InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bevallen na 42 weken zwangerschap

Bevallen na 42 weken zwangerschap

Bevallen na 42 weken zwangerschap Als de bevalling na 42 weken zwangerschap plaatsvindt spreekt men van serotiniteit. Wat houdt dit in? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn van een overdragen zwangerschap?

Zwangerschapsduur

Als je voor het eerst bij de verloskundige of gynaecoloog komt wordt de uitgerekende datum berekenend. Deze datum wordt bepaald door veertig weken op te tellen bij de eerste dag van je laatste menstruatie. De meeste vrouwen bevallen niet op de uitgerekende datum. In de verloskunde gaat men er van uit dat een normale bevalling plaatsvindt in de periode van drie weken voorafgaand tot twee weken na afloop van deze datum. Als de bevalling plaatsvindt twee weken na de uitgerekende datum spreekt met van serotiniteit. Het is meestal niet bekend waarom een zwangerschap langer duurt dan de normale periode.

Gevaren van serotiniteit

Het grootste risico van een overdragen zwangerschap is een slechter werkende placenta. Dit komt omdat aan het einde van de zwangerschap de placenta kleiner wordt. Hierdoor kunnen er steeds minder voedingsstoffen aan het kind worden doorgegeven. Het gevolg hiervan kan zijn dat het kind minder snel groeit. In zeldzame gevallen is de placenta zo gekrompen dat er een mogelijkheid bestaat dat er te weinig zuurstof aan het kind wordt doorgegeven. Ontlasting in het vruchtwater komt vaker voor en dit kan foetale nood tot gevolg hebben. Ook neemt de hoeveelheid vruchtwater af.

Symptomen

Aan het eind van de zwangerschap heeft elke baby minder ruimte en zal daarom minder krachtig bewegen. Een kind zal ook minder bewegen als het zich niet lekker voelt. Na de bevalling bestaat er een grotere kans op een lage bloedsuikerspiegel. Als er een duidelijk verminderde werking van de placenta heeft opgetreden hebben pasgeboren serotiene baby's vaak een droge, vervellende en slappe huid en kan extreem vermagerd zijn.

Controles aan het einde van de zwangerschap

Vrouwen die 42 weken zwanger zijn worden doorverwezen naar een gynaecoloog. Toch zal dit in de praktijk vaak al tussen de 41 en 42 weken zijn. De reden hiervoor is dat de conditie van het kind nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Dit wordt gedaan middels echoscopisch onderzoek en een CTG. Deze onderzoeken worden uitgevoerd om te kunnen bepalen of de hoeveelheid vruchtwater nog voldoende aanwezig is en het voor de registratie van de harttonen. Ook zal goed in de gaten gehouden worden of het kindje voldoende beweegt.

Inleiden?

Als alle controles goed zijn zal vaak een afwachtend beleid worden gevoerd om zo af te wachten tot de bevalling spontaan begint. Er zal ongeveer twee keer per week een CTG en echo gemaakt worden. Redenen om een inleiding voor te stellen zal zijn in geval van minder leven voelen, weinig vruchtwater of een afwijking in de harttonen.
© 2012 - 2019 Keebie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.merckmanual.nl/

Reageer op het artikel "Bevallen na 42 weken zwangerschap"

Infoteur: Keebie
Gepubliceerd: 08-11-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!