Inkomen als proefpersoon belast?

Inkomen als proefpersoon belast? In advertenties in kranten wordt vaak gezocht naar proefpersonen voor medische onderzoeken. De testpersonen ontvangen hiervoor een vergoeding, maar moet u deze vergoeding opgeven bij de belastingdienst? Voortdurend worden er mensen gezocht die willen meewerken aan een medisch onderzoek. Deze onderzoeken moeten ze verrichten om medicijnen en medische behandelingen uit te testen. Voor onderzoeken die weinig of geen risico opleveren voor de mens zoeken ze proefpersonen die tegen betaling meewerken. Ze gaan gericht op zoek naar personen met bepaalde kenmerken, bijvoorbeeld naar rokers, mensen met overgewicht, of naar mensen van een bepaalde leeftijd. U kunt een redelijke vergoeding ontvangen, maar dit bedrag is brutoloon. U moet dus nog afrekenen met de Belastingdienst.

Kan iedereen meedoen aan de onderzoeken?

U moet in ieder geval aan de gestelde eisen in de advertentie voldoen. Voordat u daadwerkelijk deelnemer gaat worden, gaan ze u eerst medisch onderzoeken. U kunt worden afgewezen indien uit het onderzoek blijkt dat u bepaalde gebreken hebt, of u voldoet niet aan bepaalde eisen om aan het onderzoek mee te doen.

In hoeverre kan deelnemen als proefpersoon gevaar opleveren?

De te testen medicijnen of behandelmethode zullen geen groot risico opleveren voor uw gezondheid. Het is namelijk niet toegestaan om proefpersonen bloot te stellen aan medicijnen waarvan nog niet duidelijk is, of ze schade kunnen opleveren voor de mens. U staat onder streng medisch toezicht, die constant monitoren hoe het met uw gezondheid is gesteld.

Krijgen de proefpersonen een kostenvergoeding of inkomen?

Als proefpersoon ontvangt u een vergoeding, die door de Belastingdienst wordt gezien als inkomen. Over de vergoeding van de reiskosten hoeft u geen vergoeding te betalen, deze zijn bedoeld om de reiskosten mee af te dichten.

Hoeveel verdienen proefpersonen?

Het geld dat u kunt verdienen varieert sterk. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de tijd die u erin moet steken, maar bijvoorbeeld ook van het aantal keren dat u naar het testcentrum moet komen. Voor bepaalde onderzoeken is het noodzakelijk dat u meerdere dagen achtereen aanwezig bent. Een andere mogelijkheid is dat u op bepaalde dagen korte periodes aanwezig moet zijn. In de advertenties blijkt vaak al hoe hoog de vergoeding is. De vergoeding voor kleine onderzoeken bedragen een paar honderd euro. De onderzoeken die veel tijd vergen geven een vergoeding van een paar duizend euro.

Hoeveel belasting ben ik verschuldigd?

Dit is afhankelijk van het inkomen dat u daarnaast nog ontvangt. Iemand met een regulier inkomen of uitkering kan de vergoeding optellen bij het inkomen. Hierdoor is de hoogte van de belasting die u moet betalen afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. In Nederland kennen wij een progressief belastingstelsel. Naarmate u meer verdient, moet u ook meer belasting betalen. De vergoeding voor de onderzoeken verhoogt het inkomen en bent u over de vergoeding belasting verschuldigd tot maximaal 52 procent. De vergoeding wordt belast onder de noemer: “resultaat uit overige werkzaamheden”.

Dit verklaart dat er veel studenten meedoen aan dergelijke onderzoeken. Zij mogen bedragen bijverdienen, en in de tijd dat zij in het testcentrum zitten, kunnen zij rustig studeren.

Voor wie is het fungeren als testpersoon interessant?

Mensen met een laag, of geen inkomen zijn het beste uit. Zij hebben heffingskortingen die in eerste instantie afgetrokken kunnen worden van de verschuldigde belasting. Voor het meerdere moet er belasting betaald worden, maar door het lage inkomen blijft de hoogte van de te betalen belasting beperkt.
© 2010 - 2020 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Proefpersoon.nl

Reageer op het artikel "Inkomen als proefpersoon belast?"

Reacties

Bermond, 15-01-2020 10:44 #2
Graag zou ik vernemen of mensen met een bijstand de vergoeding bij sociale zaken moeten melden en het gehele bedrag dat boven het bijstandsniveau ligt moeten inleveren? Dus het gehele bedrag moeten opgeven aan de belasting en aan de bijstand van sociale zaken. Met vriendelijke groet, Bermond

Co Meijer, 28-09-2015 10:15 #1
Een vergoeding als 'proefpersoon' behoort volgens mij niet onder de definitie van de belastingdienst: resultaat uit overige werkzaamheden. De werkzaamheden worden niet door de profpersoon, maar door medewerkers van het instituut gedaan, die daar voor inkomstenbelastiing betalen. Hierdoor wordt dubbele belasting betaalt voor 1 en dezelfde werkzaamheden.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: Augustus 2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!