Medisch onderzoek: het bedrijf PRA International (PRA)

Medisch onderzoek: het bedrijf PRA International (PRA) Voordat een medicijn op de markt komt moet er eerst goed onderzoek naar worden gedaan. Er moet worden gekeken of het wel effectief is en of er geen gevaarlijke bij-effecten zijn. Hiervoor worden proefpersonen ingeschakeld. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verrichten van deze bedrijven. PRA International is één van de bedrijven die hierin gespecialiseerd is. Het bedrijf heeft vestigingen in Assen, Groningen en Zuidlaren. PRA International (PRA) is een bedrijf dat onderzoek doet naar medicijnen, een zogeheten Contract Research Organisatie (CRO). Samen met het bedrijf Kendle uit Utrecht is zij in Nederlands het grootste bedrijf dat hierbij betrokken is. PRA Internationaal doet deze onderzoeken in opdracht van internationale farmaceutische en biotechnologische bedrijven. Dit doet zij op een commerciële basis. Tot 2006 heette het bedrijf Pharma Bio Research (PBR). In dat jaar is het bedrijf opgegaan in het internationale bedrijf PRA International. Sindsdien heeft het bedrijf een nieuwe naam. Daarmee gepaard ging een nieuw logo. Verder zijn er voor de buitenstaander niet heel veel opvallende veranderingen doorgevoerd.

Hoeveelheid proefpersonen

De Nederlandse klinieken van PRA worden gebruikt als voorbeeld voor de klinieken in de Verenigde Staten en klinieken van PRA elders op de wereld. De structuur van de klinieken wordt gekopieerd. In Nederland verricht PRA jaarlijks ongeveer zeventig onderzoeken. Daarbij zijn ongeveer tweeduizend proefpersonen betrokken die ook daadwerkelijk worden opgenomen. Een deel van de vrijwilligers komt niet door de keuring heen, omdat zij of niet gezond genoeg zijn of niet voldoen aan de specifieke eisen van een bepaald onderzoek. De eisen worden altijd streng gehandhaafd. Per onderzoek nemen er meestal meerdere keuringsgroepen deel. Groepen bestaan meestal uit zes tot twaalf mensen.

Locaties in Assen, Groningen en Zuidlaren

In Nederland heeft PRA vestigingen in Assen, Groningen en Zuidlaren. In Zuidlaren heeft PRA de beschikking over een grote villa waar ruimte is voor meerdere groepen. In Groningen worden vrijwilligers opgenomen op het terrein van het Academisch Ziekenhuis. Hoeveel het bedrijf ongeveer omzet in de laatste jaren is niet bekend. In 2005 bedroeg de jaaromzet 36 miljoen euro. Voor het bedrijf zijn vierhonderd mensen werkzaam. Dit zijn grotendeels hoger opgeleiden. Een belangrijk deel van het personeelsbestand bestaat uit artsen en verpleegkundigen. Het keuringscentrum, waar vrijwilligers worden gekeurd, is ook te vinden in Zuidlaren.

Vergoeding voor proefpersoon bij medisch onderzoek

Patiënten die deelnemen aan een onderzoek krijgen daar een vergoeding voor. Gemiddeld is deze vergoeding ongeveer honderd euro per dag. Dit verschilt wel per onderzoek en is ook afhankelijk van het ongemak. Iemand die de hele dag op bed moet liggen krijgt meer betaald dan iemand bij wie tweemaal per dag bloed wordt afgenomen en die verder gewoon mag rondlopen. Ook krijgen vrijwilligers een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer. Dit kan vooral lucratief zijn voor mensen die van wat verder komen en meerdere keren langs moeten komen voor een nacontrole. Het bedrijf Kendle betaalt net wat beter voor haar onderzoeken. Daar staat wel tegenover dat er meer ruimte is en het er ontspannender aan toe gaat bij PRA. Zo ervaren veel deelnemers het in ieder geval.

Ruimte voor vrouwen bij medisch onderzoek

Aan de onderzoeken van PRA nemen zowel mannen als vrouwen deel. Bij veel onderzoeken waar vrouwen aan deel nemen is wel een belangrijke voorwaarde dat zij intussen onvruchtbaar zijn. In de praktijk nemen dus vooral oudere vrouwen, die al in de overgang zijn geweest, deel aan de onderzoeken van PRA. Ook mogen bij de meeste onderzoeken alleen lichte- of niet-rokers deelnemen. Mensen die roken of recent aan de drugs zijn geweest kunnen eigenlijk nooit meedoen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Medisch onderzoek: het bedrijf PRA International (PRA)"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!