InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bereklauw: uit de buurt blijven, zeker als de zon schijnt

Bereklauw: uit de buurt blijven, zeker als de zon schijnt

Bereklauw: uit de buurt blijven, zeker als de zon schijnt Bereklauw is een plant die voor mensen niet bepaald geschikt is. Wie ermee in aanraking komt terwijl de zon schijnt, kan heel ernstige brandwonden oplopen. Schapen daarentegen zijn er dol op en kauwen de bereklauw met hun hoge haardos graag op. Voor mensen is het echter oppassen geblazen met de bereklauw.

Ernstige huidirritatie tot derde graads verbranding

Bereklauw kan voor mensen ernstige huidirritatie veroorzaken. Vooral de stengel en de bladsteelharen veroorzaken wonden. Wie in aanraking komt met de plant terwijl de zon schijnt, kan er zelfs ernstige brandwonden aan overhouden. Zij kunnen zelfs zo erg zijn dat er wonden kunnen ontstaan tot in de derde graad. In minder ernstige gevallen ontstaat vaak eerst een brandblaar, die later overgaat in een soort zwerende wond. Het verdwijnen daarvan kan een langdurige kwestie zijn.

Cumarinen en furocumarinen

De brandwonden door de bereklauw worden veroorzaakt doordat er in de plant cumarinen en furocumarinen zitten die de mensenhuid overgevoelig maken voor zonlicht. Dat verschijnsel heeft fotosensibilisatie. Wie dus per ongeluk de bereklauw heeft aangeraakt mag absoluut niet meer in de zon komen en er ook direct uitgaan. Is het leed al geschied dan is het advies van de EHBO om de huid heel lang af te spoelen. Daarbij moet niet gewreven worden omdat daarmee de huidirritatie alleen nog maar groter wordt. Ook wordt wel geadviseerd om lysol te verdunnen en daarmee een ontsteking te voorkomen. Honden hebben overigens ook last van de cumarinen en furocumarinen die in de plant zit. Pas dus op, zeker als er ergens net gemaaid is en de sappen van plant overal te vinden zin. Ook honden kunnen enorme brandblaren oplopen.

De bereklauw: 3 tot 4 meter hoog

De berenklauw is plant die wel 3 tot 4 meter hoog kan worden en die hele grote bladeren heeft die behaard zijn. De bloemen zijn eveneens groot en wit. De plant komt uit Rusland en is ingevoerd omdat veel mensen hem prachtig vonden. Doordat de berenklauw zichzelf uitzaait, zijn er in Nederland tegenwoordig hele terreinen te vinden waar hij groeit en bloeit.

Symptomen van bereklauwwonden

  • Na ongeveer een dag en een nacht ontstaan brandende en rode vlekken. Later gaan zij over in ontstekingen met zwelling en blaarvorming. Dit alles is erg pijnlijk.
  • Het duurt erg lang voordat de wonden genezen. Vaak blijven er pigmentvlekken achter.
  • Nog veel erger is het als het sap van de plant in de ogen terechtkomt. Dit kan namelijk tot blindheid leiden.

Behandeling

  1. Eerst afwassen met water en zeep of met verdunde lysol
  2. Direct uit de zon gaan en die ook de eerste week volledig mijden
  3. Als er nog geen blaren te zien zijn kan er steroidencreme worden opgesmeerd
  4. Bij blaren behandelen als brandwonden. Brandwondengaas en brandwondenzalf aanbrengen of de arts bezoeken.

Special over dieren en planten die overlast veroorzaken

In de special nog veel meer over andere dieren en planten die flink wat overlast en gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken bij mensen en andere dieren. Lees erover in: Overlastbezorgers

Special over de zon

In de special over de zon is veel informatie te lezen over de uitwerking van de zon, de negatieve zaken en wat zon met de mens doet. Lees er alles over in: Alles over de zon
Gerelateerde artikelen
Bereklauw en psoraleenBereklauw en psoraleenDe reuzenbereklauw, officieel bekend als Heracleum mantegazzianum, is van huis uit niet inheems. Hij komt uit de Kaukasu…
Brandwonden: oorzaken en behandelingBrandwonden: oorzaken en behandelingBrandwonden...het overkomt ons allemaal wel een keer. Hoe vaak verbrand je jezelf niet bij het koken? Een pot thee of ko…
Wandelen in WeeldeWandelen in WeeldeEen vervallen, al zowat 60 jaar verlaten spoorwegemplacement, gestorte sintels, verbrokkelde perronmuren. Het klinkt all…
Vuurwerkplant geeft gasVuurwerkplant geeft gasEen merkwaardige plant, die Dictamnus fraxinella! Hij bloeit in juni met sterk geurende bloemen, die zoveel etherische o…
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…

Reageer op het artikel "Bereklauw: uit de buurt blijven, zeker als de zon schijnt"

Reacties

Cobus, 16-06-2013 23:37 #3
Ik eet elke ochtend deze plant bij het ontbijt op brood of in de soep. Sinds ik dit doe (16 jaar) heb ik last van een brandende sluitspier en moet ik heel veel hoesten. Kan dit door deze plant komen?
Graag een reactie Reactie infoteur, 25-06-2013
Als u de gewone bereklauw eet zou dit geen klachten moeten geven. Maar niet iedereen is hetzelfde, dus het kan best zijn dat u er wel last van heeft. Ik zou even stoppen met eten van de plant en dan kijken hoe het dan gaat. Zijn de klachten dan over, dan is het waarschijnlijk beter om geen berenklauw meer te eten.

Ad Monshouwer, 29-05-2013 15:33 #2
Hier mijn persoonlijke ervaring met de Bereklauw: Enkele tientallen jaren geleden kreeg ik op een zonnige dag wat sap van een Reuzenbereklauw op mijn wijsvinger. Ook bij mij resulteerde dat via een rode vlek in een blaar; maar noemenswaardige pijnklachten had ik daarbij niet. In de weken erna maakte die blaar echter plaats voor een gelige eeltplek, en vervolgens heeft het vele jaren (10-20) geduurd, alvorens deze eelplek geheel was verdwenen.

A. Boering, 14-11-2010 11:41 #1
Vraagje. Heb bereklauw mat zwart geverfd en als decoratie in de kamer staan, erg leuk, maar kan het op die manier ook schadelijk zijn voor de gezondheid? Mijn man is al 14 dagen erg verkouden met hoofdpijn en hoesten en ik zelf ben ook verkouden met hoesten niet zo erg als manlief trouwens. Graag een reactie van uw kant.

Infoteur: Singalees
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!