InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseem

Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseem

Bronchitis en longemfyseem zijn luchtwegaandoeningen die vallen onder de zogenaamde COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). Bij deze aandoeningen is er sprake van een vernauwing van de luchtwegen. COPD is helaas niet te genezen en komt meestal pas voor op oudere leeftijd, maar kan zich door erfelijkheid ook eerder manifesteren.

Luchtwegaandoeningen vierde of vijfde doodsoorzaak

COPD wordt wereldwijd beschouwd als vijfde doodsoorzaak en verwacht wordt dat hij nog zal stijgen op de lijst van doodsoorzaken. Door de WGO (Wereld Gezondheids Organisatie) wordt COPD zelfs beschouwd als de vierde meest dodelijke aandoening, na hartaanvallen, kanker en beroertes.

COPD met ademtekort en soms de helft aan zuurstof

Bij COPD zitten de longen voortdurend vol met kleine ontstekingen. Een patiënt die lijdt aan COPD heeft vaak adem tekort bijvoorbeeld bij het aankleden en traplopen of bij het verrichten van werkzaamheden. In vergelijking met gezonde personen lukt het hen vaak slechts om ongeveer de helft aan zuurstof in te ademen en uit te ademen. Daardoor is soms extra zuurstof nodig.

Aantasting door vervuiling, kolenstof, giftige dampen en roken

Het luchtwegsysteem kan door verschillende factoren worden aangetast. Dit kan het geval zijn door het inademen van vervuilde lucht, maar ook door kolenstof en giftige dampen. Zoals iedereen weet, maar lang niet iedereen daar rekening mee houdt, is roken ook zeer slecht voor de longen.

Vernauwing luchtwegen

Bij COPD wordt het transport van lucht naar de longen bemoeilijkt door de vernauwing van de luchtwegen. Die vernauwing treedt meestal pas op na de leeftijd van ongeveer 45 jaar en kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Als die vernauwing een gevolg is van jarenlang roken, wordt ook wel over een rokerslong gesproken.

Chronisch gebrek aan zuurstof

Als de luchtwegen langdurig in contact komen met slechte lucht raken ze geïrriteerd en gaan ontsteken. Bij ontsteking gedurende lange tijd zwellen de wanden van de luchtwegen. Door slijmvorming kunnen ze daarna verstopt raken. Een stap verder in dit proces kunnen ook de longblaasjes ontstoken raken en ontstaan kleine holtes in de longen. Gevolg daarvan is dat de longen hun elasticiteit verliezen en er minder zuurstof kan worden opgenomen. Het functioneren van mensen die hier aan lijden gaat daardoor sterk achteruit door een chronisch gebrek aan zuurstof.

Verloren longweefsel

Om de levenskwaliteit van die patiënten te verbeteren kunnen de symptomen worden bestreden met geneesmiddel. Die middelen zorgen er voor dat de luchtwegen zich verwijden en werken ontstekingsremmend. Het verloren longweefsel komt echter door het gebruik van de medicijnen niet meer terug.

Nadere omschrijvingen van bronchitis en longemfyseem

  • Bronchitis: is een ontsteking van de grotere luchtwegen tussen de luchtpijp en de longblaasjes. De aandoening komt in twee vormen voor namelijk acute en chronische bronchitis. De acute vorm van de aandoening ontstaat dikwijls na verkoudheid of griep. Bij lijders aan bronchitis zijn de symptomen van een verkoudheid veel erger dan bij andere personen en gaan dikwijls gepaard met koorts. Chronische bronchitis kenmerkt zich door slijm veroorzakende hoest en door ademhalingsmoeilijkheden. Deze vorm van de COPD aandoening komt vaak voor bij rokers en verdwijnt nooit meer geheel.
  • Longemfyseem: is een aandoening waarbij steeds meer longblaasjes uit de longen verdwijnen. Na het inademen zorgen die longblaasjes er voor dat er zuurstof in het bloed komt. Bij het verminderen van de longblaasjes zal steeds minder zuurstof in het bloed komen wat benauwdheid veroorzaakt. Longemfyseem komt evenals bronchitis vooral voor bij rokers maar kan ook veroorzaakt worden door jarenlang giftige of andere slechte stoffen in te ademen. Evenals bronchitis gaat longemfyseem nooit over maar door goede behandeling kan wel voorkomen worden dat de aandoening verergert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
COPD; chronic obstructive pulmonary diseaseCOPD; chronic obstructive pulmonary diseaseCOPD is een afkorting voor chronic obstructive pulmonary disease. Dit is een verzamelnaam voor verschillende longziekten…
COPD: LongemfyseemCOPD: LongemfyseemEen longemfyseem is een vorm van COPD, het is een chronische ziekte waarbij longblaasjes beschadigingen oplopen en hun f…
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Verschillen astma en COPDIedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet w…
Bronnen en referenties
  • Longenleven.nl
  • Longfonds.nl
  • Gezondheid.be
  • Gsk.be

Reageer op het artikel "Luchtwegaandoeningen bronchitis en longemfyseem"

Reactie

Lutgarde, 27-06-2016 18:40 #1
Ik ben een COPD patiënt, buiten puffers is er dan niets dat ons af en toe toelaat om eens vrij heel diep te ademen?

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 27-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!