InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Roodvonk

Infectieziekten bij kinderen Roodvonk

Stel; een kindje heeft al enkele dagen hoge koorts, klaagt over keel- en hoofdpijn, braakt veel, heeft kleine dieprode vlekjes (voornamelijk in de liezen en later verspreidend over het hele lichaam) en een geheel beslagen tong. De kans is zeer groot dat het kindje Roodvonk heeft. Meer informatie over deze vervelende ziekte in dit artikel.

Roodvonk

Roodvonk is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie afkomstig uit de neus-keelholte of de huid. De ziekte duurt 10 tot 14 dagen, daarna is een kind NIET immuun voor de ziekte.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. De incubatietijd bij Roodvonk is 2 tot 7 dagen.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij Roodvonk zijn;
  • Hoge koorts,
  • Keelpijn,
  • Hoofdpijn,
  • Braken,
  • Na 24 uur ontstaan kleine dieprode vlekjes op het lichaam, beginnend in de liezen,
  • De tong is eerst geheel beslagen en later komen hier ook rode puntjes op,
  • Na een paar dagen verbleekt de huiduitslag en begint de huid te vervellen. Vooral aan de handen en voeten.

Voorkomende complicaties bij Roodvonk;
  • Nieraandoening,
  • Gewrichtsaandoeningen (accute reuma).

Besmetting en gevolgen

De ziekte is besmettelijk tot het vervellen voorbij is. De bacterie die Roodvonk veroorzaakt zit namelijk in de neus en keel en kan door hoesten overgebracht worden op andere kinderen. Ook via de handen en kleding van contactpersonen kan de ziekte overgebracht worden. Bij behandeling met penicilline is de besmettelijkheid na 48 uur voorbij.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Wering van een kind met Roodvonk is niet noodzakelijk, tenzij de GGD zegt van wel.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Een geval van Roodvonk moet gemeld worden als er in dezelfde groep 2 of meer gevallen zijn binnen 2 weken.
Gerelateerde artikelen
Roodvonk of scarlatina, symptomen en behandelingRoodvonk of scarlatina, symptomen en behandelingRoodvonk of scarlatina is een erg ongevaarlijke ziekte die meestal bij kinderen voorkomt. Het is een vorm van keelontste…
Roodvonk, symptomen, klachten en behandelingRoodvonk is een ziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. In het Engels wordt de ziekte scarlet fever genoemd. Het is…
Infectieziekten bij kinderen Vijfde ziekteStel; een kindje heeft grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaa…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Roodvonk"

Reactie

Van Tuijl, 04-06-2011 23:44 #1
Mijn dochter van 3 jaar heeft alle symptonen van roodvonk behalve dat het niet over haar hele lichaam zit maar alleen in de liezen en rond de vagina. Schede voelt wel aan als schuurpapier en begint nu te vervellen. Kan dit roodvonk zijn of is het toch iets anders?

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!