InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoe bereken je de geboortedatum van je kind?

Hoe bereken je de geboortedatum van je kind?

Hoe  bereken je de geboortedatum van je kind? Ontdekken dat je zwanger bent kan een heel gelukkige tijd zijn. Je wordt geconfronteerd met heel veel verschillende zaken zoals het inrichten van een babykamer, het aanschaffen van nieuwe babyspulletjes, en heel veel andere dingen meer.

Negen maanden

lijkt een eeuwigheid op het moment dat je ontdekt dat je zwanger bent, maar in werkelijkheid gaat het heel snel. Er zijn zoveel fases waar je doorheen gaat en er is zo veel te doen, dat het hele proces voorbij is voor je het weet.

Nu je weet dat je zwanger bent, ben je natuurlijk benieuwd naar de datum waarop je kind geboren zal worden.

De datum waarop je uitgeteld bent, is de datum waarop je kind geboren zal worden. Deze datum kan in de praktijk nogal afwijken van de echte geboortedatum. Veel vrouwen krijgen hun kind op een datum welke tot 2 weken afwijkt van deze uitgetelde datum.

Het meest accuraat is deze datum te bepalen als je als vrouw weet op welke datum de conceptie heeft plaatsgevonden. In de praktijk zijn er echter maar weinig vrouwen die dit precies weten, dus in de praktijk wordt er gebruik gemaakt van de methode waarbij er wordt uitgegaan van de eerste dag van de laatste maal dat je als vrouw ongesteld bent geweest. Hieraan worden 40 weken toegevoegd en vervolgens 2 weken afgetrokken.

Bijvoorbeeld:

De totale zwangerschap bedraagt 40 weken (9 maanden). Als je voor de laatste maal ongesteld was op 1 oktober, dan tel je hier 40 weken bij op, je komt dan uit op 1 juli, hierop breng je 2 weken in mindering, waardoor je op 15 juni uitkomt. In dit geval is de datum waarop je uitgeteld bent dan 15 juni.

De 2 weken welke in mindering worden gebracht hebben te maken met het feit dat men er vanuit gaat dat de eisprong plaats vindt zon 2 weken na de laatste menstruatie.

Een alternatieve manier om de dag van de geboorte uit te rekenen, gaat als volgt:

Neem de 1e dag van de laatste keer dat je ongesteld was. Tel 3 maanden terug en voeg 7 dagen toe. Dit is een alternatieve eenvoudige manier om de geboortedatum uit te rekenen.

Geluidsgolven zijn ook een methode om te bepalen wanneer een kind geboren wordt. Op basis van de resultaten van een onderzoek met geluidsgolven kan een redelijk goede indicatie worden gegeven hoeveel weken het kind is door te kijken naar de verschillende delen van het lichaam en de ontwikkeling van organen. Op basis van deze gegevens kan dan worden bepaald wanneer het kind ongeveer geboren zal worden.

In vroeger tijden werd er gebruik gemaakt van de verschillende fasen van de maan. Als een vrouw vermoedde dat ze zwanger was, dan werd er gekeken in welk deel van de cyclus de maan zich bevond. Als vanaf dat moment de maan voor de tiende keer in dezelfde fase kwam, dan was het moment van de geboorte aangebroken. En alhoewel deze eeuwenoude methode nauwelijks meer gebruikt zal worden, was de methode op zich redelijk nauwkeurig.
Gerelateerde artikelen
Hoe bereken je randpunten en asymptotenRandpunten en asymptoten worden bijna altijd samen toegepast in de wiskunde. Het berekenen van beide zijn ook een vereis…
Elasticiteiten in de economieElasticiteiten in de economieDe economie kent verschillende soorten elasticiteiten. Prijselasticiteit van de vraag is daar één van. Je kunt de elasti…
Brutowinstopslagmethode met voorbeeldenBrutowinstopslagmethode met voorbeeldenHoe bereken je de verkoopprijs met behulp van een brutowinstopslag? Hoe bereken je de begrote brutowinst? Hoe bereken je…
Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?Als je de bruto of netto winst van een product wil berekenen zul je eerst andere formules moeten toepassen om aan je ben…
Exponentiële functies opstellenHet opstellen van exponentiële functies is een vereiste voor het centraal examen van het VWO, ook wel bekend als het Ath…

Reageer op het artikel "Hoe bereken je de geboortedatum van je kind?"

Reactie

Sherihan Farrag, 06-06-2011 23:16 #1
Goedenavond, ik zou graag willen weten hoe ver ik nu ben en wanneer ik ben uitgerekend, maar ik begrijp er even niks meer van. De laatste keer dat ik echt ongesteld werd was op 11 April 2011. Als ik dat in tik ben ik nu 8 weken zwanger. Heel fijn. Maar als de bevruchting 2 weken na de menstruatie is gebeurd, dus op 25 April ongeveer, hoe kan ik dan 8 weken zijn? Nu zei een vriendin tegen me dat ik niet moest berekenen wanneer ik voor het laatst echt ongesteld werd, maar wanneer ik het zou moeten worden maar het niet kwam, dat is dan 9 Mei, maar dan ben ik maar 4 weken? En dat klopt ook niet. Kunnen jullie me uitleggen hoe dat berekent wordt? Thanks :)

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 08-05-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!