InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De ziekte van Weil

De ziekte van Weil

De ziekte van Weil, ook wel de rattenziekte genoemd, is een infectieziekte met als belangrijkste verspreider de bruine rat.

Besmetting

De ziekte van Weil kan ontstaan door contact met de urine van een rat in besmet water. De bacterie kan dan het lichaam binnenkomen via de slijmvliezen of open wondjes. Zodoende kunnen mensen die in buitenwater zwemmen waar ook ratten voorkomen ook besmet worden. Gunstige omstandigheden voor de bacterie zijn lauw en amper stromend water, let hier op.

Symptomen

Over het algemeen veroorzaakt de ziekte van Weil griepachtige verschijnselen zoals hoofdpijn en misselijkheid, andere symptomen zijn:

  • Hoge koorts
  • Ontsteking van één of beide nieren (nefritis)
  • Leverontsteking waardoor geelzucht wordt veroorzaakt
  • Bloedingen
  • Spierpijn in de kuiten
  • Rode ogen
  • Vergroting van lever en milt
  • Lever- en nierfunctiestoornissen

Het hebben van één van de symptomen wil niet zeggen dat iemand de ziekte van Weil heeft. Wanneer iemand meerdere symptomen heeft is het raadzaam om een arts te bezoeken.

Ziektebeeld

De incubatieperiode van deze ziekte varieert tussen de één en drie weken. Ook het ziektebeeld varieert. In de subklinische vorm gaat het om een nauwelijks waarneembare infectie zonder verdere klachten, vaak alleen een lichte verhoging. Bij het syndroom van Weil gaat het om een zeer ernstige aandoening. De ziekte komt niet veel voor, maar het staat bekend als beroepsziekte bij muskusratbestrijders en rioleringswerkers. De ziekte kent twee fasen:

  • De eerste fase duurt 4 tot 7 dagen en gaat gepaard met koorts, hoofdpijn en spierpijn. Ernstige complicaties zoals plotseling nierfalen, geelzucht, hartritmestoornissen, bloedingen en shock komen ook voor in deze fase.
  • De tweede fase duurt 4 tot 30 dagen en gaat gepaard met het verdwijnen van de bacteriën uit het bloed en de meeste weefsels. Men kan dan last hebben van ontsteking van de voorste oogkamer, hersenvliesontsteking, hersenontsteking en ontsteking van het ruggenmerg. Leverproblemen die in de eerste fase zijn ontstaan kunnen voortduren in deze fase.

Sterfkans

De ziekte van Weil kan dodelijk zijn door bijvoorbeeld door de lever- en nierfunctiestoornissen, behandeling dient daarom ook tijdig gestart te worden om de kans van overleven te vergroten. De sterfkans is geschat door het Centrum voor Beroepsziekten op tussen de 5 en 10%.

Therapie

De bacterie dient bestreden te worden met antibiotica. In sommige gevallen is nierdialyse nodig.
© 2008 - 2014 Flew, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inentingen bij een hondAls u een hond heeft of neemt moeten zij regelmatig worden ingeënt, maar wanneer moet dat nou en waarvoor worden ze prec…
Ziekte van Weil bij de hondZiekte van Weil bij de hondDe ziekte van Weil (Leptospirose) is een ernstige, soms dodelijke ziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. De ziekte…
Blauwalg, botulisme en de ziekte van WeilBlauwalg, botulisme en de ziekte van WeilOp warme dagen is het heerlijk om een duik te nemen in een plas of meertje. Het is verstandig om dan eerst de kwaliteit…
Vaccineren van frettenVaccineren van frettenDit artikel behandelt het vaccineren van fretten. Fretten zijn erg gevoelig voor parvo (hondenziekte), om parvo te voork…
Van pup tot volwassen hondVan pup tot volwassen hondGeniet er maar van... voor je het weet zijn ze volwassen… en dan zijn ze nog steeds leuk! De hond, afhankelijk van het t…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/leptospirose.jsp

Reageer op het artikel "De ziekte van Weil"

Reacties

Adriaan, 26-09-2014 18:07 #4
Ik heb de ziekte gehad -- leek eerst op griep (hoge koorts), maar het meest kenmerkende was spierpijn in de kuiten/schenen, zodat je nauwelijks meer kan lopen (voelt alsof er betonblokken aan je benen hangen, met messen erin!). Tenslotte kreeg ik geelzucht, en kwam pas de huisarts. De internist kon niet bedenken wat het was, tot hij wat collegae raadpleegde -- maar toen was ik al uit mezelf genezen… Niets aan overgehouden. Ik denk dat het twee weken geduurd heeft. Maar: let dus op de hevige spierpijn in de kuiten, dat zet het wel apart van andere infecties (en griep), denk ik. Bij geelzucht ben je eigenlijk al te laat.

Droetje, 12-07-2013 06:29 #3
Vraagje: ziekte van weil?
zijn er andere symptomen zoals onder ander; droge lippen, koorts contenu, braken geen eetlust, wel veel drinken gevraagd, hoesten, benauwdheid.

Vanessa, 06-09-2012 15:14 #2
Wel Richard. ik heb deze ziekte niet persoonlijk gehad, maar mijn vaders broertje wel. Momenteel ligt hij in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo in de Intensive Care. Zijn lever en nieren zijn behoorlijk aangetast, hij kan niet lopen, heeft erg veel pijn, ligt aan de kunstmatig beademingsapparaat, maar is wel bij bewustzijn. Ik hoop dat hij heel gauw weer de oude mag worden.

Richard, 06-07-2012 18:35 #1
Ik heb deze ziekte gehad en wil weten of er meer mensen zijn die dit hebben gehad.
Ik ben aan de dialyse geweest en kon niet meer lopen me lever dee het bijna niet meer.Maar ik ga weer de goed kant op enkel mijn beenen willen wel maar een hoop spier pijn heb ik nog en volgens de arts kan dit 2 jaar duren voor het weer de oude is.Zijn er mensen die dit ook hebben dat wil ik graag weten ik hoop het van u te horen.Groetjes Richard Walman

Infoteur: Flew
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!