Probleem of stoornis: Borderline syndroom

Mensen met deze stoornis vertonen hun leven lang een patroon van heen en weer zwalkende emoties, chaotische relaties en instabiliteit in het zelfbeeld. Het leven is een intens-emotioneel en roerig gebeuren — u beleeft een paar eenvoudigweg fantastische, maar vele verschrikkelijke momenten — met snelle en dramatische verschuivingen in uw gevoelens ten opzichte van uzelf en anderen.

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Soms hebt u het gevoel dat uw geliefde volstrekt volmaakt is en de geweldigste mens die u ooit heeft ontmoet, dan weer dat hij de grootste ellendeling is die er rondloopt. Gewoonlijk is teleurstelling de reden van deze omslag vanwege een of ander blijk dat uw partner niet voldoende om u geeft of begrijpt wat u nodig heeft.

Doodsbang als u bent om in de steek gelaten te worden, is niets u te dol om scheidingen te voorkomen, en u bent overgevoelig voor het geringste teken van afwijzing. U gaat door het lint bij confrontatie met niet te vermijden wijzigingen in een plan en bent radeloos of haalt woedend uit wanneer iemand een afspraak af- zegt of een paar minuten te laat arriveert. U wordt veel te vroeg in een relatie veel te serieus, onthult zeer intieme details over uzelf, wordt steeds affiankelijker en klampt u zelfs vast.

Hiermee maakt u een goede kans een potentiële partner af te schrikken en precies die afwijzing over u af te roepen waar u vanaf het begin bang voor bent geweest. Dan voelt u zich zowel razend als nietswaardig en kunt in het wilde weg allerlei impulsieve dingen gaan doen. Het patroon van premature intimiteit, gevolgd door afwijzing, herhaalt zich telkens en telkens weer, wat leidt tot een pijnlijke reeks ‘ongelukkige’ liefdes, dikwijls gevolgd door pogingen tot zelfdoding of ander zelfdestructief gedrag.

De perioden van intens geluk, die zich van tijd tot tijd voordoen, zijn niet meer dan verstrooide eilandjes in een zee van verdriet, verbittering, agitatie, woede en rancune. Het dramatisch verschuivende zelfbeeld resulteert in steeds wisselende carrièredoelen, waarden, soorten vrienden. U saboteert uw succes op het moment dat u op het punt staat een belangrijk doel te bereiken.

U kunt bijvoorbeeld een halfjaar voor uw eindexamen van school gaan of een goede relatie opblazen net wanneer die duurzaam begint te worden. Na de driftaanvallen die u van tijd tot tijd heeft, gewoonlijk vanwege een afwijzing, voelt u zich schuldig en beschaamd. Zo’n driftaanval kan er soms toe leiden dat u uzelf of de mensen die u hebben teleurgesteld kwaad doet.

U gedraagt zich op alle mogelijke gebieden impulsief en geeft u bijvoorbeeld over aan middelenmisbruik, vreet- en slemppartijen, onveilige seks, roekeloos rijden, gokken of onverantwoorde aankopen. Misschien gebruikt u lichamelijke pijn om uw aandacht af te leiden van emotionele pijn — zodat u uw armen open- haalt of verbrandt in een wilde poging uw woede, vertwijfeling, gevoelens van hopeloosheid of troosteloosheid af te reageren. U voelt zich dikwijls leeg of verveeld en bent uzelf meer dan moe.

Diagnose volgens DSM IV

U vertoont een patroon van instabiele relaties, een voortdurend veranderend zelfbeeld, stemmingswisselingen en problemen met uw impulsbeheersing. Dit patroon blijkt uit het feit dat u minstens vijf van de volgende slecht aangepaste eigenschappen vertoont:
  • U spant zich tot het uiterste in om al dan niet ingebeelde verlating door anderen te voorkomen.
  • Uw relaties met anderen hebben een heftig karakter vol ups en downs.
  • U hebt een voortdurend verschuivend beeld van wie u bent of waar u in gelooft.
  • U hebt moeite zelfdestructieve impulsen onder controle te houden.
  • U dreigt met zelfdoding, doet pogingen daartoe of brengt uzelf verminkingen toe.
  • Uw stemming wisselt snel en alterneert tussen intense droefheid, kribbigheid of nerveuze gespannenheid.
  • Diep van binnen voelt u zich alleen maar leeg.
  • Uw woede staat dikwijls in geen enkele verhouding tot de omstandigheden.
  • Wanneer u onder veel stress staat wordt u paranoïde of krijgt depersonalisatieverschijnselen.
Gerelateerde artikelen
Persoonlijkheidsstoornis borderlineBorderliner wat houd dat nou precies in?Is het erg om er mee te leven?HOe kun je er mee leven. Lees het hier en vind de…
PersoonlijkheidsstoornissenJe persoonlijkheid is je 'eigen aard,' waarmee je je in de omgang herkenbaar onderschiedt van anderen. Dat is iets ander…
Borderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline is een complexe aandoening en heel erg vervelend voor de mensen, die eraan lijden evenals voor hun directe om…
Borderline, waar ligt de grens?Borderline is een erge stoornis die je leven heel erg kan beïnvloeden. Een laag gevoel van eigen waarde, moeilijk social…

Probleem of stoornis: Narcistische persoonlijkheidsstoornisMensen met deze stoornis zijn gezegend zowel als vervloekt met een enorm opgeblazen zeifbeeld en de stellige overtuiging…
Zwanger en de ziekte van MénièreDe ziekte van Ménière wordt steeds beter bekend. Bijna iedereen weet dat de ziekte gepaard gaat met duizeligheidsaanvall…

Reageer op het artikel "Probleem of stoornis: Borderline syndroom"

Reacties

Roel, 09-08-2011 01:03 #3
Ik ben twee keer getrouwd geweest, twee keer met iemand die ongewenst zwanger geweest was (dat zegt natuurlijk ook iets over mij) en beide vrouwen vertoonden duidelijk kenmerken van borderline. Ik heb niet de capaciteiten om deze diagnose als betrouwbaar te stellen. Kan er een oorzakelijk verband zijn, en wat is dan 'kip' en wat 'ei'? Reactie infoteur, 09-08-2011
Beste Roeland,
Belangrijk is dat er een betrouwbare diagnose wordt gesteld door een psychiater of klinisch psycholoog. Pas dan kan er eventueel sprake zijn van een kip of een ei.
vergeet niet dat een aantal 'kenmerken' van de borderliner ook bij andere stoornissen voorkomen.

Sophocles

Peter, 30-08-2009 01:17 #2
De psych van mijn partner (35jaar) heeft me gezegd dat ze aan borderline lijdt. Ik vind haar super, mooi, hardwrkend, intelligent, maar het is geen rozegeur en maneschijn. Ze heeft een bedrijf met 30 medewerkers. In 18 maanden zijn er ongeveer 50 ontslagen (en vervangen). Toen iemand zei dat dat niet normaal was, zoveel mensen kunnen niet allemaal slecht zijn, ben ik gaan nadenken en ja, dat is niet correct.Ze kiest mensen uit, ze moeten haar vriend of vriendin worden, maar niet iedereen accepteerd haar woede uitbarstingen of praat haar naar de mond. Mijn conclusie: ze zoekt vrienden en verward de gehoorzaamheid en respect van medewerkers met vriendschap. Mensen komen aan het eind van d edag en zeggen ik ga; Dan vraagt ze op gebiedende toon nog even te blijven en soms praat ze dan meer dan drie uren met die persoon. Als ik (ik ben bedrijfsconsultant) vraag waarover het gaat vertelt ze datgene waarvan ze weet dat het geen kritiek van mij kan opleveren maar wat ze verder bespreekt hoor ik meestal veel later. En dat is volkomen onzakelijk. Haar psych vertelde ze dat ze een hond had. Maar die wil ze wel maar heeft ze niet, ook nooit gehad. Er is een man (40j) aangenomen die bij haar zus als tuinman aan het werk was. Die is nu, drie maanden later, manager. Ze weet alles van zijn privé leven, verleden, zijn relaties en scheiding, gaat met zijn dochter van 14 om als vriendin(die blijft wel eens slapen bij haar in bed) en kent zijn moeder en ex vrouw. Dit is niet de eerste. Ik adoreer haar maar het is moeilijk. Ze weigert seks met mij, en zegt dat ze nog maagd is en uit respect voor haar ouders en tot na het huwelijk. Ik ben een stuk ouder, heb geduld, maar nu ze ontkent dat ze focust op deze man constateer ik dat hij, volgens mij onwetend, toch belangrijk is voor haar. Ze wil niemand laten weten dat ze een relatie met mij heeft ("ik kan dat mijn moeder niet aandoen", terwijl ik bij thuis kom en ook logeer af en toe). Een aantrekkelijke jonge vrouw, met zakelijk succes, ongehuwd ook niet gescheiden, en ogenschijnlijk ongebonden, althans zo doet ze zich voor. Wie valt daar niet voor. Maar ik protesteer. En als ik dat doe steekt de aggressie de kop op. Ze wil een personeelsfeestje geven en een woordje voor iedereen. we eten samen om de voorbereiding te bespreken en verteld dat in het stukje over mij staat dat ze me 4 jaar kent (toen begon ze haar huidige activiteit). Ik zeg dat we 6 jaar samen zijn. Ze ontploft en zegt mijn privé leven gaat niemand wat aan en zakelijk ken ik je 4 jaar en jij liegt ook alles bij elkaar dus waarom zij niet en ik krijg meer shit over me heen dan een gierkar kan bevatten. Ik heb haar avond bedorven ze gaat afrekenen en ik zet haar af bij haar restaurant. Ik rijdt weg en kom, stom toeval, de auto van de manager tegen (die smorgens om 7 uur is begonnen en dus savonds om 10 uur daar niets meer te zoeken heeft. Ik keer om en ja hoor, die staat voor het restaurant. Dus ik ga maar naar binnen, neem een biertje aan de bar, hij geeft me een hand en taait af. Wat doet die hier vraag ik? Oh, zegt ze, ze kwamen nog wat tekort in de keuken en hij heeft dat even gebracht.Maar hij is toch weg, wat zeur je nu. Ik vraag aan de kok wat er tekort was en er was niets tekort. rara. Die manager heeft volgens haar een vaste vriendin, waar ze diens dochter wel een afgezet heeft, kortom maak je geen zorgen.
Ik ben niet jaloers, hoewel het hoogst irritant is; maar "boer let op je kippen". Door haar gedrag flirt ze met mensen, waaronder personeel, die tegen haar opkijken. Daar trapt altijd iemand in, dwz, geeft haar aandacht, maar zal uiteindelijk nooit succes hebben ook al omdat ze iedere vorm van seks afwijst en het duurt dus ook nooit lang. Als ik haar stevig omhels zegt ze dat het is alsof ze aangerand wordt.Als ik haar laat vallen komt ze in ernstige problemen.Moet ik haar vergeten, mijn investering in haar, zes jaar van mijn leven, mijn grenzeloze liefde voor haar, nog iedere dag hevig verliefd en vol verlangen en hoop, wetende dat het daarna niet goed met haar zal gaan?

Daisy (infoteur), 14-02-2008 09:45 #1
Ik vind dat je een heel erg negatief beeld weergeeft van iemand die borderline heeft. Zet er dan ook bij dat je als borderliner niet alle symptomen hoeft te hebben, dat er ook leuke dingen kunnen gebeuren. Zo klinkt het alsof je hele leven vol ellende zit, wat dus totaal niet zo hoeft te zijn.

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 13-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!