtpuntje in de duisternis groter en groter aan het worden, onder andere dankzij een nieuwe kraakbeentransplantatietechniek. Door deze nieuwe behandelmethode is artrose is dus niet langer een slijtageslag! Artrose is slijtage ter hoogte van een of meer gewrichten. De aandoening heeft een hoge morbiditeit, wat wil zeggen dat veel mensen ermee geplaagd zijn. Volgens de Vlaamse Reumaliga heeft maar liefst 90 procent van alle 60-plussers in meer of mindere mate artrose. Van de 50-plussers zijn dat er 20 procent. Artrose is de meest voorkomende aandoening bij ouderen, vooral bij vrouwen. Ook jonge mensen kunnen er last van hebben: in België zijn zo’n 20.000 mensen tussen 25 en 44 artrosepatiënt.

Orthopedist dr. Almqvist van het Universitair Ziekenhuis van Gent: ‘In gezond gewrichtsweefsel is er een automatisch en constant vernieuwingsproces, waarbij er een evenwicht is tussen afbraak en opbouw. Bij artrose is dat evenwicht verstoord: de balans slaat door naar de mechanismen die het gewrichtsweefsel afbreken. Het kraakbeen (het witte, elastische weefsel dat ter hoogte van het gewricht de gewrichtskop en de gewrichtspan bedekt) wordt brozer, dunner en weker doordat de kraakbeencellen minder kraakbeenmaterie aanmaken. Zowel kwantitatief als kwalitatief is het kraakbeen dus slechter.
‘Omdat het kraakbeen het begeeft (er ontstaan breukjes in het kraakbeenoppervlak, en het kraakbeen kan zelfs geheel of gedeeltelijk afbrokkelen), treedt er een verharding op van het bot onder het kraakbeen, waardoor een mechanische pijn ontstaat. Dat heeft een vernauwing van het gewricht en een onregelmatig gewrichtsoppervtak tot gevolg. Ook het bot reageert: het botweefsel rondom richt gaat aangroeien, om het gewricht als het ware beter te maken. Het bot wordt breder en er ontstaan cysten op het bot juist onder het gewricht.’

‘Onder normale omstandigheden is het kraakbeen dat de uiteinden van de botten in gewrichten omkleedt, glad. Bij artrose krijgt dit kraakbeen een ruw , onregelmatig oppervlak, waardoor het gewricht minder makkelijk beweegt en er pijn (stramheid) ontstaat.’

‘Naargelang de oorzaak - die overigens niet altijd even duidelijk is - kan artrose worden ingedeeld in twee groepen: primaire en secundaire artrose. Men spreekt van secundaire artrose als de slijtage het gevolg is van een uitlokkende factor, zoals een blessure (een breuk aan het kniegewricht) of een verkeerde houding. Bij primaire artrose is dat niet het geval en ontstaat de aandoening spontaan, vaak in verscheidene gewrichten. Primaire artrose kan erfelijk zijn.’

Geen artritis!

Artrose wordt ook wel eens ‘sleetreuma’ (de uitgang ‘ose’ wijst op sleet of degeneratie) genoemd, maar je mag deze ziekte niet verwarren met reuma of de verschillende vormen van reuma of andere inflammatoire aandoeningen die een ontsteking van het gewrichtsvlies zijn. Bij artrose is er geen ontsteking van het gewrichtsvlies zoals bij artritis. Het klachtenpatroon is ook volledig anders: bij artrose gaat het namelijk om een mechanische pijn. De pijn manifesteert zich ‘s morgens (stramheid), maar er kunnen zich ook hevige pijnopstoten voordoen.

De pijn kan per persoon sterk verschillen. Sommige mensen hebben alleen pijn bij het opstaan, anderen worden voortdurend door hevige pijnen geplaagd. Pijnlijke en stijve gewrichten kunnen iemand ernstig hinderen in z’n normale dagelijkse activiteiten. De beweegbaarheid daalt sterk. De pijn is ook vaak ‘gerefereerde pijn’: zo kan heupartrose bijvoorbeeld knieklachten geven.

De spons

Helaas weten we niet waardoor het gewrichtskraakbeen van structuur verandert. Verschillende factoren kunnen een rol spelen zoals aanleg, erfelijkheid, de bouw van het gewricht en de belasting van het gewricht door een lichaamshouding of werkhouding. Wel is wetenschappelijk aangetoond dat obesitas (overgewicht) een belangrijke factor is voor de ontwikkeling van artrose. Het lijkt erop dat bepaalde enzymen een rol spelen bij de afbraak van het gewrichtskraakbeen, maar men heeft nog niet kunnen achterhalen hoe we dit afbraakproces kunnen stoppen of omkeren. In elk geval heeft het kraakbeen zijn waterbindende eigenschappen verloren, waardoor de veerkracht vermindert.

We kunnen het gewrichtskraakbeen vergelijken met een spons. Door het regelmatig uitknijpen van de spons wordt het gewricht gevoed met voedingsstoffen en blijft de spons soepel. Op het moment dat dit niet gebeurt, droogt de spons uit en gaat zij verbrokkelen, maar ook bij te zware belasting gaat de spons kapot. De kunst is dus om een evenwicht te vinden tussen overbelasting en onderbelasting.

Wie en waar?

Artrose komt vooral voor in de wervelkolom, de heupen, de vingers en de knieën. Ook ellebogen, enkels en polsen kunnen door artrose worden getroffen, maar dat is minder frequent. Artrose komt meer voor bij ouder wordende mensen. Mensen met een verhoogd risico op artrose zijn mensen met overgewicht, mensen met een hardere botstructuur (zoals wie lijdt aan de ziekte van Paget, een aandoening van het beendergestel) en mensen met aangeboren gewrichtsafwijkingen, zoals een heupdysplasie (aangeboren slechte ontwikkeling van het kniegewricht). Knieartrose komt vaker voor bij mensen in beroepen waarbij zware fysieke arbeid verricht wordt (knielen, hurken en zwaar tillen), zoals tuinmannen.

Omdat het een aandoening is die traag evolueert, ontstaat artrose meestal op latere leeftijd. Ook eerdere trauma’s kunnen de ontwikkeling van artrose in de hand werken. Zo kan iemand een jaar na een ‘perfecte’ knieoperatie toch nog last krijgen van artrose. Artrose komt meer en meer voor: in de eerste plaats omdat de bevolking ouder wordt, maar ook omdat de bevolking dikker wordt en er meer obesitas is. Je zou artrose dus een welvaartsziekte kunnen noemen.

De pijnstillende behandelingen bij artrose

De veranderingen in de gewrichten gebeuren meestal geleidelijk. De patiënt voelt zich niet ziek, en in het bloed komen geen afwijkingen voor. Hoe weet je dan of je artrose hebt? De diagnose gebeurt klinisch, namelijk na een ondervraging en een radiografie, dus niet met scanners of andere gesofistikeerde apparatuur.

Dr. Almqvist: ‘Er bestaat geen ‘genezende’ handeling voor artrose, enkel een pijnstillende behandeling. Ten eerste kan je artrose op een niet-heelkundige manier verlichten door:
  • te bewegen en te sporten (vooral fietsen en zwemmen), fit en actief te blijven, en zo de gewrichten te oefenen. Onderzoek bij dieren heeft aangetoond dat juist het niet bewegen van het gewricht tot versnelde afbraak van het gewrichtskraakbeen leidt. Sporten die minder geschikt zijn, zijn bijvoorbeeld volleybal, tennis en badminton. Vooral de onverwachte bewegingen en het springen geven een te zware belasting voor de gewrichten.
  • overgewicht vermijden, mensen met overgewicht moeten wat vermageren om de druk op de gewrichten te verminderen.
  • de spanning op de gewrichten te verminderen. Dat kan eventueel met behulp van een wandelstok.
  • spieren die de gewrichten steunen te versterken door kinesitherapie.
  • geneesmiddelen tegen de pijn te nemen(pijnstillers) en geneesmiddelen te gebruiken die inwerken op de kwaliteit van het kraakbeen: glucosamines en chondroïtinesulfaten geven de kraakbeenproductie een impuls.
  • speciale steunverbanden te dragen die de pijn verlichten (hoewel daar tegenstrijdige bevindingen over bestaan).
  • het gewricht in te spuiten met hyaluronzuur: dit normaliseert het gewricht en neemt de pijn weg (het effect duurt ongeveer 6 maanden tot 1 jaar).’

De heelkundige ingrepen bij artrose

Er zijn ook een aantal heelkundige behandelingen - meestal van de onderste ledematen - die kunnen helpen bij artrose.

Dr. Almqvist: ‘Artroscopie heeft mijns inziens weinig effect. Als het al effect heeft, dan is het zeer tijdelijk.’
‘Wat wel helpt, is osteotomie. Hierbij wordt het aangetaste deel ontlast door het door te zagen. Wanneer bijvoorbeeld slijtage aan de binnenkant van de knie gepaard gaat met een o-been, kan het onderbeen net onder de knie worden doorgezaagd en naar buiten worden gezet. Er ontstaat een x-been waardoor de patiënt meer op de buiten- dan op de binnenkant van de knie gaat lopen en minder pijn heeft. Deze techniek wordt vooral toegepast bij mensen jonger dan zestig jaar.’ ‘Ook protheses behoren tot de mogelijkheden, zowel een halve (enkel van het aangetaste stuk) als een volledige prothese, bijvoorbeeld een hele heup of knie. Bij een wervelzuil kan men kleine stukken of segmenten vastzetten waardoor decompressie ontstaat.’

Nieuwe kraakbeentransplantatietechniek bij artrose

Bovenstaande behandelingen veranderen eigenlijk weinig aan de kwaliteit van het kraakbeen zelf. Daar zou binnenkort verandering in moeten komen, door het vroege herstel van kraakbeenletsels (meestal aan de knie, na een trauma) bij jonge mensen, om zo artrose op later leeftijd te voorkomen.
Dr. Almqvist: ‘Eerst wordt het kraakbeenletsel in het gewrichtsoppervlak schoongemaakt. Dan spuit men tussen het bot en het botvliesje (vloeibare) kraakbeencellen in, waarna men het botvlies hecht. Het risico is echter wel dat als er een minuscuul scheurtje of openingetje ontstaat, de kostbare kraakbeencellen er in een oogwenk uitlopen.’
Een grote verbetering hierop werd vorig jaar in het UZ van Gent uitgewerkt: hier werden kraakbeencellen in de vorm van gelparels gekweekt.

Het gaat om piepkleine parelvormige geldruppeltjes waarin de kraakbeencellen stabiel worden gehouden: één pareltje is 1 tot 1,5 millimeter groot en bevat ongeveer 50.000 kraakbeencellen. Zij worden gebruikt bij operaties waarbij de letsels in het gewrichtskraakbeen worden gevuld. Dit werd eerst toegepast op heel lokale artrose, o.a. bij topsporters. Als een voetballer honderden schoppen op de knieschijf incasseert, ontstaan er zo’n letsels.

De gelparels hebben een aantal voordelen: ze bieden beter weerstand tegen compressie. Je kan ze gewoon op het bot ‘metsen’. Een botvliesje om het kraakbeen op zijn plaats te houden, is dus niet meer nodig. Na de operatie volgt de patiënt een revalidatieschema. Zo krijgt het nieuwe weefsel de kan s om zich tot volwaardig kraakbeenweefsel te ontwikkelen. Je weet bovendien op voorhand wat de kraakbeencellen gaan doen: goed kraakbeenstof produceren. Het UZ van Gent kon onlangs uitpakken met de wereldprimeur van een heuse kraakbeentransplantatie met kraakbeenpareltjes. Momenteel wordt deze techniek vooral toegepast op de knie.

Het maken van kraakbeencellen gebeurt op basis van stamcellen die uit de patiënt zelf worden gehaald. Dit is echter niet alleen een gunstige evolutie in de orthopedie, maar ook voor cardiologen: omdat je kraakbeencellen in feite in gelijk welke vorm kan gieten, kunnen ze eveneens gebruikt worden om hartkleppen te maken. Of om er in de plastische chirurgie oorschelpen van te maken: er zijn heel veel toepassingen denkbaar. Wordt vast en zeker vervolgd.

Wat is nog slechter dan naaldhakken?

Artrose aan de knie komt bijna twee keer meer voor bij vrouwen dan bij mannen, hoewel de druk op de knie even groot is bij mannen en vrouwen die blootsvoets lopen. Een van de verklaringen zou het dragen van hoge hakken zijn: hoge hakken vergroten de druk op de knie met gemiddeld 30 procent. Maar... schoenen met hoge, brede hakken zouden wel eens slechter kunnen zijn dan naaldhakken! Volgens een studie in ‘The Lancet’ lopen vrouwen die dergelijke schoenen dragen namelijk een hoger risico op artrose aan de knie dan vrouwen die gewoonlijk smalle hoge hakken dragen. Die laatste zijn evenmin aan te raden, maar brede hakken zijn nog slechter voor de knie omdat ze comfortabeler zitten dan de gewone hoge hakken, waardoor je ze langer draagt en het risico op schade nog toeneemt. Best is helemaal geen hoge hakken te dragen: ze dwingen de voet namelijk in een onnatuurlijke positie waardoor de knie zich in allerlei bochten moet wringen zodat het kraakbeen op termijn afslijt.
Gerelateerde artikelen
Artrose bij het paardArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Artrose bij de hondArtrose bij de hondArtrose klinkt bij de meeste mensen niet helemaal onbekend in de oren. Het komt heel veel voor bij de mens, maar ook bij…
Artrose-GewrichtspijnArtrose - Gewrichtpijn. De plantaardige homeopathie kent een geneesmiddel met een pijnstillende werking die aangetoond e…
Aandoening: ArtroseAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Bronnen en referenties
  • Bron: Goed gevoel

Reageer op het artikel "Artrose: nieuwe kraakbeentransplantatietechniek"

Reacties

Govaert Monique, 06-06-2018 01:29 #96
Geachte,
Ik ben 56 jaar en heb twee jaar geleden een kijkoperatie ondergaan, nl. ice-picking aan mijn linkerknie. Nadien heb ik eerst met krukken en daarna met een speciale brace gelopen. De laatste tijd heb ik hoe langer hoe meer pijn aan mijn linkerknie. De huisarts heeft reeds een vermoedelijke diagnose gesteld artrose. Er werden ondertussen RX uitgevoerd, en moet nog op consultatie naar de specialist. Uit de moeilijke medische uitleg van het radiologische verslag kon ik uitmaken dat er een vernauwing tussen bepaalde botten, waarschijnlijk door het wegvallen van kraakbeen, wat die pijn geeft. Zou zo een behandeling
met kraakbeentransplantatie toepasselijk zijn op mij? Is dit zeer kostelijk en hoeveel bedraagt dit ongeveer? Ik heb ook een medische voorgeschiedenis van panhypofysaire insufficiëntie.
Met vriendelijke groeten,

Monique Hovaert

Tineke, 03-11-2017 07:28 #95
Geachte, kan bij coxartrose (1 kant) deze kraakbeentransplantatietechniek ook toegepast worden? Kan dit in België of ook Nederland? Als verzekering niet meegaat, wat zijn de kosten? Ben 65+, actief. mvgr.

Theo Beckers Eijsden, 19-10-2017 21:18 #94
Op 20 juni 1970 ben ik aan mijn linkerknie geopereerd voor meniscus. Van toen af heb ik veel last gehad van mijn knie. Ook draag ik een brace, al 15 jaar. Nu wil ik mij toch laten helpen, als dat nog kan, zonder een nieuwe knie.

Op mijn leeftijd, ik ben geboren 06-06-1937, is daar nog een mogelijkheid voor? Ik ben nog heel actief, heb een grote moestuin waar ik alles nog met de hand doe. Ook wil ik ieder onderzoek ondergaan wat nodig is.

Myriam Lauwereys, 12-07-2017 09:42 #93
Beste,

Kan kraakbeentransplantatietechniek op rugwervels toegepast worden? Ook ernstige kraakbeen afbraak?
Myriam Lauwereys

L. van Oudenaarden, 15-04-2017 13:41 #92
Geachte geneesheren

Wordt deze methode met stamcellen voor vernieuwing van de gewrichten al in Nederland toegepast of moeten we daar voor naar België?

Wil, 15-03-2017 00:30 #91
Ik heb forse actieve artrose in de rug door een herniaoperatie en daardoor forse bekkenklachten. Weet u waar ik me voor deze behandeling (stamceltherapie) zou kunnen wenden?
In afwachting van uw antwoord.

Henri, 16-01-2017 22:33 #90
Beste

Ik kwam u artikel tegen op internet
Mijn moeder van 77 jaar heeft al een aantal jaren last van erger wordende Atrose
Behalve haar handen heeft ze het meeste last van haar knieën
Opereren kan niet aangezien ze niet tegen narcose kan ( een keer zelfs hartstilstand gehad )
Ze heeft een paar jaar lang om de paar maanden injecties in haar knie gehad met prednison als pijnstiller.
e.a. naar voldoende tevredenheid
Echter momenteel lijkt ze er steeds minder baat van te krijgen
Kan u behandeling een optie zijn
waar kan ze die laten verrichten en wat zijn eventuele bijwerkingen

Mvgr

henri

Ellis, 16-12-2016 19:01 #89
Ook ik ben geïnteresseerd… na stom ongeluk met trampoline is enkel geheel ontwricht geweest, nu 3,5 jaar geleden, en na kijk operatie, is t er alleen maar slechter op geworden.ik ben 45, was altijd super actief, maar ben flink beperkt nu… bijna altijd pijn.ik probeer te accepteren maar blijf t erg vinden dat ik veel niet meer kan… ik zie echter hier alleen reacties maar geen antwoorden?Groetjes ellis

Kitty Blom, 26-11-2016 18:01 #88
Graag wil ik meer info, ben al een paar X geopereerd aan mijn knie maar is versleten.
En moet hier mee leven!? Wat zijn de resultaten met parels en waar moet ik hiervoor terecht?
Groetjes kitty

Mevr J. Herfst, 03-11-2016 09:02 #87
Zou graag willen weten of de kraakbeentransplantatie ook mogelijk is bij schouderslijtage, artrose. Ben aangeraden voor een schouderprothese. Maar zie er tegen op. Als een kraakbeentransplantatie de mogelijk biedt zou dit voor mij een oplossing zijn. Graag verneem ik van het mogelijke. Vriendelijk bedankt.

Alice Visser, 10-08-2016 12:10 #86
Is kraakbeentransplantatie ook mogelijk bij artrose van het duim/polsgewricht?

Peter, 02-07-2016 22:12 #85
Ik heb 43 jaar geleden door een ongeval een enkel verbrijzeld en een gebroken/gescheurd. De verbrijzelde enkel is half vastgezet hier heb ik weinig last van, de andere is door slijtage in de loop van jaren artrose ontstaan waardoor ik steeds meer pijn heb. Is hiervoor een transplantatie van kraakbeen mogelijk?

P. Y. Verwaal, 08-06-2016 13:30 #84
Ik heb al jaren 2 knieproteses, nu heb ik slijtage aan de rechter enkel, men wil deze vastzetten. Zijn er andere opties?Ben 68 jaar.

Erni, 30-01-2016 15:11 #83
Ik ben een vrouw van 57 jaar en weeg 47 kilo. Ik heb in mijn l.knie een klein artroseplekje en nog een dikke laag kraakbeen. Zou osteomie voor mij een uitkomst zijn zodat de artrose niet verder gaat? Volgens de osteopaat ben ik nog uitzonderlijk beweeglijk voor mijn leeftijd.De artrose is ontstaan door hardlopen. In mijn r.knie heb ik ook artrose maar dit is niet onderzocht. M.vr.gr. Erni

Spekschate, 23-12-2015 15:42 #82
Hallo. Ik heb artrose aan een wijsvinger en onderrug, is het mogelijk om hier een kraakbeentransplantatie met kraakbeenpareltjes op uit te voeren? Wat zijn de kosten ongeveer van een kraakbeentransplantatie en waar kan ik hiervoor terecht?

Nico de Wildt, 02-11-2015 12:45 #81
Hallo, ik ben naar de huisarts geweest deze heeft mij doorgestuurd voor een foto van mijn l.heup, slijtage van kraakbeen, terug naar huisarts, ik was te jong voor een heupoperatie 63 jaar ik ben zelf 22 kilo afgevallen het gaat iets beter (of je went aan de pijn). Mijn vraag is; wat zijn de kosten van de behandeling, is de behandeling in België of Nederland? M.vr.gr.Nico

Herman Waardenburg, 15-10-2015 09:44 #80
Ik heb 52 jaar met plezier de lange afstand hard gelopen en kreeg 3 jaar geleden te horen dat het afgelopen is met hardlopen en deed mij veel pijn. Mijn kraakbeen heb ik kapot gelopen maar met in overleg met de fysio ben ik gaan power walken is goed voor mijn sport hart zegt de dokter. Is er ooit een mogelijkheid weer hard te lopen? Ik slik al een paar jaar Glucosemien androit msm en duivelsklauw de pijn is aardig weg. Wat ik dus wil weten of ik ooit nog kan hardlopen, het is een droom.

M.v.g.

Herman Waardenburg
06 38957657

Yvonne Klein, 04-07-2015 16:31 #79
L.s.
Ik heb veel pijn als gevolg van matige knie atrose. Voorlopig kom ik niet in aanmerking voor een knie prothese. Ik ben zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden van kraakbeentransplantatie. Ik ben vrouw en mijn leeftijd is 65 jaar.
met vriendelijke groet
Yvonne Klein

Van Eetvelde Wilfried, 01-07-2015 09:14 #78
Het is een goede zaak dat kraakbeencellen in het gewricht kunnen gebracht worden om zo de knie te herstellen. Is dit ook mogelijk voor het heupgewricht bij artrose? Hoe lang duurt dan de revalidatie en hoeveel kost de behandeling?

Jaap Hofman, 15-06-2015 00:20 #77
Geachte mijnheer/ mevrouw
Circa 4 mnd heb ik nu pijn in mijn rechter heup voor het eerst. Er is kraakbeen slijtage vastgesteld nadat ik foto's heb laten maken. Ook ben ik nu onder behandeling bij de fysio en ik doe oefeningen. Ik ben zwemonderwijzer maar ik kan geen enkele schoolbeenslag meer maken. Ook wandelen gaat slecht. Ik kan wel borstcrawl zwemmen en fietsen. Mijn vraag: zou deze nieuwe methode voor mij aan te raden zijn? Of moet ik gewoon wachten tot mijn heup versleten is en dan maar een nieuwe heup? Ik ben bijna 60 jaar jong. Bewegen heb ik altijd veel gedaan en is ook mijn vak. Veel bewegen heeft mij niet geholpen.

Elly de Ruiter, 20-05-2015 19:24 #76
Geachte mevrouw/mijnheer,
Ik zou graag meer te weten willen komen over de nieuwe methode van gespartel/kraakbeen transplantatie/ stamceltransplantatie.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn rechterknie is versleten, er zit nog wel wat kraakbeen maar niet veel meer. Ik ben een vrouw van 53 jaar en heb veel gesport, (misschien wel teveel). Ik werk fulltime waarbij ik ook trappen moet lopen. Dit is echterlijk niet bevordelijk, maar goed ik besef ook dat er ergere dingen in de wereld zijn. Weet ook dat overal mee te leven valt. Maar dit artikel gaf mij toch weer wat meer hoop om mijn actieve leven weer op te kunnen pakken. Graag zou ik ook willen weten aan wat voor eisen je moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze behandelingen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groeten Elly

Andrea, 03-01-2015 21:02 #75
Hallo allemaal, zoals reeds eerder aangekondigd heb ik in juli een stamceltransplantatie in de knie gehad en zoals hieronder reeds werd aangegeven, de kosten worden niet door enige ziekenkas terugbetaald maar komen volledig naar de patiënt. Ik kan jullie meedelen dat de revalidatie een lange harde weg is… voorlopig is enig resultaat nog onbekend.

Marijs Rombouts, 19-12-2014 14:01 #74
Ik heb het heel moeilijk met schilderen doordat mijn wijsvinger steeds maar erger wordt. Mijn andere gewrichten zijn goed. Die nieuwe stamceltechniek zou voor mij de oplossing zijn.

Jose Liefting, 18-11-2014 10:41 #73
Geachte, ik heb informatie ingewonnen over vergoeding bij nieuwe kraakbeentransplantatietechniek dit wordt door geen enkele verzekering vergoed. Omdat dit nog in een experimentele fase is. Dus helaas voor medepatienten wij kunnen het zelf gaan betalen.
De kosten schijnen aanzienlijk hoog te zijn.
Met vriendelijke groet

Jose Liefting, 11-11-2014 10:38 #72
Geachte, ik ben zeer geïnteresseerd in gelparels/kraakbeencellen/stamceltherapie, wanneer kom je daarvoor in aanmerking.
Ik heb inmiddels een operatie gehad in België dubbele nekhernia waarvan een hernia was ontstaan door artrose. Ik heb nu 2 kunstoftussenwervels operatie was goed verlopen, anders had ik een dwarslaesie gehad.
Echter nu ontstaan er artrose plekken in voet / hand/knie en heup. Met als gevolg helse pijnen. Is er ook iets om de groei van artrose tegen te houden? Zou het op prijs stellen als u hier een antwoord op zou kunnen geven.
Met vriendelijk groet

Ellen, 15-10-2014 16:44 #71
Geachte, ik ben zeer geïnteresseerd in gelparels/kraakbeencellen/stamceltherapie, hoe eea in zijn werk gaat, wanneer je er voor in aanmerking komt, in het verzekeringspakket ed. Mijn arts/chirurg wil mij een volledige nieuwe heup geven, ik zoek een alternatieve wijze van behandelen waarmee ik mijn bewegingsvrijheid kan behouden, liefst zonder pijn. Ik ben 55 en verder gezond. Fijn om een antwoord te krijgen, met vriendelijke groeten.

M. Lorse, 03-09-2014 20:23 #70
Ik ben nu 41 en loop al 3a4 jaar met rugklachten. Sinds begin dit jaar weet ik dat mijn kraakbeen tussen het heiligbeentje en stuitbeentje compleet weg is. Ik zou minimaal 30kg moeten afvallen door te sporten. Maar ik ben zeer beperkt in mijn bewegingen door de helse pijnscheuten in mijn rug. Hoesten en niezen is een ware hel voor mij. tijdens het lopen zak ik door mijn benen in de auto tijdens het rijden verlies ik de controle over mijn benen op dat moment. De pijn is soms zo erg dat ik in mijn Prive situatie onuitstaanbaar ben voor zowel mijn vrouw als kinderen. Ik leef dagelijks op aleve pijnstillers soms wel 3 per dag. Daarnaast slik ik ook paracetamol 4 tot 8 per dag om de dag door te komen. Kunt u me vertellen of dit misschien voor mij de redding zou kunnen zijn? Of heeft u een andere suggestie? Graag hoor ik dit zo spoedig mogelijk van u.
Met vriendelijke groet,

M. Lorse

Helene, 22-08-2014 10:05 #69
Ik ben 53 jaar en 12 jaar geleden is tijdens een kijkoperatie, waarbij een deel van mijn meniscus is weggehaald ivm een beschadiging, helaas ook artrose vastgesteld. De artrose zit in beide knieën en is inmiddels behoorlijk ver gevorderd. Ik heb elke dag pijn en word erg beperkt in mijn dagelijks leven.
Zowel mijn grootmoeder als mijn moeder hebben kunstknieën gekregen en hebben daarna nooit meer goed kunnen lopen, dit is voor mij daarom ook geen optie.
Mijn hoop is gevestigd op de nieuwe ontwikkelingen mbt stamceltherapie, zou dit voor mij mogelijk zijn?

Mark Koolhoven, 10-08-2014 13:43 #68
Ik zou graag willen weten of er ook een behandeling is voor de enkels.
mijn vader heeft al enige tijd last van zijn enkels door een opeenstapeling van te veel ijzer in het bloed.
daardoor heeft hij artrose gekregen.
paar jaar geleden is zijn rechter enkel vast gezet en moet zeggen dat het wat beter gaat.
echter heeft hij toch nog wel pijn.
nu begint ook de linker enkel.
ik zou graag willen weten of hij in aanmerking komt voor een eventuele behandeling
met deze nieuwe kraakbeentechniek.

m.v.g. M. Koolhoven.

Hnas Roke, 07-08-2014 09:24 #67
Goedendag, er is bij mij sinds 4weken geleden atrose geconsateerd in beide heupen zou ik ook in aanmerking komen voor zo'n behandeling? zijn op deze manier al veel mensen behandeld? en wat is het resultaat? mvg, Hans

Carola de Jong, 31-07-2014 20:37 #66
Zelf werk ik als verpleegkundige in erasmusziekenhuis en heb artrose aan mijn rechterschouder dat te zien was op de rongenfoto.Pijn blijf ik dagelijks houden, al probeer ik met deze arm zo min mogelijk te tillen van zware patiënten.
Zou ik in aanmerking komen voor deze techniek(nieuwe kraakbeentechniek)
Dit zou ik graag wensen, maar in de praktijk moet dit ook mogelijk zijn
met vriendelijke groeten c.t. de jong

Ton Warmenhoven, 08-07-2014 10:32 #65
Hallo
Ik ben Ton en heb last van mijn pols omdat het kraakbeen van mijn spaakbeen volledig is weggesleten.
Dit komt omdat de verbinding tussen2 middenhandsbeentjes kapot is. Om van de klachten af te komen wil men een Proximale rij Carpectomie operatie doen wat betekent dat er 3 middenhandsbeentjes verwijderd worden. Dit geeft daarna wel behoorlijk wat kracht en bewegings verlies op.
Zijn er mensen met ervaringen hierin of iemand buiten die het vastzetten van de pols nog andere mogelijkheden weet?
Groeten
Ton

H. de Waele, 24-06-2014 12:37 #64
Hallo, ik ben 54 jaar, en heb vele knieoperaties gehad. Deze informatie over de gelparels is nieuw voor mij. Ik zou graag meer info krijgen, en ook waar deze behandelingen mogelijk zijn, en of deze worden vergoed door de zorgverzekeraars. Bij voorbaat dank, groeten h de waele

Gezinus, 20-06-2014 10:59 #63
Hallo, ben 51 jaar en slijtage aan beide knieën, te jong voor een kunstknie, waar kan ik terecht voor meer informatie over deze behandelmethode, zo dat ik kan informeren of ik hier wel voor in aanmerking kom.alvast bedankt.groeten gezinus

Livetje, 28-04-2014 06:45 #62
Dan u wel voor de uitgebreide informatie!

Nel Konijnenburg, 23-04-2014 19:55 #61
Mijn dochter van 29 jaar heeft ook te horen gekregen dat ze nog veel te jong is voor een knieprothese. Ze heeft veel pijn en de arts vertelde dat het alleen nog slechter kan worden maar niet beter. Zou dit een oplossing voor haar zijn?

Aldwin van der Meel, 23-04-2014 17:13 #60
Ongeveer 4 jaar geleden begon het bij mij met lichte lage rugklachten en uiteindelijk in 2012 geopereerd aan een dubbele hernia op niveau L4-L5. Tijdens de operatie heeft de chirurg extra ruimte gemaakt in mijn onderrug om de zenuwbaan ruim baan te geven. De hernia was weg, maar mijn rugklachten namen weer toe. Uiteindelijk na een botscan, wist de orthopeed te vertellen dat de uitslag artrose is op verschillen niveaus tussen L4-L5 tot S1. De orthopeed heeft mijn dossier gesloten en gezegd: Je moet ermee leren leven! Ik ben nu verder opzoek naar een oplossing.

Heeft u eventueel een oplossing die voorhanden is? Welk advies kunt u mij geven?

Ik hoop snel iets van u te vernemen.

Met vriendelijke groet,
Aldwin van der Meel

Laura Worst, 15-03-2014 20:35 #59
Ik sta vanwege de slechte conditie van mijn linkerknie op de nominatie om een knieprothese te krijgen.
Bestaat voor mij de mogelijkheid om een kraakbeentransplantatie te ondergaan?
Mijn leeftijd is 59 jaar en volgens de artsen is mijn knie er erg slecht aan toe.
In afwachting van uw (positieve) reactie bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Laura Worst.

M. de Jonge, 25-02-2014 09:11 #58
Eind maart sta ik op de rol voor een knie prothese. Ik zie hier verschrikkelijk tegenop, niet in de laatste plaats vanwege de lange, pijnlijke revalidatie en de "niet garantie " verbetering. Zou ik in aanmerking kunnen komen voor een behandeling met gelparels. Ik ben 68 jaar.

Andrea, 17-02-2014 18:44 #57
Hallo allemaal,

ik ben 31 jaar en heb nu sinds 4 jaar een kraakbeenschade (chondromalacie) aan de linkerknie. 3 jaar geleden heb ik icepicking gehad waarbij er kleine gaatjes gemaakt werden in het resterende kraakbeen tot in het onderbeen waardoor het beenmerg een kraakbeenvervanging zou vormen. Helaas heeft dit slechts 2 jaar positief gewerkt. Ondertussen reeds 2 reeksen van 3 spuiten hyaluronzuur (gel) gehad die een buffer moesten vormen, maar helaas onvoldoende effect. Nu na de atroscopie van afgelopen week werd er beslist om een stamceltransplantatie te doen om de schade wat te herstellen. Heeft er iemand ervaring met zo'n ingreep want blijkbaar is dit nog behoorlijk nieuw?

F. J. Meijer, 16-02-2014 18:46 #56
Fred, 16-2-2014.
Ik ben 68 jaar en artrose aan beide heupen.Ik zou 7 jaar geleden geopereerd worden aan mijn rechter heup. Sindsdien gebruik in glucosamine/gronditine wat tot op heden goed helpt, maar begin toch wel wat probleempjes te krijgen. Is kraakbeentransplantatie iets voor mij? of ander advies. Waar kan ik hiervoor terecht?
Gr.F.J. Meijer.

Sonja, 14-02-2014 10:37 #55
Ik zou graag willen weten of deze nieuwe techniek met gelparels ook al gebruikt wordt bij artrose in de onderrug. Ik ben reeds jaren met de pijnpoli bezig, en het kraakbeen is op sommige plaatsen nu bijna helemaal weg, waardoor ook nu de pijnpoli nog weinig voor mij kan doen. Ik ben 39 jaar en moeder van 2 jonge kinderen, heb geen overgewicht.

Syl, 01-02-2014 16:14 #54
Is deze behandeling ook toepasbaar op een enkel. Het gaat om iemand die 28 jaar oud is en na verkeersongeval ernstige slijtage heeft aan enkel. Kan deze behandeling alleen in Gent?

Hendrik Jan Onnes, 29-01-2014 20:48 #53
Hallo,

Ik heb last van een versleten rechter enkel, waardoor ik nauwelijks mee kan sporten en wandelen. Zou een behandeling met kraakbeencellen mijn pijn en slijtage in mijn enkel kunnen verminderen?

met vriendelijke groet,

Hendrik Jan Onnes

Ria Beck, 15-01-2014 14:03 #52
Ik ben in behandeling ernstige slijtage in de ruggenwervels, en ga het pijn poli circuit in, de orthopedisch arts van het OLV gasthuis zegt dat er nog geen behandeling is? U heeft het over een behandeling met gelparels? Waar doen ze dat hier in Nederland? dan en is dat ook mogelijke voor ruggenwervels?
Ik verneem gaarne van U,.

R:w B. Wenting, 18-12-2013 20:42 #51
Ik ben 47 jaar en heb artrose in de linkerenkel, deze heb ik 3 jaar geleden schoon laten maken kreeg daar een soort spier dystrofie bij. Daar ben ik toch wel een jaartje zoet mee geweest. De dystrofie is gelukkig verdwenen wat bleef is de branderige pijn vooral als ik tot rust kom. Dit komt waarschijnlijk door het ontbreken van het kraakbeen. Wat kan ik nu het beste doen? de ortho zei dat hij weinig meer kon doen, totdat ik dit las. Misschien toch nog een oplossing. of door de dystrofie helemaal niet mogelijk? Laat het me weten.
Groet R,Wenting

J. L. W. Bijleveld, 21-11-2013 18:13 #50
Ik heb beide geen enkels geen kraakbeen meer, er is ook bot afbrokkeling is hier wat aan te doen? beleefd groetend jos bijleveld

Errol Balgen, 20-11-2013 12:01 #49
Ik heb last van artrose aan mijn knie.
Wordt deze nieuwe techniek ook in nederland toegepast?

J. Blok, 10-11-2013 10:39 #48
Met veel interesse gelezen en vraag mij af waar in Nederland deze toepassing wordt gehanteerd. Heb een paar jaar geleden een kijkoperatie gehad, maar merk nu dat ik na inspanning veel vocht in knie en onderbeen te lang blijf houden. Ik heb al afspraak met orthopeed voor eventuele vervanging. Kunt u mij adviseren. Bvd Jaap Blok.

F. V. Wigcheren, 03-11-2013 00:29 #47
Ik ben in 2010 en 2011 geholpen aan scheurtjes in de miniscus, ik liep al vanaf 2009 met pijn. Tijdens de eerste kijkoperatie werd artrose geconstateerd in mijn rechterknie. Ik loop eigenlijk al 4 jaar met pijn! In juni van dit jaar kreeg ik een ontsteking met veel vocht ophoping, ben opnieuw naar orthopeed gegaan, die zei dat hij geen kijkoperatie meer wilde maar me wel een injectie kon geven, dat heb ik geweigerd omdat ik dat al eerder had gekregen zonder resultaat! En zeer pijnlijk recht voor in mijn knie. Nu loop ik alweer weken rond met een hele dikke hete knie en kuit, iedere stap doet pijn. Mijn levensvreugde is enorm gedaald. Ik ben alleenstaande moeder van 49 met jonge zoon van 11, ik moet er niet aan denken dat ik geen leuke dingen meet kan doen samen met mijn kind. Elke keer moet ik aanhoren dat ik hier maar mee moet leren leven, maar wordt hier gek van en ben radeloos! Kunnen ze in Nederland iets voor mij betekenen met deze mooie cel methode? Zou dolgraag informatie willen. Dank u. Froukje

Maud Bruul, 21-10-2013 14:36 #46
Heel graag wil ik meer weten over deze techniek.
Kunt u mij ook vertellen tot welke kliniek ik mij kan wenden?
Met vriendelijke groeten: mw. Maud Bruul.

Corne, 19-09-2013 19:09 #45
Ik ben 45 jaar en heb nu al bijna 2 jaar klachten met mijn rechter heup. Ik voetbalde nog en ik kreeg steeds meer pijn achter in mijn bil wat helemaal doortrok tot in mijn lies. In eerste instantie dacht ik dat het een spierprobleem was en ben hiermee naar de fysio gegaan de klachten bleven echter aanhouden en de pijn steeds erger. Ik ben nu afgelopen jul naar de orthopeed geweest deze heeft foto's gemaakt en geconstateerd dat mijn heup versleten is. Ook zijn er losse fragmenten te zien. Hij geeft aan dat ik te jong ben voor een heupprothese maar met pijn blijven lopen waardoor ik op het werk in de problemen kom is ook geen oplossing. Ik las nu dit artikel en zou dit voor mij een oplossing kunnen zijn. Ik wacht op uw reatie

Simone van Leer, 09-08-2013 09:50 #44
Ik ben 43 jaar en kreeg toen ik 39 was te horen via een kijkoperatie dat mijn rechter knie was versleten. Ik was te jong voor een nieuwe knie dus ik moest er maar mee leren leven. Nu begint mijn linker knie ook de zelfde pijn en klachten te geven. Via een kennis hoorde ik van de nieuwe parel techniek. Door dit artikel te lezen Ik heb weer hoop gekregen. Kunt U mij helpen?

Marianne Verhasselt, 28-06-2013 14:07 #43
Heb aan de binnen kant van mijn rechter knie geen kraakbeen meer, nieuwe knie ligt wat moeilijk door ongeluk, en ettelijke operaties aan de knie. Nu mijn vraag is het mogelijk om zo'n kraakbeen operatie te doen? Ben bang dat ik met een nieuwe knie niet meer kan lopen? Nu loop ik met erg veel pijn. Dank u. Marianne

Willem van Dijk, 10-06-2013 15:49 #42
Geachte lezer(es) van deze mail, ben een man van 63 heb veel pijn aan mijn knieën en pols i.v.b.m artrose. Is hier iets aan te doen, behalve een operatie door kunstgewrichten? gaarne info b.v.b.d.
Met een vriendelijke groet,
Willem van Dijk.

Janneke de Jong-Van Steenbergen, 08-05-2013 05:22 #41
Tgv een ongeval is het onderbeen tegen de knie gebroken. Tijdens de controle kreeg ik te horen dat de pijn die er is, een gevolg is van het ontbreken van kraakbeen. Is kraakbeentransplantie een uitkomst. Wordt de techniek ook in Nederland uitgevoerd?

Jos Huntjens, 25-04-2013 07:36 #40
Ik heb uw artikel gelezen en nu is mijn vraag. Mijn vrouw is 54 jaar een heeft artrose aan haar rechterheup. Ze wil zich niet laten opereren om de slechte heup met een kunstheup te laten vervagen. Zou de nieuwe kraakbeentransplantatie op haar heup kunnen worden toegepast?

Met vriendelijke groet
Jos

Staf de Prins, 12-04-2013 11:32 #39
Ik lijd aan pijn (artrose) aan beide knieën, als ik stap, en zeker op ongelijke ondergrond.
Bestaat er een mogelijkheid om zonder knietranspantaties, de zaak op te lossen, bijvoorbeeld door het injecteren van een bepaalde gel, welke het kakbeen zou vervangen. (Een zeer beperkte ingreep).
Zo ja waar kan ik daar in België best voor terecht.
Staf De Prins

Elly van der Linden, 07-04-2013 23:08 #38
Ik ben een actieve vrouw van 61, fysiotherapeute, waarbij heuparthrose is geconstateerd.In toenemende mate heb ik hier last van, ook nachts, slik pijnmedicatie meloxicam actavis.Op termijn moet ik aan een nieuwe heup. Is deze techniek nu of op termijn ook voor mij ook geschikt?
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

Dick Polhoud, 23-03-2013 15:11 #37
Gelukkig dat er een doorbraak is, voor een hersteloperatie van het kraakbeen.
Ben een man van 55 jaar en altijd super actief zowel thuis als op het werk.
Helaas kreeg ik voor enkele maanden geleden enorm veel last van mijn polzen en
dit beperkt mij enorm in mijn dagelijkse bezigheden.
Tot twee keer toe naar een specialist geweest, die aan de hand van de foto"s bevestigde dat het ging om Artrose.
Er werd mij verteld dat er niets aan gedaan kon worden, alleen fixatie[vastzetten] of
verwijderen van het bot en de duim daarna weer opnieuw te ondersteunen met kunst en vliegwerk.
Al met al een heleboel ellende en inlevering van kracht en beweging.
Was verbijsterd dat men zo rigoreus te werk moest gaan, zonder dat de kwaal bestreden werd [lapmiddel].
Graag wil ik in contact komen met iemand die lijdt aan dezelfde aandoening en
mij kan helpen.
Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord.

Jan, 15-03-2013 07:00 #36
Ben een man van 56 jaar. In mijn rechterknie is het kraakbeen voor 1/3 verdwenen (weggesleten) Is de behandeling met gelparels een optie en wordt dit ook in Nederland gedaan. Wordt dit ook door een verzekeraar vergoed?

Francis, 05-03-2013 17:59 #35
Hallo, ik ben een vrouw van 56 jaar met heupartrose en wil graag weten waar je in Nederland de kraakbeentransplantatietechniek kan ondergaan?

P. van der Velde, 01-03-2013 13:03 #34
Hallo,

Ik ben een man van 62 jaar, de binnenkant van mijn rechterknie is het kraakbeen zo goed als verdwenen. Is er een mogelijkheid dat daar nieuw kraakbeen of iets anders ingezet kan worden, in plaats van gelijk een hele nieuwe knie. Zo ja, waar zou dit mogelijk zijn?

Brian Wissink, 28-02-2013 11:06 #33
Hallo,
ik ben een man van 43 jaar, ik heb in 2006 mijn enkel gebroken op diverse plaatsen. Ik begin nu regelmatig last te krijgen van de enkel dit zal door slijtage komen. Zal kraakbeentransplantatie uitkomst geven?

Bij voorbaat dank

Johan Breeuwer, 28-01-2013 10:08 #32
Goededag,

Ik ben een man van 48 jaar, weeg 64,5 kilo en heb artrose in mijn linker knie. Heb o-benen en vanaf mijn vijfde jaar veel gesport: voetbal en hardlopen. De artrose is waarschijnlijk nog in een begin stadium (graad 1 of 2, vermoed ik).

Kunt u mij informeren of kraakbeentransplantatie (met geldruppels) in mijn geval een goede optie is en kunt u aangeven of deze techniek ook in Nederlandse ziekenhuizen wordt toegepast?

Bij voorbaat dank.

Ineke Schoenmakers, 15-01-2013 15:45 #31
Goeiemiddag,
Ik ben een vrouw van 66 jaar met normaal gewicht 64 kg en heb nooit in het ziekenhuis gelegen. Ik heb coxartrose in mijn linker trochanter van mijn heup. De orthopeed heeft nu 4 maal het hyaluronzuur ingespoten en daardoor ben ik ook zo waar 3 jaar verder. De laatste keer was juli 2012. Volgens hem is het gevaarlijk dit echt nogmaals te doen en wil hij mij nu een operatie laten ondergaan waarbij het bot zal worden afgevlakt (afzagen vlg de man).
Daarom zou ik graag wat meer informatie willen hebben van het ziekenhuis waar deze nieuwe methode toegepast wordt.
Ineke Schoenmakers

I

Mari, 14-01-2013 13:37 #30
Hallo, ik heb aan mijn beide knieën slijtage waardoor ik nu mijn rug er mee belast. Ik zou graag willen weten waar deze behandeling verricht wordt, ik zelf woon in Hilversum
Ik hoor het graag.

Frank Engelen, 26-11-2012 02:04 #29
Mijn ogen worden uitgestoken als ik Kevin stone in Youtube in tik. Duizenden sporters met bot tot bot versleten knieën worden in San Francisco geholpen met dierlijk weefsel. Er zijn zelfs terug Olympische medailles gehaald en trialtlons gewonnen door zijn patiënten. De kunstknie wordt afgeraden. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat hier in Europa geen enkele zit die dit doet en daar zo weinig rond te doen is. Als het niet meer gaat dan moet je naar een schrijnwerker die je iets zet wat niet lang mee gaat en wat je maar half kunt belasten. Doet me denken aan de stevia. Heeft ook 20 jaar geduurd eer dat die in de winkel lag.

Pauline van der Sluis, 30-10-2012 20:58 #28
Ik ben 3x geopereerd aan mijn rechter pols. Er is kraakbeen, discus en het ulnakopje verwijderd. Hierdoor is bij het draaien van de pols, bot tegen bot, wat pijnlijk is. Is hier wat aan te doen?

Vriendelijke groet, Pauline.

Sylvia Verwijs, 29-08-2012 23:25 #27
Hallo, ook ik heb behoefte aan meer informatie over de mogelijkheid van kraakbeentransplantatie. Ik ben 51 jaar en kreeg 2 maanden geleden spontaan last van mijn enkel. Er werd gedacht aan een gewrichtsontsteking. Een rontgenfoto toonde kraakbeenverlies aan, waarschijnlijke oorzaak een eerdere botbreuk. Gevolg is bewegingsbeperking, hoewel zwemmen nu wel wat verbetering geeft. Ik heb een brace ter ondersteuning voorgeschreven gekregen van de orthopeed. Het alternatief is vastzetten van het gewricht. Daar moet ik echter nog niet aan denken… Kan kraakbeentransplantatie voor mij een oplossing bieden?

Uwhoekstra, 22-08-2012 20:47 #26
Kan ik met mijn 53 jaar en toe aan een nieuwe knie volgens de orthopeed hier ook voor in aanmerking komen?

Hans Ros, 16-08-2012 14:04 #25
Hallo ik heb een vraag,
Ik heb al een aantal jaren slijtage in mijn beide enkels waarvan rechts erger en pijnlijker is. aangezien het sporten bijna onmogelijk is en mijn werk in de bouw ook inprincipe behoorlijk zwaar gaat worden ben ik naar een streekziekenhuis naar een orthopeed geweest. Zijn advies na gezamenlijk de foto's te hebben bekeken was. Opereren en vastzetten of een orthopedische schoen of doorlopen tot waar mogelijk en dan uiteindelijk vast zetten. Voor ons een keuze waar je de voors en tegens tegen elkaar moet afwegen. Daar wij nog niet tot een besluit zijn gekomen wilde wij eerst wat meer informatie. Kunt u ons advies geven over de resultaten van uw werkwijze.
Met dank en vriendelijke groet Hans Ros

Richard Bosgraaf, 11-08-2012 17:03 #24
Hallo, ik heb een vraag, Ik ben 44 jaar en heb aan beide kanten slijtage in mijn heup. Daarbij heb ik een beperking in mijn bewegingsvrijheid. Het rare ervan is dat ik de ene dag erg stijf ben en het erg pijnlijk is en de andere dag gewoon weer kan lopen zonder er al te veel last van te hebben. Kan deze nieuwe techniek uitkomst voor mij bieden?

groeten, R Bosgraaf

E., 19-06-2012 15:27 #23
Hallo, even een vraagje. Mijn heup is aan 1 kant versleten er zit geen kraakbeen meer, dus heb ik een bewegingsbeperking. Wil graag weer paardrijden, maar dit is erg pijnlijk. Zodra mijn knie naar buiten buigt is dit erg pijnlijk. Kan ik dit met kraakbeentransplantatie herstellen? Ik hoor het graag.

Henk Mijdam, 10-05-2012 15:57 #22
Ik ben heel nieuwsgierig naar de mogelijkheiden van de kraakbeentransplantatie. Ik ben 63 jaar veel gesport, alleen nu gaat het mij steeds moeilijker af. De enkels worden dik en volgens de artsen is dit slijtage (vermindering kraakbeen ) en helaas niets meer aan te doen. Het advies gekregen enkels vast zetten. Dus wat zijn de mogelijkheden en waar vindt de behandeling plaats.
Vr Gr Henk

Simon, 10-04-2012 10:17 #21
Naar aanleiding van het artikel zou ik graag wat info willen over waar de operaties toegepast worden (ziekenhuizen en landen etc).Wil deze info graag hebben voor mijn vriendin voor de beste oplossing van de artose. Naar mijn mening is de optie die een topvoetballer krijgt waarschijnlijk de beste daarom nieuwsgierig naar de klinieken waar ze naartoe gestuurd worden. Alvast bedankt voor het artikel.

Ron Nooij, 14-03-2012 10:17 #20
Ik ben 44 jaar en volop sporter. Ik zou niet kunnen leven zonder sport.
Nu ben ik geopereerd aan mijn knie dat ik 30 was. Toen was het mijn Miniscus en kruisband. Daarna is het toch een tijd goed gegaan. Op mijn 41 ste leeftijd is er door een sprintje, een stuk( 1/3 ) van mijn kraakbeen stuk gegaan. Sindsdien heb ik nooit meer kunnen rennen. Elke morgen heb ik pijn. Ik zou deze operatie met nieuwe techniek iets voor mijn zijn. En in iedere geval zou ik op de hoogte gehouden willen worden over de ontwikkelingen hiervan.

C. de Neijs, 16-01-2012 13:24 #19
Waar kan ik terecht om eventueel kraakbeentransplantatie te krijgen in nederland maar ook in belgie. Ik zou graag mijn sport willen blijven doen, ook al ben ik 75 jaar. Ik geef nog 5 a 6 keer per week recreatietraining, maar door mijn versleten knieen wordt het moeizamer.

J. Smits, 08-11-2011 16:28 #18
Willie haltes, een vraagje, hoe heet dat medicijn waar u het over heeft. Vadaag heeft mijn man te horen gekregen dat ze een halve knieprothese gaan plaatsen. Hij is 52 jaar oud, was sportief, werkt in de metaal, heeft sinds febr. Last van zijn knie. Geopereerd voor meniscus, geen resultaat, blijkt er een kyste in zijn onderste kniebot te zitten. Spuit hielp niet. Weet iemand nog een andere behandeling of medicijn, ik vindt een kunstknie zo drastisch. Gr., t.Smits'

Willie Baltes, 27-10-2011 12:02 #17
Wat fijn dat er steeds meer vorderingen zijn voor iedereen met Atrose waar je het moge hebben.
Ik loop al 1 jaar met behoorlijke knie pijn maar ben ZZP in de schoonmaak erg zwaar beroep dus dinsdag naar het ziekenhuis foto maken ik heb een cyste in de knie holte zitten iedere dag pillen slikken voor de pijn.
Nu ik dit lees dat er nieuwe vorderingen zijn zou ik mezelf graag aan willen melden voor dit medicijn.
Ik heb er alles voor over om geen pijn in mijn knie meer te hebben en dat terwijl ik nog maar 47 ben maar wel met overgewicht dus flink afvallen is nu wat ik eerst moest doen.
En dan hopelijk dat ik ook hier voor in aanmerking kan komen.
Waar kan ik mij aanmelden ik heb er alles voor over als ik maar van die rotpijn af ben zodat ik weer lekken kan lopen met mijn honden enz.
GR Willie

Joyca Jansen, 16-09-2011 20:23 #16
Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een scheurtje in mijn kraakbeen heb. Ik ben 21 jaar en ze hebben mij vanuit het ziekenhuis glucosamine voorgeschreven mocht dat niet aanslaan dan moet ik over een halfjaar terug komen en dan gaan ze spuiten zetten. Weet iemand of een operatie op deze leeftijd af te raden is omdat ze daar niet over gepraat hebben, de pijn heb ik al sinds dat ik in 2007 een skieongeluk gehad heb maar toen hebben ze nooit wat gevonden op de mri en rontgen. nu ben ik een maand geleden teruggegaan naar jaren fysio omdat de pijn niet verdwijnd en nu hebben ze dus een scheurtje in mijn kraakbeen gevonden. Het vervelende is alleen dat de pijn nu dagelijks is en steeds erger lijkt te worden iemand tips hoe de pijn te verminderen?

Willem de Man, 14-09-2011 23:43 #15
Ik ben 62 en heb een hevige artrose aan mijn rechter schouder. Bovendien ben ik rechtshandig. Zo'n operatie met gelparels wordt toch niet alleen in UZ in Gent gedaan?
In welke Nederlandse ziekenhuizen wordt ook die techniek uitgevoerd? Maar dan ook in het bijzonder voor de schouder.

Marieta Reijerkerk, 24-08-2011 23:20 #14
Beste mensen,
Ik heb een kijkoperatie aan mijn knie onder gaan omdat ik een scheurtje had in mijn meniscus.
Nu blijkt dat ik aan de binnenkant van mijn knie nog maar heel weinig kraakbeen heb.
Waarschijnlijk is het met de andere knie ook zo. Ik ben eigenlijk altijd in beweging, leef gezond, ben zeker niet te zwaar en draag nooit hoge hakken. Volgens de arts is het artrose.
Ik ben 49 jaar en voel mij toch echt te jong om al met kunststof knieën te gaan rond lopen.
Waarschijnlijk zit de snelle slijtage in de genen.
Zou het voor mij mogelijk zijn zo'n behandeling?

Ine Holtkamp, 23-08-2011 09:03 #13
Wat goed om te lezen dat er vorderingen zijn met het oplossen van de artrose klachten. Ik las een artikel van de heer Andre Claassen over zijn polsgewrichten. Tussen pols en middenhandsbeentjes. Bij mij is hetzelfde geceonstateerd. Ik ben keramiste en werk veel met zware beelden, en nu kan ik niet eens meer een potje opendraaien.Toen ik naar de kliniek ( Expertclinic in Eindhoven) ging wilden ze meteen opereren door zogenaamde "bandjes" die loszaten weer aan te trekken ofwel als het erger was een plastic kunsstuk erin te zetten.Ik schrok er echt van. Met diclofenac of artrotec is de pijn niet veel minder. Geachte Heer Claassen: bent U al verder met Uw zoeken naar verbetering?

Bianca, 16-07-2011 21:42 #12
Dat is goed nieuws, komt iedereen hier voor in aanmerking. Ik zou graag wat meer informatie over deze behandelmethode ontvangen. In dit geval is ben ik hierin geinterreseerd voor de enkel. Alvast bedankt

Maria van de Bongardt, 27-12-2010 14:56 #11
Het artikel stemt mij hoopvol, ik heb artose over mijn gehele wervelkolom, daarnaast scoliose. Kunt u mij nadere informatie verstrekken waar ik mij kan aanmelden voor de diverse behandelmethoden/injecties etc. Alvast mijn hartelijke dank, vriendelijke groet, Maria

Jj Koornneef, 18-08-2010 11:34 #10
Mijn belangstelling gaat uit naar kraakbeentransplantatietechiniek voor bv heup en andere gewrichten

Is het hiermede niet nodig de heup te vervangen?

Dennis, 31-05-2010 19:03 #9
Geweldig nieuws, waar kan ik mij aanmelden? Heb zelf artrose in enkel en knie, en dat op 35-jarige leeftijd, misschien weet iemand waar ik hyadrulon injecties kan krijgen, want ik krijg overal nul op request.

Els, 17-05-2010 23:52 #8
Els 17-05-2010

het artikel stemt me hoop vol.o.g. jaren in de verpleging gewerkt en nu uit gewerkt.
m.n levenlang erg dik geweest en nu alle na delen er van diabeet 2 reuma +atrose.
dus ook erge last van mijn twee knieen maar twee grote operaties lijkt een slecht plan een diabeet geneest vaak slecht.
ook de leeftijd zit niet mee bijna 64 dus de hoop is op nieuwe uitvindingen zo als deze!

Mm Verbruggen, 28-01-2010 18:17 #7
Heb eigenlijk hetzelfde als Bea(reactie op 30-11-2009),ook artrose in mijn enkel a.g. door een ongeval. Weber C-fractuuren niet adequaat geopereerd. loop bij de st. Maartenskliniek. ben ook zeer benieuwd of ze de behandeling met
gelparels kennen, zal daar mijn orthopedisch chirurg naar vragen.
Ben wel bekend met de behandeling met het inspuiten van (3) hyaluronzuur injecties en een enkelprothese.

Bea, 30-11-2009 23:01 #6
Ik heb jullie bericht gelezen en het geeft me een positiefe indruk. Ik ben zelf 25 jaar en heb Artrose in me enkel door een ongeluk. Kunnen daar die gel parels ook voor gebruikt worden zelf ga ik binnekort na Nijmegen toe na het st Maartens Kliniek en doen ze dat daar ook al?

P. A. Bakker, 15-09-2009 15:29 #5
Ik ben vier jaar geleden met enkelklachten bij en specialist geweest die heeft constateerde dat ik aan mijn rechter enkel artrose had waarschijnlijk vaneen vroegere sport blessure, hij heeft het gewricht schoongemaakt en daarna bij de eerste controle doorgestuurd naar AMC daar kreeg ik een hialuron injectie, ik dacht dat ik daarna pijnvrij zou zijn en bij contole gezegd dat ik nog pijn had, waarop de professor van Dijk zij dat hij de enkel wel vast kon zetten of een prothese kon aanbrengen, nu kan ik de enkel soms(narust) heelslecht bewegen van de pijn. Wat nu te doen?

Andre Claassen, 09-08-2009 18:15 #4
Met interesse heb ik uw publicatie gelezen. Bij mij is beginnende artrose aan de pols vastgesteld. Op de X-foto is m.n. het kraakbeen tussen pols en middenhandsbeentjes aangedaan. De pols is natuurlijk een gewricht met heel veel kraakbeen. Ergo: mijn vraag is, is het verstandig om te wachten, of om op zo snel mogelijke termijn iets te doen, om verdere schade te voorkomen?

Lena Jansen, 07-04-2009 16:03 #3
Vanmiddag te horen gekregen dat ik artrose aan mijn knie heb, vele orthopaeten raden sprinten/sporten dan af… maar ik vind dit zo leuk dus ik zoek ook naar mogelijke oplossingen.

Peet, 11-11-2008 13:15 #2
Mijn kraakbeen is vrijwel volledig verwijderd uit mijn rechter knie, drie maanden geleden, waardoor hij niet meer soepel beweegd. Lopen is vaak pijnlijk en gaat moeizaam. Mijn vraag is: is daar een oplossing voor? Reactie infoteur, 17-12-2008
Alleen een knieprothese op lange termijn zal een oplossing bieden.

Marnelle Relou, 27-10-2008 19:17 #1
Hallo
ik heb jullie bericht gelezen over de kraakbeencellen, ik ben zelf 43 jaar en heb artrose in mijn teen, enkel, knie, hand, pols? rug?
en mijn vraag is nu waar kun je hier voor terecht om te kijken of dit voor mij ook mogelijk is? gebeurd het al op groter schaal? en gebeurd het ook al in nederland of alleen belgie? ik kijk heel erg uit naar goed nieuws vaan jullie
marnelle relou

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 03-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 96
Medische informatie…
Schrijf mee!