InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Tuberculose: wat is tbc?

Tuberculose: wat is tbc?

Tuberculose: wat is tbc? Tuberculose (tbc) is een bacteriële infectieziekte die vooral in de longen voor komt. De bacterie kan echter ook op andere plaatsen in het lichaam voor komen. Als de ziekte niet of niet goed genoeg behandeld wordt, kan het dodelijk zijn. Behandeling van tuberculose duurt minimaal zes maanden en bestaat uit een mix van verschillende antibiotica.

Inhoud

Wat is tuberculose?

Tuberculose is een infectieziekte die wereldwijd voor komt. Jaarlijks zijn er negen miljoen mensen die de ziekte krijgen en meer dan één miljoen van hen komen te overlijden. In Nederland zijn deze cijfers respectievelijk duizend en vijftien.

De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie die ontstekingen veroorzaakt in het lichaam. De longen worden het meeste aangetast, maar ook andere delen van het lichaam kunnen door de ziekte beschadigd worden. Denk hierbij aan lymfeklieren, gewrichten, botten en de hersenen.

Ziekteverschijnselen

De meeste mensen die besmet zijn met tuberculose worden nooit ziek. Mensen die wel ziek worden, ervaren de symptomen pas zes weken tot jaren na de besmetting. Symptomen van tbc zijn:
  • Hoesten (soms met bloed in het speeksel)
  • Nachtzweten
  • Koorts
  • Vermoeidheid
  • Gewichtsverlies

Sommige mensen hebben geen of weinig klachten. Als je vermoedt dat je tuberculose hebt, kun je het beste contact opnemen met de huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto. Ook wordt er een Mantoux-test gedaan. Dit houdt in dat een deel van de tuberkerbacil onder de huid gespoten wordt. Als je huid na een paar dagen rood en gezwollen wordt, betekent dit dat je afweerstoffen hebt en dat je in het verleden contact hebt gehad met de bacterie. Het kan echter ook betekenen dat je tegen tbc bent ingeënt.

Besmetting, behandeling en preventie

Besmetting

Tuberculose komt vooral voor in Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Ook in enkele Oost-Europese landen komt tuberculose nog voor (zie voor meer informatie hierover de site van het RIVM). De bacterie die tbc veroorzaakt is mycobacterium tuberculosis. Tuberculose wordt in de meeste gevallen door de lucht verspreid door een patiënt met longtuberculose. Vroeger kon de ziekte ook overgedragen worden via de melk van besmette koeien. Tegenwoordig komt deze vorm in Nederland niet meer voor doordat Nederlandse koeien vrij zijn van de bacterie. Ook de pasteurisatie van melk draagt eraan bij dat besmetting via melk niet meer mogelijk is.

Behandeling

Bij de meeste Nederlandse patiënten wordt tbc vastgesteld door longartsen en andere ziekenhuisspecialisten. De GGD is verantwoordelijk voor onder andere screening en bestrijding. Hierdoor wordt ongeveer twintig procent van de patiënten met tuberculose gevonden. Tbc kan in Nederland goed behandeld worden met een mix van antibiotica. Zonder behandeling wordt je steeds zieker en kun je uiteindelijk overlijden. Om de bacterie zo snel en volledig mogelijk uit te schakelen, moeten de medicijnen minimaal zes maanden ingenomen worden.

Preventie

In het westen wordt tbc voorkomen door inentingen. Hierdoor komt de ziekte nog nauwelijks voor.

Tuberculose in de geschiedenis

Inentingen, antibiotica en een hogere levensstandaard hebben er voor gezorgd dat tbc in het westen nog maar weinig voor komt. Tot 1945 was dit wel anders: toen was tbc een ziekte die nog geregeld voorkwam en veel slachtoffers maakte. De sterfte van tbc was toen, relatief gezien, drie maal zo hoog als nu.
© 2014 - 2019 Tamina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tuberculose, wat is het en hoe wordt het behandeld?Tuberculose, ook wel TBC genoemd, is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de tuberkelbacterie. Een infectie met…
Geneesmiddelen bij tuberculoseGeneesmiddelen bij tuberculoseTuberculose (TBC) is een infectieziekte die in de meeste gevallen de longen betreft. In de behandeling van tuberculose k…
Infectieziekten bij kinderen TBC (tuberculose)Stel; een kindje is al lang hoesterig, heeft af en toe koorts, een slechte eetlust en achterblijvende groei. Dan is de k…
Tuberculose, nog niet de wereld uitTuberculose, nog niet de wereld uitHoewel soms wordt aangenomen dat de ziekte tuberculose in de westerse wereld is uitgebannen, werden begin 2015 in België…
Longpest, wat zijn de symptomen?Longpest, wat zijn de symptomen?Longpest is een ziekte van de longen die zeer snel fataal kan verlopen. Net als alle andere pest varianten, is de incuba…
Bronnen en referenties
  • Wetenschap in beeld, nr. 10/2014 (blz. 81)
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tuberculose, 2-10-2014
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/tuberculose/item32568, 2-10-2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuberculose, 2-10-2014
  • https://www.longfonds.nl/over-longen/longziekten-overzicht/tuberculose, 2-10-2014
  • http://www.vaccinatiesopreis.nl/tuberculose-tbc/, 2-10-2014

Reageer op het artikel "Tuberculose: wat is tbc?"

Infoteur: Tamina
Laatste update: 09-11-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!