InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische bronchitis

Chronische bronchitis

Chronische bronchitis Chronische bronchitis is een langdurige ontsteking van de bronchiën (de doorgang tussen de luchtpijp en de longen), wat gepaard gaat met hoesten en een verhoogde slijmproductie. Het gaat om chronische bronchitis als de symptomen minstens drie maanden per jaar gedurende twee opeenvolgende jaren voorkomen.

Effecten van chronische bronchitis

Van de binnenkant bestaan de normale bronchiën uit epitheelcellen die kolomsgewijs naast elkaar liggen en waartussen soms slijmcellen liggen. In deze slijmcellen zitten blaasjes die slijm bevatten. In de tussenlaag bevinden zich twee incomplete, gladde spierbanden. Aan de buitenkant worden de bronchiën omringt door kraakbeen plaatjes.

Van de binnen- (het lumen) naar de buitenkant (bronchiale wand) is er het volgende aan de hand:
  • Slijm: Aan de oppervlakte van het lumen is er veel, toegenomen slijm aanwezig.
  • Epithele veranderingen: de slijmcellen zijn in oppervlakte toegenomen, ten koste van de epitheelcellen.
  • Ontstekingen: De slijmklieren en de gladde spieren zijn ontstoken. Ook blijven ontstekingsstimulerende cellen makkelijker aan de oppervlaktes van de cellen plakken.
  • Slijmklieren: Eén van de belangrijkste veranderingen bij chronische bronchitis is dat de slijmklieren erg vergroot zijn en hierdoor veel meer slijm als normaal produceren. Ook bevatten de slijmklieren minder ‘serous’ cellen die antibacteriële stoffen bevatte, waardoor een patiënt veel vatbaarder is voor infecties.
  • Kraakbeen: bij langdurige chronische bronchitis kunnen de kraakbeen plaatjes afbrokkelen.

Oorzaken

Zoals al eerder gezegd is chronische bronchitis een chronische ontsteking van de slijmvliezen van de bronchiën en bronchiolen. Ten gevolge hiervan wordt een overmatige hoeveelheid slijm door de slijmklieren in het slijmvlies afgescheiden waardoor de luchtwegen vernauwd raken. De uitstroom van lucht is belemmerd, en dit wordt door de patiënt als kortademigheid ervaren. Chronische bronchitis behoort tot een groep ziekten die COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease).

De voornaamste oorzaak van COPD is tabaksrook. Door jarenlange prikkeling van rook raken de luchtwegen chronisch ontstoken. Ook luchtverontreiniging en stof of giftige gassen kunnen bijdragen tot een chronische ontsteking van de luchtwegen. Omdat het ontstaan van chronische bronchitis een proces van jaren is, zijn de meeste patiënten ouder dan 40 jaar. COPD komt op dit moment nog vaker voor bij mannen dan bij vrouwen, dit doordat het in het verleden gebruikelijker was dat mannen rookten; rokende vrouwen zag men weinig. Tegenwoordig is dit anders en het aantal vrouwen met deze ziekte neemt dan ook toe.

Symptomen

  • Hoestbuien, vooral in de ochtend en in de wintermaanden.
  • Opgeven van weinig, maar taai slijm, wat ook wel sputum genoemd wordt. Tijdens exacerbaties neemt de hoeveelheid slijm toe.
  • Dyspnea (kortademigheid): Het kost de patiënt veel energie om adem te halen. Dit symptoom is meetstal de reden dat de patiënt zijn huisarts raadpleegt. Deze kortademigheid wordt gedurende de jaren steeds erger en verergert snel tijdens exacerbaties.
  • Piepende ademhaling en benauwdheid, zelfs bij de kleinste inspanningen zoals traplopen.
  • Snel gewichtsverlies.

Exacerbaties

De definitie van een exacerbatie is als volgt:
“Een aanhoudende verergering van de patiënt zijn gesteldheid, van de stabiele situatie en erger dan de normale dag-tot-dag veranderingen, die acuut is in zijn start en wat een verandering van de regulaire medicatie benodigt van een patiënt met onderliggende COPD.”

Bij een exacerbatie treden vooral de volgende drie veranderingen op:
  • Toename van dyspnea.
  • Toename in slijmtaaiheid.
  • Toename in slijmvolume.

Ziekteverloop

De klachten bij chronische bronchitis treden vaak pas op na het veertigste jaar. Het begint als een ‘rokershoest’, met het ophoesten van kleine hoeveelheden slijm en het kortademig worden bij zware inspanningen zoals sporten. Een patiënt met chronische bronchitis ondervindt deze klachten in perioden waarbij klachtvolle en klachtvrije perioden elkaar om de paar maanden afwisselen. Naarmate de ziekte vordert, volgen de perioden van klachten elkaar sneller op en duren langer. De patiënt wordt nu ook bij lichte inspanningen al kortademig (bijv. bij traplopen). Verkoudheden en andere luchtwegeninfecties zijn bij de patiënt ernstiger en gaan minder snel over. Dit komt doordat bacteriën goed kunnen nestelen in de dikke slijmlaag.
© 2008 - 2019 Baasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De schadelijke effecten van rokenJaarlijks overlijden er ongeveer 2.2 miljoen mensen over de hele wereld aan de gevolgen van roken. In Nederland sterven…
Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseemBronchitis en longemfyseem zijn luchtwegaandoeningen die vallen onder de zogenaamde COPD (Chronic Obstructive Pulmonary…
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Bronchitis: hoe pak je dat aan?Bronchitis: hoe pak je dat aan?Bronchitis is dikwijls iets heel erg lastig. Het begint met een kriebel achter in de keel. Dan loopt dit door naar je bo…

Reageer op het artikel "Chronische bronchitis"

Reacties

Joe, 19-12-2011 13:16 #4
Je hebt meerder soorten van Chronische bronchitis. Chronische bronchitis met obstructie valt onder COPD en zorgt voor een langzame progressive vermindering van de luchtwegen en het ademhalen. Dit kan zowel voor rokers als niet rokers. Sommige mensen hebben gewoon een aanleg of het zit in de familie om Chronische bronchitis te krijgen. Wat hierboven staat is de maximale wat er kan gebeuren, maar dat komt zelden voor. De meesten mensen hebben een tussen weg. Als je wilt weten of je COPD hebt kun je het best een spirometrie test doen bij de Huisarts of Fysiotherapeut. Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft.

Jo, 27-11-2011 17:52 #3
Ik heb ook chronische bronchitis en vind bovenstaande stukje erg overdreven. ik heb wel 50 exacerbaties gehad en ik ben er niet op achteruit gegaan en kortademiger geworden, mijn longinhoud is ook nog steeds 100% daarnaast ben ik ook nog geen 40 jaar.

waarschijnlijk geldt bovenstaande stukje alleen voor mensen die blijven roken maar het geldt in ieder geval niet voor de niet rokers. Dus het is allemaal erg overdreven en opgeblazen wat hier staat.

Fran, 25-01-2010 17:30 #2
Hi!ik heb een vraag.
ik heb Chronische Bronchitis en dus op internet staat dat ik COPD heb. maar ik ben niet 40 jaar of ouder en heb nooit gerookt. De doktoren noemen het altijd astma, maar wat is het nu, COPD of Astma (Chronische Bronchitis komt vaker in de familie voor).
Groetjes Fran.

Eva, 17-12-2009 22:05 #1
Heey ik ben een meisje van 13 jaar en ik heb ook chronische brochitis ik heb nog nooit gerookt maar had het al bij mijn geboorte ze zeggen vaak alleen de erge dingnen van de ziekte want ik kan er gewoon mee leven ik dan mischien wel een beetje last met sporten en met benauwd weer ook al moet ik vaak hoesten in stoffige ruimtes de lerearen begreipen dat wel dus je leven word er mischien maar een beetje anders door maar het licht er meestal aan hoe erg je hebt

groetjes eva

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 20-12-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!