InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pil tegen longkanker

Pil tegen longkanker

Pil tegen longkanker AstraZeneca introduceert op 1 februari 2010 een pil op de markt ter bestrijding van een bepaalde vorm van longkanker. Het farmaceutische bedrijf meldt dat Nederland één van de eerste Europese landen is waar de pil wordt vergoed. De pil is niet geschikt voor alle vormen van longkanker, maar voor ongeveer vijftien procent van alle patiënten zou het kunnen betekenen dat ze niet, de nu gebruikelijke chemotherapie, hoeven te ondergaan.

Longkanker

Longkanker is de op één na meest voorkomende vorm van kanker, alleen huidkanker komt vaker voor, en tevens de soort kanker waarbij de meeste overlijdens vallen te betreuren. De ziekte komt het meest voor bij mensen tussen de vijftig en zeventig jaar. Longkanker is een ziekte welke in een groot aantal gevallen had kunnen worden voorkomen, de grootste risicofactor is roken. In het verleden kwam de ziekte veel vaker voor bij mannen maar in de laatste jaren is het verschil tussen mannen en vrouwen kleiner geworden. Longkanker ontwikkeld zich vaak heel langzaam, waarbij het een groot aantal jaren duurt voordat zich symptomen van de ziekte openbaren. Daarnaast zijn er ook vormen van longkanker waarbij de patiënt niets verneemt voordat de ziekte zich in het laatste stadium manifesteert. Het resultaat hiervan is dat de kanker zich pas manifesteert op het moment dat de behandelingsmethoden nog beperkt zijn.

Behandelingsmethoden

Op dit moment zijn er een drietal gangbare behandelingsmethoden tegen longkanker.
  • Operatieve ingreep - Een tumor kan verwijderd worden, indien de kanker zich nog niet naar andere organen heeft uitgezaaid. Indien er geen uitzaaiingen zijn, kan de chirurg een long of een deel van de long verwijderen.
  • Chemotherapie - Een chemotherapie kan worden ingezet na een operatie waarbij een tumor is verwijderd en wordt ook wel ingezet tegen kwaadaardige tumoren.
  • Bestraling - Deze behandeling vertraagd de groei van de tumor, maar vernietigd deze niet totaal. Het wordt vaak gebruikt om de kleine uitzaaiingen te bestrijden welke zich vanuit de longen hebben verspreid naar de hersenen, botten en lever. Een bestraling wordt vaak opgevolgd door chemotherapie.

De lange termijn vooruitzichten

De prognoses zijn het best voor diegenen waarbij longkanker in een vroeg stadium is geconstateerd. Toch blijven de vooruitzichten over het algemeen slecht. Slechts weinig patiënten leven langer dan vijf jaar nadat de behandeling heeft plaats gevonden. Indien er uitzaaiingen zijn geconstateerd, zorgt een behandeling voor een verbetering van de levenskwaliteit maar niet van de levensverwachting.

Preventie

Stoppen met roken reduceert de kans op longkanker substantieel. Onderzoeken hebben aangetoond, dat ex-rokers slechts een klein verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van de ziekte.

AstraZeneca

Het in Zoetermeer gevestigde farmaceutische bedrijf AstraZeneca is een groot farmaceutisch bedrijf. AstraZeneca houdt zich bezig met onderzoek, ontwikkeling, productie en verkoop van recept-geneesmiddelen en levert servies in de gezondheidszorg. Het komt dus nu op de markt met een pil waarmee een bepaalde vorm van longkanker kan worden onderdrukt. Het betreft hier een vorm van longkanker welke jaarlijks ongeveer duizend Nederlanders treft en welke met een test van te voren aan te tonen is. De patiënten die voor de pil in aanmerking komen hoeven voor de behandeling niet meer naar het ziekenhuis voor een chemotherapie, maar kunnen in de thuissituatie een pil slikken.
Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: LongkankerLeven met kanker: LongkankerOngeveer 11.000 mensen per jaar krijgen longkanker (cijfers gelden alleen voor Nederland). Bij mannen komt prostaatkanke…
Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker is een vorm van kanker die in meer dan 90% van de gevallen verband houden met zelf roken of passief meeroken…
Kanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieKanker: bijwerkingen van bestraling of radiotherapieNaast de chirurgie en de chemotherapie is de radiotherapie een belangrijke methode om kanker te bestrijden. De bedoeling…
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
Mesothelioom: longkanker door asbestLongkanker is een verzamelnaam van tumors die voorkomt in de longen. De meeste mensen weten niet dat er meer dan 1 type…

Reageer op het artikel "Pil tegen longkanker"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 01-02-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!