InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kosten en vergoeding IVF en PGD behandelingen

Kosten en vergoeding IVF en PGD behandelingen

Kosten en vergoeding IVF en PGD behandelingen IVF (In-vitrofertilisatie) is een veel gebruikte voortplantingstechniek bij vrouwen die via de natuurlijke weg niet zwanger kunnen worden of waarbij dat niet wenselijk is. Wereldwijd zijn (sinds IVF in 1978 beschikbaar kwam) circa vijf miljoen baby’s door middel van IVF geboren. PGD (Pre-implantatie genetische diagnostiek) is een techniek die gecombineerd kan worden met IVF. Door PGD worden genetische afwijkingen in eicellen of embryo’s opgespoord voordat deze in de baarmoeder worden (terug)geplaatst. Zowel IVF als IVF/PGD brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Gelukkig worden drie behandelingen vanuit het basispakket van de zorgverzekering vergoed. Toch kunnen de behandelingen kosten met zich mee brengen die niet worden vergoed.

IVF-behandelingen

Een zwangerschap die door middel van IVF tot stand is gekomen kost in totaal gemiddeld ruim tienduizend euro. De kosten zijn afhankelijk van het aantal pogingen wat nodig is voor er een succesvolle zwangerschap ontstaat. Eén poging kost circa 2.500 euro.

Voorwaarden

In 2016 zijn wel een aantal voorwaarden verbonden voor vergoeding vanuit de zorgverzekering.
Je hebt recht op 3 nieuwe ivf-pogingen:
  • Als er een nieuwe zwangerschapswens is na een doorgaande zwangerschap. Of je hebt een kind gekregen. Maar is er opnieuw sprake van ongewenste onvruchtbaarheid.
  • Als je wisselt van partner en samen onvruchtbaar bent, dan kun je opnieuw een ivf-behandeltraject van 3 pogingen starten.
  • Het terugplaatsen van embryo’s uit een eerdere fase van de behandeling geldt als dezelfde ivf-poging. Zijn er nog bevruchte eicellen over als de vrouw zwanger is? Dan hoort het terugplaatsen van deze overgebleven bevruchte eicellen in de baarmoeder niet meer tot dezelfde poging.
  • Je hebt recht op op vergoeding tot en met een leeftijd van 42 jaar.

Voor een vergoeding voor meer dan drie pogingen zijn wel aanvullende zorgverzekeringen bij een aantal verzekeraars (zoals VGZ).

Kosten

De kosten van de IVF-behandeling worden grotendeels gedeclareerd bij de zorgverzekering van de vrouw. Het intakegesprek en eventuele vooronderzoeken aan de man komen echter voor rekening van zijn zorgverzekering. Normaal gesproken bedraagt dit niet meer dan enkele honderden euro’s. Ook in de behandelfase wordt er eens per jaar een rekening naar de man (of diens verzekeraar) gestuurd, zelfs als alleen de vrouw wordt behandeld.

PGD-behandelingen

Kosten voor vrouw

Een zwangerschap die door middel van IVF met PGD tot stand is gekomen kost meestal meer dan een IVF-behandeling zonder PGD. Dit komt vooral omdat er extra onderzoeken gedaan moeten worden. Per poging liggen de totale kosten op circa 6.000 a 7.000 euro (bij IVF 2.500 euro). Net als bij IVF worden vanuit de zorgverzekering drie behandelingen vergoed. De behandeling bestaat uit gesprekken, vooronderzoeken, IVF-behandeling en genetisch onderzoek van de cellen van het embryo. De leeftijdsgrens van de vrouw voor PGD ligt op 40 jaar. Bij een leeftijd tussen de 40 en 41 jaar wordt per geval beoordeeld of PGD mogelijk is. Boven een leeftijd van 41 jaar wordt PGD in Nederland niet toegepast.

Kosten voor partner of familieleden

De kosten van de IVF/PGD-behandeling worden grotendeels gedeclareerd bij de vrouw, maar het vooronderzoek is mede voor rekening van de man. De kosten van vooronderzoek bij de man kunnen hoger zijn dan bij een normale IVF-behandeling, omdat bijvoorbeeld genetisch (bloed)onderzoek gedaan moet worden. De totale kosten van de vooronderzoeken bij de man bedragen al snel vele honderden tot in de duizend euro. Vaak is ook genetisch (bloed)onderzoek nodig bij andere familieleden die voor rekening van hun zorgverzekering komen. De kosten worden vergoed vanuit de zorgverzekering.

Eigen risico zorgverzekering

Hoewel de kosten van de eerste drie pogingen vanuit de zorgverzekering worden vergoed, is wel het eigen risico van toepassing. In 2016 en 2017 is het eigen risico 385 euro. Wanneer je ook gekozen hebt voor een vrijwillig eigen risico bedraagt het totale eigen risico maximaal 885 euro. In ieder geval de vrouw, maar ook de man en soms andere familieleden moet rekening houden dat ze het gehele eigen risico kwijt zijn. Bij een IVF of IVF/PGD-behandeling in het vooruitzicht is het dus verstandig om geen vrijwillig eigen risico te nemen.
© 2014 - 2019 Rogier1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aanvullende zorgverzekering 2018Aanvullende zorgverzekering 2018Een aanvullende zorgverzekering dekt de kosten van zorg die niet in het basispakket zijn opgenomen. Iedereen die in Nede…
Basisverzekering 2014Basisverzekering 2014De basisverzekering 2014 is bekend. Wat zijn de veranderingen in 2014? Dit basispakket van uw zorgverzekering 2014 wordt…
Zorgverzekering: inhoud van de basisverzekeringZorgverzekering: inhoud van de basisverzekeringIedereen in Nederland is verplicht een basisverzekering af te sluiten. Wanneer personen dat niet doen moeten ze een boet…
Is een aanvullende verzekering nodig?Is een aanvullende verzekering nodig? Is een vraag die veel consumenten zichzelf stellen. Vooral nu de premies voor de z…
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Bronnen en referenties
  • PGD Nederland – kosten PGD - http://www.pgdnederland.nl/de-behandeling/kosten – bezocht op 12 februari 2014
  • Medisch Contact - IVF-zwangerschap kost ruim tienduizend euro - http://medischcontact.artsennet.nl/actueel/nieuws/nieuwsartikel/74376/ivfzwangerschap-kost-ruim-tienduizend-euro.htm

Reageer op het artikel "Kosten en vergoeding IVF en PGD behandelingen"

Infoteur: Rogier1984
Laatste update: 08-11-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!