InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – TBC (tuberculose)

Infectieziekten bij kinderen – TBC (tuberculose)

Stel; een kindje is al lang hoesterig, heeft af en toe koorts, een slechte eetlust en achterblijvende groei. Dan is de kans aanwezig dat het kindje TBC heeft, ook wel tuberculose genoemd. Wat is dit voor infectieziekte en welke verschijnselen horen hier bij?

TBC (tuberculose)

TBC is een besmettelijke infectieziekte van de longen die veroorzaakt wordt door een bacterie. In Nederland komt tuberculose niet zo veel meer voor als vroeger.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij tuberculose zijn;
  • Langdurige hoest,
  • Af en toe koorts,
  • Slechte eetlust,
  • Achterblijvende groei,
  • Hangerig en moe zijn.

Voorkomende complicaties bij TBC;
  • Hersenvliesontsteking,
  • Verspreiding naar andere organen.

Besmetting en gevolgen

Besmetting kan alleen plaats vinden als een kindje ‘open TBC’ heeft. Dit betekent dat de bacterie in contact met de buitenlucht kan komen en gemakkelijk anderen kan infecteren. Een kindje met ‘gesloten TBC’ kan geen anderen besmetten omdat de bacterie in het lichaam blijft.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kindje met TBC moet geweerd worden zolang het besmettelijke tuberculose is. Meestal mag een kind tot 3 weken na de start van de behandeling weer komen.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. TBC wordt gemeld bij de GGD en de GGD licht het kindercentrum, ouders, kennissen etc. voor over deze infectieziekte.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – TBC (tuberculose)"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!