Essentiële oliën veroorzaken eczeem

Essentiële oliën veroorzaken eczeem Essentiële oliën. Ze zijn vandaag niet meer weg te denken uit onze badkamer. Hun opmars is dan ook nauwelijks te stuiten. Een druppeltje bergamot hier, een vleugje lavendel daar en de stress van een lange werkdag vloeit mét het badwater zo weg. Dat denkt en hoopt men althans, maar zijn deze zogezegde natuurproducten wel zo gezond dan men de consument wil doen geloven? Dermatologen steken alvast een waarschuwende vinger op. "De weldaad van essentiële oliën zijn inderdaad minder groot dan men ons wil doen geloven", zo zeggen ze. Ze zien dan ook meer en meer patiënten opdagen die eczeem krijgen na het nemen van een verkwikkend bad met enkele druppels olie. "Maar ook zélf gemaakte parfums die dergelijke oliën bevatten zijn niet onschuldig en kunnen soortgelijke irritaties van onze huid veroorzaken", zo waarschuwen de dermatologen nog. Ze dringen er nu bij de overheid aan op de invoering van een duidelijke etikettering van al deze producten.

Natuurproducten niet altijd even gezond

De flesjes met essentiële oliën gaan in de gespecialiseerde handelszaken en bio-winkels als zoete broodjes over de toonbank. Velen worden vandaag aangesproken door de heilzame werking van deze "wonderproducten". Dikwijls ten onrechte, zo blijkt nu uit de cijfers van een recent onderzoek. Meer en meer landgenoten kampen immers met huidproblemen ten gevolge van het gebruik van deze essentële oliën.

"Deze kunnen inderdaad ernstige allergische reactie's veroorzaken" zeggen de huidartsen. "Vaak gaat het hier wel om natuurproducten, maar wat natuurlijk is, is voor de consument per definitie niet altijd even goed. Dat geldt zéker voor wat plantenexptracten betreft. Deze bevatten immers vele, verschillende stoffen die één voor één allerlei allergieën kunnen veroorzaken". Men gaat nu nauwkeuriger onderzoeken wélke producten de grootste boosdoeners zijn.

Te grote hoeveelheden

De huidspecialisten stellen ook dat deze olieën vaak in veel te grote hoeveelheden worden gebruikt. Men doet veel te veel druppels in het badwater of in zélf samengestelde parfums. Iemand die voor deze stoffen erg gevoelig is, kan zo eczeem ontwikkelen. Deze stoffen dringen in de meeste gevallen immers tot zeer diep in onze huid door. Sommigen van deze essentiële olieën worden door heelwat mensen ook gebruikt tegen kwaaltjes als bijvoorbeeld reuma, met alle nadelige gevolgen vandien. Eens de onheilsplek zorgvuldig ingetaped, kan dat zelfs ernstige brandwonden veroorzaken. Maar er is meer. Wie na het aanbrengen van bergemot of van citroenolie de zon opzoekt, kan zelfs een versterkte vorm van zonnebrand opdoen.

Sterke stijging parfumallergie

Dat er in het sterk gecommercialiseerde parfumwereldje wel degelijk iets aan de hand is, wordt door de dermatologen extra onderstreept. "De huidige problemen zijn in belangrijke mate het gevolg van de sterke opgang van de meer algemene parfumallergie" zo weten ze. "Volgens recente cijfers zouden maar liefst ruim twee procent van de bevolking er in meer of mindere mate slachtoffer van zijn. Vroeger werden we met veel minder geuren en andere scheikundige stoffen geconfronteerd. Vandaag is alles geparfumeerd gaande van dag-, nacht-en anti-rimpelcrémes tot was-en poetsmiddelen, wasverzachter en kaarsen. Zo is de kans dat ons lichaam daar slechter gaat op reageren ook steeds groter".

Betere informatie

Onze huidspecialisten zien maar één uitweg. Ze pleiten ze voor een duidelijkere informatie op de flesjes. "Momenteel staat er nauwelijks op vermeld welke stoffen allemaal in de wonderflesjes zitten. Maar de consument zélf moet ook een grotere waakzaamheid aan de dag leggen. Vooral zij die weten dat ze erg gevoelig zijn aan bepaalde stoffen, moeten de etiketten aandachtiger raadplegen", zo besluiten ze.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Essentiële oliën veroorzaken eczeem"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 25-08-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!