InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen – Spruw

Infectieziekten bij kinderen – Spruw

De schimmel die Spruw veroorzaakt komt heel erg veel voor, maar meestal krijgt hij niet de kans om uit te groeien. Gelukkig maar, want Spruw is met name voor kleinere kinderen een hele vervelende infectieziekte.

Spruw

Spruw wordt dus veroorzaakt door een schimmel. Het is dan ook een schimmelinfectie, in de mond. Alleen als een kindje minder weerstand heeft of een gebrek aan concurrentie van andere (niet ziekmakende) bacteriën krijgt de schimmel kans om uit te groeien en klachten te veroorzaken.

Verschijnselen

Het enige verschijnsel bij Spruw zijn witte vlekjes in de mond, die niet weg te poetsen zijn.

Besmetting en gevolgen

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kind met Spruw hoeft niet geweerd te worden.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Melding bij de GGD is bij een geval van Spruw niet nodig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen – Spruw"

Reacties

Lindy, 26-05-2015 20:52 #3
Mijn dochtertj heeft het ook gehad. En de open billetjes werden erger als ik daktarin erop smeerde. Het ging snel over toen ik een gel voor in haar mondje tegen de spruw had gekregen haar billetjes deed ik afwassen onder de kraan en na iedere luier un half uurtje zonder luier en dan talkpoeder erop. 2 dagen en het was weg. Omdat ik de billetjes droogmaakten en talkpoeder maakt het ook droog waarbij de wondjes op de billen een korstje op kwam. Als je de billetjes insmeerd met daktarin of een andere creme houd je de wondjes vochtig waardoor het niet opdroogt.

Linda Nieuwenhuis, 28-01-2010 20:22 #2
Welke klachten ondervindt de baby bij spruw, Maag darm krampjes? Graag reactie.

Chantal, 16-07-2008 11:40 #1
Mijn dochter van 7 maanden heeft last van spruw op haar billetjes. Het is gewoon onwijs zielig voor haar want billen zijn vuur maar dan ook echt vuur rood. Ik heb vandaag de dokr gebeld omdat het nu helemaal open ligt. Ik kan vanmiddag nog heen en hoop dan dat het snel over is. Ik smeer al 2 weken met dakatarine maar dat helpt niet. Ik heb zelf het vermoeden dat het ligt aan het feit dat het in haar mondje zit zodat het elke keer weer via het darm kanaal terug komt bij haar billen. Ik hoop dan ook dat ze daktarine voor inwendig gebruik voor gaan schijven of zoiets dergelijks. Nu was ik haar billen niet meer met billendoekjes want daar zit parfum in en dat bijt natuurlijk dus ik doe het met een hydrofiele washand.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!