InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geld verdienen door medisch proefpersoon te zijn

Geld verdienen door medisch proefpersoon te zijn

Geld verdienen door medisch proefpersoon te zijn Vaak lees je het in de krant: een oproep voor proefpersonen voor het testen van een nieuw geneesmiddel. Er wordt regelmatig een aanzienlijke vergoeding geboden voor deelname.

Zoektocht naar medicijnen

Wereldwijd is men constant op zoek naar nieuwe medicijnen die gebruikt kunnen worden ter bestrijding van allerlei ziekten. Wanneer een medicijn ontwikkeld wordt, komt er een bepaald moment dat het medicijn getest moet gaan worden. Het testen van de medicijnen gebeurt op dieren, maar ook op mensen. Dit testen op mensen gebeurt op vrijwillige basis. In Nederland bevindt zich een aantal van deze testcentra waar je kunt bijdragen aan het onderzoek voor een nieuw medicijn, door je hiervoor beschikbaar te stellen.

Voor wie is het mogelijk medisch proefpersoon te worden?

In feite kan iedere gezonde volwassene in aanmerking komen om medisch proefpersoon te worden. Daarnaast is het afhankelijk van het soort onderzoek of je wel of niet in aanmerking komt. Voor het ene onderzoek zijn vrouwen nodig, voor het andere mannen. Soms worden er rokers gezocht of juist niet-rokers. Of er worden onderzoeken gedaan onder mensen die al een bepaald medicijn gebruiken of mensen die drugs gebruiken. Per onderzoek verschillen de eisen die gesteld worden aan de proefpersonen. Voordat men tot een test wordt toegelaten, wordt er een gezondheidsonderzoek gedaan bij de deelnemers, zodat duidelijk is of men gezond genoeg is om aan de test deel te nemen.

Is het gevaarlijk om medisch proefpersoon te zijn?

In principe is er geen risico dat er gevaarlijke gezondheidsproblemen ontstaan tijdens een periode dat je proefpersoon bent. De medicijnen die getest worden zijn al zover ontwikkeld dat al bekend is dat ze geen schadelijke effecten kunnen hebben. Bovendien mogen medicijnen wettelijk gezien pas op mensen worden uitgetest als bekend is dat dit geen grote medische risico's oplevert. Natuurlijk kan er zich wel een situatie voordoen dat iemand verkeerd op een medicijn reageert. Daarom zullen de testen ook onder streng medisch toezicht worden gedaan. Vaak zal een proefpersoon meerdere dagen in een testcentrum (ziekenhuis) verblijven, zodat het effect van de medicijnen goed gemonitord kan worden.

Wat verdien je als je medisch proefpersoon bent?

Wanneer je jezelf beschikbaar stelt als medisch proefpersoon en je hier geld mee wilt verdienen, dan zal het van een aantal factoren afhangen hoeveel je ermee verdient. Hoofdzaak in de bepaling van de vergoeding is de tijd die je kwijt bent voor de testen. Wanneer je slechts één of twee dagen in een testcentrum verblijft, dan zal je minder verdienen dan wanneer je voor een periode van één à twee weken moet blijven. De bedragen lopen uiteen van enkele honderden euro's tot enkele duizenden. Er worden nooit echt hoge bedragen geboden, dit is om te voorkomen dat mensen er hun beroep van maken medisch proefpersoon te zijn. Je kunt gemiddeld rekenen op een bedrag per uur wat rond het minimumloon ligt. Belastingtechnisch is medisch proefpersoon het meest rendabel voor studenten en mensen met een erg laag inkomen. Zij mogen een aardig bedrag per jaar belastingvrij bijverdienen. Wanneer je wel inkomen hebt, dan zal je de bedragen die je verdient als brutobedrag moeten rekenen, over extra inkomsten die je niet uit arbeid verdient moet je extra belasting betalen. Tevens zal het voor iemand die werkt nadelig zijn om medisch proefpersoon te worden, want in de periode dat je in zo'n testcentrum verblijft, zal je niet naar je werk kunnen gaan en dus ook geen geld verdienen. Voor studenten die bijvoorbeeld een uit te werken opdracht hebben of aan hun eindscriptie werken is zo'n periode in een testcentrum vaak ideaal. Met een laptop, wat boeken én de rust die je hebt tijdens de testperiode een ideale combinatie van studeren en verdienen.

Welke instanties vragen proefpersonen?

Er is een aantal organisaties in Nederland die werken met proefpersonen voor medische testen. Informatie kun je vinden bij:
  • www.kendle.nl
  • www.proefpersonen.nl
  • Centre for Human Drug Research (www.proefpersoon.nl)
  • De universitaire medische centra in Nederland (UMC's)
  • www.link2trials.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Proefpersoon voor medisch onderzoekProefpersoon voor medisch onderzoekAls proefpersoon voor medicijn-onderzoek kunt u relatief makkelijk geld verdienen. U gaat intern in een kliniek en krijg…
Medisch onderzoek om er (financieel) beter van te wordenMedisch onderzoek om er (financieel) beter van te wordenWat betekent meedoen als proefpersoon aan een medisch onderzoek. Je kunt als proefkonijn leuk geld verdienen. Voor zieke…
Inkomen als proefpersoon belast?Inkomen als proefpersoon belast?In advertenties in kranten wordt vaak gezocht naar proefpersonen voor medische onderzoeken. De testpersonen ontvangen hi…
Veel geld verdienen als proefpersoon medische industrieVeel geld verdienen als proefpersoon medische industrieEr komen voortdurend betere medicijnen en geneeswijzen. Maar eer die beschikbaar zijn, moeten ze worden getest op proefp…
Medisch onderzoek: het bedrijf QPSMedisch onderzoek: het bedrijf QPSQPS is een bedrijf in Groningen dat medisch onderzoek doet bij nieuwe medicijnen. Ze kijken wat de uitwerkingen daarvan…
Bronnen en referenties
  • AD
  • Plusonline
  • Kendle

Reageer op het artikel "Geld verdienen door medisch proefpersoon te zijn"

Reacties

Frank, 07-12-2013 00:31 #6
Kleine vergoeding om Russische roulette te spelen met je lichaam, lijkt me niet verstandig, als je zo graag het geld nodig heb ga dan als prostitué werken. En de auteur van dit artikel moet toch echt beter naar de feiten kijken het is wel degelijk gevaarlijk om als proefpersonen de medicatie in te nemen.

Elma, 11-10-2012 13:42 #5
Hoeveel mensen melden zich jaarlijks aan als proefpersoon? Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen gezonde en zieke proefpersonen. Kortom, hoeveel gezonde mensen melden zich jaarlijks aan als proefpersoon? Hoeveel zieke mensen melden zich jaarlijks aan als proefpersoon? Alvast bedankt.

Rob Kool, 20-11-2010 12:15 #4
Ik heb op de eerste plaats geld nodig aangezien ik wat schulden moet betalen, op de tweede plaats heb ik last van vaatvernauwingen waarmee ik moet leren leven hoewel het ernstig is en ik zo mischien als een proefpersoon kan dienen met een kans op verbetering voor mij, of andere mensen met deze kwaal, ik ben tevens een roker en heb totaal geen bezwaar tegen welk onderzoek dan ook, tevens ben ik werkeloos en heb zodoende alle tijd van de wereld om overal aan mee te kunnen werken en mijn steetje te kunnen bijdragen aan wat voor onderzoek dan ook, in afwachting van meer informatie rob. Reactie infoteur, 20-11-2010
Voor het zich beschikbaar stellen als proefpersoon kunt u niet hier terecht, het betreft hier slechts een informatief artikel. U kunt zich hiervoor aanmelden via de website www.kendle.nl of www.proefpersoon.nl

G. R. H. R. de Jong, 05-02-2010 15:00 #3
Dit is mijn derde reactie en moet er aan toevoegen dat ik geen problemen heb met het zijn van een medisch proefpersoon en de gevolgen die het eventueel kunnen komen of zijn door proefpersoon te worden! Juist omdat ik 5 verschillende soorten medicatie slik lijkt mij dit van belang voor het zijn van medisch proefpersoon. Voor het ontwikkelen van nieuwe en goedkopere medicatie.

MVG Gregor de Jong

G. R. H. R. de Jong, 05-02-2010 10:53 #2
Ik wil meedoen aan onderzoeken en er betaald voor krijgen. Ik heb een aandoening aan de psyche waar ik medicatie voor slik na een ernstig motorongeval in 1999. Ik slik nu 6 verschillende medicijnen waar ik geen hinder of maagaandoeningen van ondervindt! Had al eerder een reactie verstuurd en ben in overleg met mijn psychiater geweest en die vindt dat eventueel een probleem door interacties die kunnen optreden als ik als medisch proefpersoon deelneem.Of jullie moeten medici hebben die hier goed mee overweg kunnen zonder problemen voor mij. Ben een roker en voor de rest gezond als een vis. Heb heel de wereld bevaren waar je dus ook allerlei inentingen krijgt en daar heb ik ook geen last van gekregen. Gaarne wacht ik jullie keuze af voor onderzoeken. MVG Gregor de Jong Reactie infoteur, 05-02-2010

Ria de Lange, 01-08-2009 19:37 #1
Ik wil meedoen aan onderzoeken en er betaald voor krijgen. Wel heb ik een probleem, omdat ik via mijn maag niet tegen medicijnen kan. Misschien wel interessant bij onderzoeken.

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 27-06-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geld
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!