InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergisch voor chloor

Allergisch voor chloor

Allergisch voor chloor Zwemmen is een leuke bezigheid en vooral kinderen vinden het heerlijk om lekker naar het zwembad te gaan. Minder leuk wordt het wanneer je al niezend en hoestend weer thuis komt van een bezoekje aan het zwembad. Wat kan er aan de hand zijn?

Chloor in het zwembad

In Nederland is het wettelijk verplicht om aan alle zwembaden een percentage chloor toe te voegen. Dit is zo bepaald, omdat chloor ervoor zorgt dat de hoeveelheid bacteriën in het water niet onacceptabel hoog wordt. Het toevoegen van chloor aan het zwemwater voorkomt dat mensen worden besmet met ongewenste bacteriën en zo wordt men beschermd tegen ziekten en infecties.

Wat kun je merken als je niet tegen chloor kunt?

Mensen die last hebben van chloor kunnen problemen krijgen aan de luchtwegen. Mensen die astmatisch zijn zullen snel last hebben van hun longen. Anderen kunnen meer last hebben van heftige niesbuien, tranende en/of pijnlijke ogen en men kan een algemeen gevoel van zware verkoudheid hebben. De klachten zullen na het verlaten van het zwembad langzaam afnemen, maar deze kunnen wel één tot enkele dagen nog aanhouden. Bij steeds meer mensen zijn de klachten zo hevig, dat zij niet meer in staat zijn naar het zwembad te gaan en dus hun zwemactiviteiten moeten staken.

Wat te doen bij een allergie voor chloor?

Tegen de allergie voor chloor zelf valt niet echt niets te doen. Bij allergieën is het vermijden van het allergeen (de oorzaak) het belangrijkste om geen klachten meer te krijgen. Mensen met een milder klachtenpatroon bij het zwemmen in een zwembad met chloor, kunnen er baat bij hebben vóór het zwemmen een tabletje tegen allergie te slikken (bijvoorbeeld cetrizine). Ook kan het helpen om een aantal dagen voor het zwemmen een neusspray tegen het niezen en snotteren te gebruiken (een middel wat ook tegen hooikoortstklachten wordt gebruikt). Voor mensen met heftige klachten geldt helaas dat zij het zwemmen in zwembaden echt zullen moeten vermijden.

Zijn er alternatieven voor chloorzwembaden?

Veel van de mensen die overgevoelig zijn voor chloor zoeken een alternatief en denken dat zij wellicht in een thermaalbad of een ozonbad geen klachten hebben. Het is echter zo dat ook thermaalbaden en ozonbaden chloor bevatten. Vaak is de hoeveelheid chloor in deze baden wel iets minder dan in de reguliere zwembaden. Omdat het wettelijk verplicht is om chloor te gebruiken in zwembaden, zal er in ieder zwembad in Nederland chloor gebruikt worden. Wanneer je milde klachten hebt na het zwemmen in een chloorzwembad, is het de moeite waard om te kijken of je klachten minder zijn wanneer je in een thermaalbad of ozonbad gaat zwemmen. Voor de groep mensen met zware klachten geldt dat alleen zwemmen in natuurlijke zwemgelegenheden zoals de zee, een rivier of een meer mogelijk is. Dit kan in Nederland helaas alleen maar in de zomer. Overigens zal iemand met een allergie voor chloor minder last hebben van klachten in een openluchtzwembad. De chloordampen verwaaien in de open lucht, waardoor er minder in de luchtwegen terechtkomt.

Wanneer naar de dokter?

Wanneer je last hebt van hevige benauwdheid na het zwemmen is het beter om even de huisarts te bezoeken. Ook wanneer je toch wilt zwemmen, ondanks dat je klachten krijgt is het verstandig eerst je huisarts te raadplegen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onderhoud opblaasbaar zwembadOnderhoud opblaasbaar zwembadIdeaal, zon zwembad in de tuin. De tuinslang erin, de kraan aan en vol laten lopen. Een kind kan de was doen. Helaas is…
Zwemmen in eigen tuinZwemmen in eigen tuinEr zijn verschillende mogelijkheden om te kunnen zwemmen in de eigen tuin. U kunt kiezen voor het traditionele zwembad,…
Puistje door zwembadPuistje door zwembadZwemmen is goed voor lichaam en geest. Maar zwemmen kan ook infecties met zich meebrengen. In het water leven bacteriën…
Hygiëne in het zwembadZwemmen in een zwembad behoor je te doen in schoon en warm water. Zelf kun je er ook zorg aan dragen om het water zo sch…
Zwembad: onderhoud en reinigingZwembad: onderhoud en reinigingMensen die het hele jaar door gebruik maken van hun zwembad houden best de kwaliteit van het water nauwlettend in het oo…

Reageer op het artikel "Allergisch voor chloor"

Reacties

Sylvia Engelman, 18-04-2014 11:22 #2
Allergie voor zwembadwater; zwembadwater kan behalve allergische reacties aan de luchtwegen,
ook allergische reacties aan de huid geven; mijn huid kan niet tegen zwembadwater (als kind zijnde wel) maar ik ga sinds mijn huid allergisch is voor zwembadwater, nooit meer naar een zwembad.

Coja66, 31-08-2010 12:18 #1
Even ter extra informatie: chloorallergie beperkt zich niet tot een allergie op de luchtwegen, maar kan ook dermaal (huid/"contactallergie") tot uiting komen. Dit uit zich iha middels eczeem over het hele lichaam, soms beperkt tot het gebied onder de zwemkleding. Als iemand weet of een zoutelektrolyse-bad hiervoor geschikt is, dan verneem ik dat graag.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!