InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Weil veroorzaakt vaak geelzucht

De ziekte van Weil veroorzaakt vaak geelzucht

De ziekte van Weil veroorzaakt vaak geelzucht De ziekte van Weil veroorzaakt in de helft van de gevallen geelzucht bij de mensen die er aan lijden. Bovendien gaat dit vaak gepaard met een verminderde urineproductie. Maar ook hersenvliesontsteking kan voorkomen door de infectieziekte. Maar wat is de ziekte van Weil? En waarom komt de ziekte van Weil in de moderne tijd steeds vaker voor? Lees alles over de ziekte van Weil.

Meer ziekte van Weil

De GGD in Friesland meldde in 2014 een toename van het aantal gevallen van de ziekte van Weil. In 2014 kwamen 13 mensen naar de instelling die aan de ziekte leden. Normaal gesproken zijn dat er maar tussen de 2 en de 4. Ook landelijk waren er in 2014 twee keer zoveel meer meldingen van de ziekte van Weil dan in de jaren daarvoor.

Rattenziekte

De ziekte van Weil wordt ook wel de rattenziekte genoemd. Dit komt omdat de bruine rat de belangrijkste verspreider is van de ziekte. Overigens zijn er ook andere dieren die de aandoening overbrengen. Dit zijn;
  • Muskusratten
  • Veldmuizen
  • Huisspitsmuizen

Hoe krijg je de ziekte van Weil?

De ziekte van Weil wordt overgedragen als mensen in contact komen met water dat door urine van de besmette dieren de ziekte bevat. De infectieziekte wordt ook overgebracht door intensief contact met besmette dieren. Om die reden lopen mensen die een agrarisch beroep hebben ook een grotere kans op de ziekte. Koeien in een melkstal die daar urineren en de ziekte onder de leden hebben (zij hoeven daar zelf niet ziek van te worden) kunnen zo de boer besmetten. Het opvallende is dat dieren de bacterie weken tot jaren uitscheiden door middel van hun urine. Daardoor kunnen ze heel lang de ziekte overbrengen. In Nederland zijn overigens intensieve bestrijding programma’s zoals tankmelkonderzoek bij koeien die melk geven en bloedonderzoek bij runderen voor het vlees. Dat betekent dat de kans dat zij de ziekte van Weil onbehandeld door kunnen geven klein is.

Grootste kans op de ziekte van Weil

De grootste kans op de ziekte van Weil lopen mensen die zwemmen in oppervlakte water waarin ratten leven. Als dat water stilstaat of weinig stroomt en lauw is, is dat een nog grote risicofactor. Dan zijn de omstandigheden voor de bacterie namelijk heel erg gunstig.

Boeren die contact hebben met besmette koeien lopen ook risico, maar dus minder dan in vroeger tijden. Een derde van de mensen die de ziekte van Weil oploopt doet dat in het buitenland waar de bestrijding veel minder goed geregeld is en waar veel meer ratten en muizen leven. Oppervlaktewater dat nauwelijks stroomt vermijden is dan ook belangrijk en het mijden van plekken waar naar verwachting veel muizen of ratten leven.

Ziekte van Weil bij honden

Niet alleen mensen kunnen de ziekte van Weil oplopen, ook honden zijn er vatbaar voor. Dit komt omdat zij:
  • Zwemmen in buitenwater
  • Aan elkaars genitaliën likken
  • Urine oplikken

Symptomen

De symptomen van de ziekte van Weil zijn divers. Voor de meeste mensen geldt dat zij eerst zomaar opeens hele hoge koorts krijgen Vaak wordt de ziekte van Weil in het begin verward met griep. Andere symptomen zijn:
  • Koude rillingen
  • Rode ogen
  • Buikpijn
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Braken

Geelzucht

De helft van de mensen krijgt daarnaast ook nog eens geelzucht en dat is vaak in combinatie met een verminderde urineproductie. Lever en nieren worden namelijk door de ziekte hevig aangetast.

Behandeling

De ziekte van Weil wordt behandeld met antibiotica. Mensen die aan de ziekte lijden kunnen volledig herstellen als de behandeling maar op tijd wordt gestart. Maar gebeurt dit niet dan kan de ziekte zelfs dodelijk zijn.

Pas op met zwemmen in niet stromend water of contact met water

Zwemmen in bepaald water (waar de knaagdieren zich veelvuldig in ophouden) of contact met oppervlaktewater waar de dieren in zwemmen en plassen is de grootste risicofactor om de ziekte van Weil te krijgen. Mensen die grieperig worden nadat ze in het buitenwater hebben gezwommen of veel met water in aanraking zijn geweest wordt aangeraden zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan en al die feiten te melden.

Muizen of rattenplaag

Waarom de ziekte van Weil in 2014 veel meer voorkwam dan in de voorgaande jaren is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is er een verband met een muizen- of rattenplaag. In Friesland was er in 2014 een ware muizenplaag in het zuidwesten van de provincie.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van WeilDe ziekte van Weil, ook wel de rattenziekte genoemd, is een infectieziekte met als belangrijkste verspreider de bruine r…
Ziekte van Weil bij de hondZiekte van Weil bij de hondDe ziekte van Weil (Leptospirose) is een ernstige, soms dodelijke ziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. De ziekte…
Vaccineren van frettenVaccineren van frettenDit artikel behandelt het vaccineren van fretten. Fretten zijn erg gevoelig voor parvo (hondenziekte), om parvo te voork…
Ziekte van Weil bij mens en hondZiekte van Weil bij mens en hondJe hoort het vooral bij honden: de ziekte van Weil. Maar ook bij mensen komt deze ziekte voor. Bij honden is het meer be…
Blauwalg, botulisme en de ziekte van WeilBlauwalg, botulisme en de ziekte van WeilOp warme dagen is het heerlijk om een duik te nemen in een plas of meertje. Het is verstandig om dan eerst de kwaliteit…
Bronnen en referenties
  • RIVM
  • Friesch Daglbad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "De ziekte van Weil veroorzaakt vaak geelzucht"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 27-12-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!