InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Proefpersoon voor medisch onderzoek

Proefpersoon voor medisch onderzoek

Proefpersoon voor medisch onderzoek Als proefpersoon voor medicijn-onderzoek kunt u relatief makkelijk geld verdienen. U gaat intern in een kliniek en krijgt dan een medicijn op u getest. Dit kan ook een placebo zijn. Er gaat miljoenen om in de industrie naar het ontwikkelen van goede medicijnen. De grootste Nederlandse klinieken die medicijnonderzoek doen zitten in Utrecht en Zuidlaren. Er gaat veel vooraf voordat een medicijn op de markt komt. Er moet onder andere gekeken worden of het medicijn werkt, maar ook of het veilig is. Zo kan een medicijn misschien wel werken, maar kunnen er tevens nare bijverschijnselen zijn die toch niet opwegen tegen de voordelen. Een medicijn moet daarom vooraf uitgebreid getest worden en aan allerlei eisen voldoen. Anders mag het niet eens op de markt terecht komen. In Nederland moet de Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (NCBG) toestemming geven voor een product op de markt terecht mag komen.

Medisch proefpersoon worden

Het testen van een medicijn kost vaak miljoenen euro's. Dat is één van de redenen waarom de productie van medicijnen zo duur zijn. In eerste instantie worden medicijnen meestal op proefdieren getest. Als blijkt dat er hier geen ernstige bijwerkingen zijn wordt het medicijn op mensen getest. Er zijn speciale klinieken die hierin gespecialiseerd zijn. In Nederland zijn er twee grote klinieken die dit doen, namelijk PRA International in Zuidlaren en Kendle in Utrecht. Deze klinieken zoeken regelmatig proefpersonen. Daarvoor adverteren zij onder andere in de landelijke dagbladen. Deelnemers aan een onderzoek verdienen ongeveer 150 euro per dag. De onderzoeken kunnen een dag duren, maar ook een maand. In bijna alle gevallen zitten de proefpersonen intern in de kliniek.

Keuring ondergaan voor medisch onderzoek

Voor het onderzoek dient de proefpersoon eerst een medische keuring te ondergaan. Hierbij wordt gekeken of hij fysiek geschikt is. Soms moet hij ook aan bepaalde medische eisen voldoen. Zo mag hij in sommige gevallen niet te lang of te zwaar zijn, of moet hij een bepaald type bloedgroep hebben. Na het medisch onderzoek hoort de proefpersoon of hij is goedgekeurd. Als hij is goedgekeurd komt hij in een groep. Meestal bestaat een groep uit acht tot tien mensen. Bijna altijd zijn er nog wel één of twee reservepersonen. Deze doen de eerste dag mee aan het onderzoek in de kliniek, en kunnen eventueel volledig deelnemen als iemand niet komt op dagen of toch niet aan de eisen voldoet. Dit kan voorkomen als iemand zich niet aan de vooraf afgesproken richtlijnen heeft gehouden. Meestal is het namelijk niet toegestaan om 48 uur voor het onderzoek alcohol te drinken of zwaar lichamelijk werk uit te oefenen.

Hoe ziet een onderzoek eruit?

Tijdens het onderzoek krijgt meestal de helft van de proefpersonen een placebo en de andere het medicijn. Regelmatig wordt er bloed geprikt en de plas wordt opgevangen in een pot. Ook worden er vaak hartfilmpjes gemaakt. Als de patiënt zich niet goed voelt of denkt bijwerkingen van het medicijn te ervaren, dan moet hij dit melden. Ze staan allemaal onder streng medisch toezicht. Na het onderzoek moet de proefpersoon meestal één of meerdere keren terug komen voor een nacontrole.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Proefpersoon voor medisch onderzoek"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!