InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geneesmiddelen bij tuberculose

Geneesmiddelen bij tuberculose

Geneesmiddelen bij tuberculose Tuberculose (TBC) is een infectieziekte die in de meeste gevallen de longen betreft. In de behandeling van tuberculose kunnen diverse geneesmiddelen gebruikt worden. Geneesmiddelen bij tuberculose zijn onder andere ethambutol, isoniazide, pyrazinamide, rifampicine en streptomycine.

Wat is tuberculose?

Tuberculose, vaak afgekort tot TBC, is een infectieziekte. In de meeste gevallen wordt tuberculose veroorzaakt door een bacterie met de naam Mycobacterium Tuberculosis. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen tuberculose:
  • Een besmettelijke vorm van tuberculose, ook wel open longtuberculose genaamd
  • Een niet-besmettelijke vorm van tuberculose

Tuberculose wordt overgedragen van de ene persoon op de andere persoon door hoestende patiënten die open tuberculose hebben. De bacterie komt dan namelijk tijdens het hoesten naar buiten vanuit de longen. Bij elke hoestaanval worden microscopisch kleine druppeltjes vocht met de bacterie verspreidt.

De eerste besmetting met tuberculose wordt ook wel primaire tuberculose genoemd. In dit stadium hebben mensen over het algemeen geen klachten. De bacterie kan zo wel jaren in het lichaam verscholen blijven omdat het afweersysteem in principe voorkomt dat je ziek wordt. Maar wanneer je afweersysteem tijdelijk onderdrukt is kan de bacterie klachten veroorzaken. Dit wordt secundaire tuberculose genoemd.

De bacterie die tuberculose veroorzaakt kan zich verspreiden middels de bloed- en lymfevaten. Hierdoor kunnen diverse organen aangetast worden, hoewel het in de meeste gevallen enkel de longen aangedaan worden.

Symptomen van tuberculose
  • Hoesten
  • Vermoeidheid
  • Gewichtsverlies
  • Verminderde eetlust
  • Lusteloosheid
  • Een lichte temperatuurverhoging
  • Nachtzweten

Geneesmiddelen bij tuberculose

Het behandelen van tuberculose is om twee redenen anders dan het behandelen van andere bacteriën. Dit komt door de eigenschap van de tuberculose bacterie om zich in te kapselen in het weefsel en de zeer trage groei van de tuberculose bacterie. Om voorgenoemde redenen is langdurige behandeling van tuberculose noodzakelijk. De behandeling bestaat uit meerdere geneesmiddelen en vindt in twee fasen plaats. De eerste fase duurt ongeveer twee maanden en is zeer intensief. De tweede fase duurt circa vier maanden. Er worden diverse geneesmiddelen gebruikt bij de behandeling van tuberculose.

Ethambutol

Ethambutol is een geneesmiddel dat redelijk goed verdragen wordt door mensen. Wanneer men dit middel gebruikt dient men echter onder regelmatige controle van een oogarts te staan omdat het middel bij ongeveer 15% van de gebruikers klachten als wazig zien en het verkeerd waarnemen van kleuren ontstaan. Deze klachten zijn in principe te verhelpen, mits er op tijd ingegrepen wordt.

Isoniazide

Isoniazide is een sterk werkend tuberculosemiddel. Het lichaam wordt echter ook snel resistent voor Isoniazide, met name wanneer men enkel Isoniazide toegediend krijgt als medicijn tegen de tuberculose. Wanneer er echter nog meerdere medicijnen toegediend worden ontstaat de resistentie minder snel.

Isoniazide kan ook in het hersenweefsel dringen en is daarom ook geschikt om tuberculeuze meningitis te behandelen. Isoniazide is eveneens geschikt als middel om het optreden van tuberculose te voorkomen.

Pyrazinamide

Pyrazinamide is een middel dat enkel bij mensen werkt. Het middel is werkzaam tegen meerdere soorten bacteriën en wordt dikwijls in combinatie met Rifampicine en Isoniazide voorgeschreven.

Rifampicine

Rifampicine is een van de best werkende antibiotica tegen tuberculose. Helaas treedt ook bij dit middel snel resistentie op. Rifampicine is het geneesmiddel dat het best verdragen wordt door mensen. Een belangrijk aandachtspunt bij het gebruik van Rifampicine is dat het de werkzaamheid van orale anticonceptiemiddelen in sterke mate vermindert. Dit geldt in sommige gevallen ook voor antistollingsmiddelen (in de volksmond ook wel bloedverdunners genoemd). Gebruik van Rifampicine zorgt voor een verkleuring van de urine en het traanvocht.

Streptomycine

Streptomycine is een geneesmiddel bij tuberculose waar het lichaam snel resistentie tegen opbouwt. Daarnaast geeft langdurig gebruik van dit geneesmiddel kans op een beschadiging van een hersenzenuw. Het gevolg hiervan kan doofheid en evenwichtsstoornissen zijn. Streptomycine wordt officieel niet meer gebruikt in Nederland.

StofnaamMerknaam
AmikacineAmukin
AzitromycineZithromax
ClaritromycineKlacid
ClofazimineLampren
Cycloserine
EthambutolMyambutol
Isoniazide
OfloxacineTarivid
Pyrazinamide
RifabutineMycobutin
RifampicineRifadin
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen TBC (tuberculose)Stel; een kindje is al lang hoesterig, heeft af en toe koorts, een slechte eetlust en achterblijvende groei. Dan is de k…
Tuberculose, wat is het en hoe wordt het behandeld?Tuberculose, ook wel TBC genoemd, is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de tuberkelbacterie. Een infectie met…
Wat is tuberculose precies?Wat is tuberculose precies?Voor dit artikel is onderzoek gedaan naar Tuberculose, beter bekent met de afkorting TBC. In dit artikel wordt uitgelegd…
Lupus vulgaris, huidtuberculoseLupus vulgaris, huidtuberculoseLupus vulgaris, ook wel huidtuberculose of tbc genoemd. Er bestaan twee versies van: secundaire en primaire huidtubercul…
Tuberculose: wat is tbc?Tuberculose: wat is tbc?Tuberculose (tbc) is een bacteriële infectieziekte die vooral in de longen voor komt. De bacterie kan echter ook op ande…
Bronnen en referenties
  • Bütterhof, J.J.F. & van Opdorp, F.A.C. Geneesmiddeleninformatie (2009)

Reageer op het artikel "Geneesmiddelen bij tuberculose"

Reacties

Astrid Rutter-Hotterbeekx, 08-09-2016 21:32 #3
Mijn man had open tuberculose mijn zoons kennissen en ik zijn daar een half jaar voor behandeld met de antibiotica Isoniazide, Rifampicine en een tabletje B6 (pyridoxine) dat was in 1996 hopelijk zijn in dat half jaar alle bacteriën vernietigt.

Pieter Munsterman, 06-05-2016 07:23 #2
Kan tuberculose overwonnen worden met medicijnen? En hoe lang moet je die slikken. Een kennisje haar dochtertje in de Philippines heeft tuberculose en is 6 jaar.

Peter Verheijen, 02-06-2013 22:31 #1
Ik heb in 1958 gekuurd op dekkerswald PAS en gehad. Wat was dit precies en wat zijn de bijwerkingen?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!