Vergelijking gehoorapparaten

Vergelijking gehoorapparaten Je kunt kiezen uit veel verschillende typen gehoorapparaten. Hoe kies je de juiste? En waar let je op? Nadat je een goede (gratis) hoortest hebt gedaan kun je je beter oriënteren op een hoortoestel. Neem altijd eerst een gehoorapparaat voor een bepaalde proefperiode zodat je het goed kunt testen. Hoorcomfort is erg belangrijk.

Eerst een gehoortest

Als je een gehoorapparaat gaat uitzoeken zul je eerst een gehoortest moeten doen. Met deze test wordt je gehoorverlies zichtbaar waardoor je gerichter kunt zoeken naar het juiste apparaat. Let er op dat je na de gehoortest een toon-audiogram en een spraak-audiogram krijgt. Met deze twee audiogrammen kun je het juiste gehoortoestel uitzoeken.

De prijzen van gehoorapparaten

Op je audiogram staan de frequenties die een gehoorapparaat zou moeten vervangen. Let er goed op bij het uitzoeken van een nieuw toestel dat je niet meer frequenties koopt dan je nodig hebt. Toestellen met veel frequenties zijn duurder, en vaak gebruik je hiervan maar een gedeelte. De meeste zorgverzekeringen vergoeden maar een deel van de aanschafprijs van een gehoortoestel. Die vergoeding is gebonden aan een maximaal plafond en een eigen risico.

Gehoorapparaat kiezen

Hoe kies je nu het juiste toestel als je slechthorend bent? Je gehoorbeschadiging is hierin leidend, evenals de signaalwerking van je oor. Bij de KNO arts kun je een hoorapparaat laten aanmeten. Deze arts kan je heel goed helpen om te kijken naar herkenning van klinkers en medeklinkers. Doordat hoortoestellen tegenwoordig zijn uitgerust met verschillende technieken kunnen ze op meerdere manieren worden ingeregeld. Er zijn toestellen op de markt die automatisch kunnen reageren op geluiden. Zo kunnen sommige apparaten het achtergrond geluid reduceren tijdens een gesprek.

De batterijen

Een gehoorapparaat verbruikt veel batterijen. Als je hoortoestellen gaat vergelijken let dan ook op het batterij verbruik. Een goedkoper apparaat zou wel eens meer batterijen kunnen verbruiken waardoor de kostenuiteindelijk tegenvallen.

Tips voor het batterijgebruik:
  • Zorg voor voldoende reserve batterijen
  • Koop een batterijtester om te kunnen bepalen of de batterij nog goed is.
  • Houd bij hoe lang een batterij meegaat, zodat je een voorraad kunt aanleggen.

Verzekering voor het toestel afsluiten

Je kunt het gehoortoestel verzekeren voor diefstal of verlies. Soms wordt dit gedekt door de zorgverzekering, maar lang niet altijd. Het kan ook zijn dat het toestel onder de inboedelverzekering valt. Als dit allemaal niet het geval is kun je een aparte verzekering afsluiten voor het toestel. Dit kan op drie manieren:
  • via een audicien
  • via een verzekeraar
  • via een assurantiekantoor

Wacht niet te lang met vergelijken

Als je gehoorproblemen hebt moet je niet te lang wachten met het zoeken naar het juiste hoorapparaat. Een ondersteunend hulpmiddel voor je gehoor is beter dan helemaal niets doen. Je kunt diverse gehoortests doen op onder andere internet. Je kunt natuurlijk ook bij de audicien terecht voor een uitgebreide gehoortest. Onderneem in ieder geval actie als je een gehoorbeschadiging hebt opgelopen. Denk goed om je eigen gezondheid.

Gehoortests die beschikbaar zijn om je beschadiging te testen:
  • Hoorwijzer-test
  • Nationale Hoortest
  • Kinderhoortest
  • Oorcheck
  • Bedrijfsoorcheck

De meeste van deze doe-het-zelf testen kun je vinden op internet in een downloadbare vorm. Als je één van de testen hebt gedaan ga dan altijd naar een audicien om een oplossing te zoeken naar een hulpmiddel voor je gehoorbeschadiging.
© 2010 - 2020 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vergelijking gehoorapparaten"

Reacties

Ros Bief, 29-07-2013 15:59 #2
Voor een werkopdracht (en voor mezelf) op zoek nar prijzen van hoortoestellen. Werkelijk een bos vol sites over allerlei hoortoestellen, maar GEEN over wat die krengen nu werkelijk kosten. Nu is er tegenwoordig wel een site (weet helaas de naam even niet) maar ook die is onvolledig. Ongelofelijk eigenlijk, iedereen zeurt over dat alles zo duur is en dat die "doven en slechthorenden" zelf maar eens meer moeten gaan betalen, maar niet de mogelijkheid om aan de horende medemens te laten zien hoe duur die zeer belangrijke apparaten nu eigenlijk zijn! Je krijgt als enige reactie bij de fabrikanten en de audiciens Dat die dingen vergoed worden! Of je krijgt een reactie als "ik ben niet bevoegd om dit per mail - telefoon - brief - of andere manier aan u kenbaar te maken."

Siger de Graaf, 17-10-2012 15:43 #1
Ik kan nergens de prijs vinden van Beltone True 6 63 DW RIE.

Hopelijk u wel!

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 14-04-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!