InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kamelenmelk lijkt goed voor mensen met diabetes

Kamelenmelk lijkt goed voor mensen met diabetes

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met diabetes resultaat hebben bij het drinken van kamelenmelk. Nederland telt 1 kamelenboer, wellicht volgen er meer na uitslagen van onderzoeken in Nederland.

Kamelenmelk en koemelk

Kamelenmelk heeft een andere samenstelling dan koemelk. Waar veel mensen allergisch reageren op koemelk, zullen zij veelal geen last hebben bij het drinken van kamelenmelk. Dit heeft te maken met het ontbreken van het eiwit bèta-lactoglobuline in kamelenmelk. Ook bevat de kamelenmelk veel lactoferrine, een stof met een onstekingsremmende werking. Kamelenmelk lijkt het meest op moedermelk.

Kamelenmelk en diabetes

Het lijkt erop dat kamelenmelk een positieve invloed heeft op mensen die diabetes hebben. Enthousiaste drinkers van kamelenmelk melden dat zij minder insuline hoeven te spuiten. De indruk is dat kamelenmelk ervoor zorgt dat de suikerspiegel omlaag gaat. Momenteel wordt er in Nederland uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van kamelenmelk op diabetes type 1. Ook start er onderzoek naar het effect op diabetes type 2.

Kamelenmelk en ziekte van Crohn

Kamelenmelk lijkt ook mensen met ziekte van Crohn te helpen. De melk moet niet beschouwd worden als een medicijn, maar het lijkt erop dat de werking van de kamelenmelk ontstekingsremmend is, waardoor mensen met chronische darmonstekingen hier minder last van hebben.

Waar is kamelenmelk verkrijgbaar

In Nederland is er maar één boer die kamelen houdt, om ze te melken. De kamelenmelk is verkrijgbaar op deze boerderij in Cromvoirt. Je betaalt dan drie euro voor een halve liter. De melk wordt ook verkocht bij biologische winkels, daar betaal je de prijs van 4,95 euro voor een halve liter. Inmiddels is men er ook in geslaagd om kaas te maken van kamelenmelk.

Bewijs voor de positieve werking van kamelenmelk

Op dit moment is er nog geen vaststaand bewijs dat de kamelenmelk echt zulke positieve resultaten geeft als waar het op dit moment op lijkt. Pas na onderzoeken in Nederland zal duidelijk worden of de resultaten kloppen met wat onderzoek in bijv. India heeft uitgewezen.
In India is uit een onderzoek naar voren gekomen dat er in één provincie geen diabetes voorkomt. Juist in deze provincie leven veel kamelen.

Informatie over kamelenmelk

Voor meer informatie over de positieve effecten van kamelenmelk, de kamelenboerderij en de verkooppunten kun je kijken op de website www.kamelenmelk.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Babymelk op basis van geitenmelk: Nannycare, Kabrita, BiobimBabymelk op basis van geitenmelk: Nannycare, Kabrita, BiobimBen je van plan om over te stappen van babymelk op basis van koemelk naar babymelk op basis van geitenmelk? Geitenmelk i…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Gezonde melk, geitenmelkGezonde melk, geitenmelkMensen drinken al eeuwen lang geitenmelk, maar door economische redenen drinken Nederlanders meer koemelk dan geitenmelk…
Helpt A2A2-melk bij een koemelkallergie?Helpt A2A2-melk bij een koemelkallergie?Voor mensen met een koemelkallergie worden alternatieven als sojamelk, rijstmelk en amandelmelk aangeboden. Deze smaken…
Caseïne-eiwit melk: A1-bèta-caseïne eiwitallergie koemelkCaseïne-eiwit melk: A1-bèta-caseïne eiwitallergie koemelkZuigt de baby moedermelk, dan zal het zonder allergische reacties goed kunnen voeden! Krijgt de zuigeling echter koemelk…
Bronnen en referenties
  • Algemeen Dagblad www.kamelenmelk.nl

Reageer op het artikel "Kamelenmelk lijkt goed voor mensen met diabetes"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 14-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekten en gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!