InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Duizeligheid: Oorzaken en mogelijke oplossingen

Duizeligheid: Oorzaken en mogelijke oplossingen

Duizeligheid: Oorzaken en mogelijke oplossingen Duizeligheid of vertigo kan angstaanjagend zijn. Zeker wanneer het vaker voorkomt dat de wereld draait en je bang bent dat je tegen de grond gaat, wil je weten wat er nu precies aan de hand kan zijn. De oorzaken van duizeligheid zijn divers, dus het is niet altijd gemakkelijk om te bepalen waar het in jouw geval door komt. Dit artikel beschrijft een aantal oorzaken van duizeligheid en doet suggesties voor mogelijke oplossingen. Waardoor ben je duizelig en wat kun je doen aan duizeligheid? Vaak duizelig zijn is één van de meest voorkomende redenen, waarom mensen bij de huisarts terecht komen. Duizeligheid is gelukkig meestal van voorbijgaande aard. Bij een evenwichtsstoornis ten gevolge van een middenoorontsteking kun je bijvoorbeeld tijdelijk heel erg duizelig zijn. Daar valt nog wel mee te leven. Maar wat is er aan de hand, wanneer je duizelig en draaierig blijft?

Oorzaken van structurele duizeligheid

Het vaststellen van de oorzaak van duizeligheid gebeurt over het algemeen bij uitsluiting. Het is relevant dat je met je klachten allereerst naar de huisarts gaat en niet begint met eigen oplossingen of zelfmedicatie, voordat een deskundige arts heeft gekeken naar mogelijke oorzaken. Duizeligheid, die redelijk blijvend lijkt te zijn, kan te wijten zijn aan diverse oorzaken:
  • Lage bloeddruk (vaak in combinatie met snel opstaan; kan ook veroorzaakt worden door medicijnen)
  • Lage bloedsuikerspiegel (hypoglykemie)
  • Uitdroging (structureel te weinig drinken op dagelijkse basis)
  • Bloedarmoede (ijzertekort, waardoor te weinig rode bloedcellen in het bloed worden aangemaakt)
  • Structurele verstopping of ontsteking van de sinus (bijholten)
  • Problemen met het hart
  • Hyperventilatie
  • Migraine
  • Medicatie (vaak bloeddrukverlagende medicatie maar ook bijvoorbeeld antibiotica)

Het kan ook zijn dat de precieze oorzaak na consultatie van de huisarts niet één van bovenstaande oorzaken lijkt te zijn en dat het een probleem is dat dus blijkbaar niet zo eenvoudig te duiden is. Ook in dat geval kunnen de volgende oplossingen manieren zijn om je klachten terug te dringen. Met de hier beschreven raadgevingen heb je in ieder geval een redelijke kans dat je klachten afnemen of zelfs verdwijnen.

Mogelijke oplossingen voor duizeligheid

Uit de vorige paragraaf is al duidelijk geworden dat duizeligheid een lastig te diagnosticeren kwaal is. Duizeligheid kan veroorzaakt worden door meerdere dingen en het is vrij moeilijk om erachter te komen wat bij jou de oorzaak vormt van je klachten. Er zullen nu mogelijke oplossingen worden beschreven, die aansluiten bij de verschillende oorzaken. De meeste hiervan kun je vrij gevaarloos uitproberen, wanneer voor jou de oorzaak van je duizeligheid niet duidelijk is. Pas alleen op met de raadgevingen, die zorgen voor een hogere bloeddruk. Je mag deze alleen proberen, wanneer je zeker weet dat je geen last hebt van een bovengemiddelde bloeddruk. Wees dus verstandig.

Besef ook dat de hier genoemde oplossingen zeker niet uitputtend zijn. Ze vormen suggesties om aan de slag te gaan met je klachten en hopelijk zitten er raadgevingen bij, die voor jouw specifieke situatie verbetering kunnen geven van jouw klachten. Wanneer de raadgevingen niet helpen en je last blijft houden van je klachten, zoek dan opnieuw contact met je huisarts om verder te zoeken naar oorzaken. Bij structurele duizeligheid zou je de volgende dingen kunnen proberen:
  • Drink voldoende, eet regelmatig en zorg voor genoeg rust
  • Sta langzaam en niet abrupt op, wanneer je hebt gelegen of gezeten
  • Gebruik producten, die de gehoorgang, sinus-holten en neus vrijhouden
  • Gebruik bij migraine speciale medicatie, die de uitgezette bloedvaten weer doen vernauwen
  • Doe ademhalingsoefeningen, waarbij je diep inademt en langzaam uitademt
  • Ga naar buiten voor een zuurstof-shot, wanneer je voelt dat je duizelig begint te worden
  • Pas je voeding aan in het geval van een lage bloeddruk: Eet meer zout, eet meer frequent kleine maaltijden en drink 's ochtends één a twee koppen koffie en/of groene thee
  • Doe yoga-oefeningen, waarbij je circa 10 minuten per dag ondersteboven gaat staan, zodat er voldoende bloed naar je hoofd toekan
  • Eet druivensuiker, wanneer je je draaierig voelt op de momenten dat je last hebt van een lage bloedsuikerspiegel
  • Eet voldoende rood vlees, wanneer je last hebt van bloedarmoede
  • Slaap met je hoofd op een hoger kussen
  • Zit niet te vaak met je benen gekruist om te voorkomen dat je de bloedcirculatie hindert
  • In sommige gevallen helpt een supplement met magnesium om duizeligheidsklachten te verminderen
  • Ook het eten van drop (vanwege het zoutgehalte) kan helpen; doe dit echter niet wanneer je bloeddruk aan de hoge kant is.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…
Duizeligheid en draaierigheidDuizeligheid en draaierigheidWanneer men last heeft van duizeligheid of draaierigheid krijgt men het gevoel dat alles rondom zich beweegt en licht in…
Duizeligheid, symptomen en oorzakenDuizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
De oorzaken van duizeligheidDe oorzaken van duizeligheidLees hier alles over de oorzaken van duizeligheid en de symptomen die erbij horen. Duizeligheid is geen ziekte, maar het…
Bronnen en referenties
  • E-Medicine Health
  • Sinusitis Solutions
  • Natural Solutions Magazine

Reageer op het artikel "Duizeligheid: Oorzaken en mogelijke oplossingen"

Reacties

Danielle, 22-08-2014 23:42 #38
Ik lees bij iedereen duizelig, licht in het hoofd. Heb het nu al 5 maanden en onderhand wordt ik er gek van. Kan niet eens brood halen bij de bakker alleen.alles qua bloed is nagekeken tot 3 keer nu. Het is alleen zo jammer wat doen jullie eraan. Qua eten, drinken, bewegen wat wel of niet eten. Zodat het minder wordt. Dat zou heel fijn zijn na 5 maanden. Groet danielle

Sanne, 08-07-2014 13:31 #37
Ik heb Fibromyalgie en ben regelmatig duizelig vraag me af of er iets te doen is aan die duizeligheid vind het erg vervelend helemaal als ik straks wil gaan werken… De pijnen heb ik met dank aan een goeie therapeut en soort van Fysiofitness aardig onder controle zolang ik maar beweeg voel ik de pijn niet… nu heb ik sinds een paar weken weer hele erge last van duizelingen en vermoeidheid (voor in mn ogen…)

Micheline, 15-05-2014 17:44 #36
Bij mij is het begonnen, de eerste keer begin in april, ik stond er mee op, leek wel dronken heel de dag, durfde amper bewegen, stappen was zelfs teveel. De volgende dagen erop was het weg, maar nadien komt het weer meer en meer opdagen, maar ook heel acuut, en natuurlik als ik ergens ben, wanneer ik daarna nog met de auto naar huis moet, nou ik kan vertellen het is zo angstaanjagend en trouwens levens gevaarlijk om te rijden. Heb trouwens vanmiddag nog 35 minuten in mijn auto blijven zitten alvorens ik naar huis durfde. Daarna ben ik gewoonlijk heel erg moe, als ik dan een uurtje kan slapen, is het merkelijk beter of zelfs gewoon terug over. Rare toestanden. Volgens de dokter is het BPPD, en moet ik die oefeningen 3 keer per dag doen, maar ik geloof er niet zo direct in, als ik het acuut krijg heb ik ook een zeer snelle hartslag, en zweterig… pfff
Ik ga morgen dus terug naar de dokter.

Notice, 23-10-2013 06:11 #35
Ga bij een hostiopaat en alles komt goed.

Marco, 19-10-2013 19:59 #34
Ik heb ook een scan laten maken want er kon ook iets los zijn geraakt in het binnenoor, maar dat was dus niet het geval, alles zat goed hoe het hoort te zijn. Bij de huisarts zit bij mij ook alles goed, hart ok, bloeddruk ok… alles ok.
Maar ze zeggen dat die ziekte Meniéré niet dodelijk is, maar wat als je ergens hoog of boven op staat en je krijgt zo'n duizeling-duw -in het hoofd-aanval? Kreeg voordat ik dit ging typen namelijk een duw in het hoofd, zag letterlijk sterretjes en daarna begon mijn hoofd te tintelen plus een druk gevoel, dit kan toch nooit iets met het binnenoor te maken hebben? Maar waarom konden ze dan niks zien/vinden met die scan, of hadden ze dat ingesteld voor het oor of zo, en niet de hersenen? Maar het is weer weekend en op één of ander manier krijg ik dan vaker de aanvallen, heel raar en kan ik de huisarts niet bellen, maar om dan de huisartsenpost te gaan bellen en hele uitleg/verhalen moeten staan vertellen zie ik eigenlijk niet zo zitten… en heb zelf geen vervoer.
Ik ben het zo beu he, en dan andere zeggen dat ik er niet moet opletten, gewoon doorgaan met waar je mee bezig ben… makkelijk L.praten, hun voelen niet wat ik voel. Maar goed, ik kan wel een heel boek gaan typen hier, ik zal na het weekend maar weer eens een afspraak gaan maken. Lees jullie later.

Marco, 11-09-2013 10:53 #33
Ik heb al een hele poos last van duizelingen, ben er toen mee naar de huisarts gegaan. Voordat ik nog ging zitten zei en vroeg ze: Waarom bent u zo gestrest? Om eerlijk te zeggen ben ik wel sneller dan normaal humeurig geworden maar of het door dat komt weet ik niet. Bij de2e bezoek aan de huis arts zei ze dat ik waarschijnlijk ziekte Meniéré zou hebben, iets in het evenwichtsorgaan. Dus ik kreeg daar Bètahistine voor, 3 maal per dag innemen. Ik ben ook diabeet type2, dus door die aanvallen check ik vaker mijn bloedsuiker, maar die staat nu al paar weken goed, ik spuit zelfs minder tot niet. Dus het ligt niet daaraan dat ik zo duizelig ben (tijdens dit typen zit ik al te draaien)… Maar zodra ik die aanval krijg voel mijn hoofd ook raar aan, het is net geen hoofdpijn maar het voelt wel tintelig aan (vanbinnen)
Wat kan nog meer de oorzaak zijn wat er hier niet tussen staat? Als artsen en ziekenhuizen niks kunnen vinden wat is het dan? Het lijkt soms wel alsof mijn tijd er aan gaat komen… maar wanneer? Dat zal ik zelf niet merken… hoop ik.
Ik heb ook 2 kinderen dus rustig aan doen zit er niet echt in ook al is mijn vriendin er bij, wil haar niet met 2 kinderen achterlaten (thuis) en ik constant in bed liggen, en het huis is ook gehorig, dus rust? Nee, wat ik al zei: Dat zit er niet in.
Maar goed, gaat het hier bij laten.

Groeten
Marco.

Eli, 29-08-2013 14:50 #32
Veel van deze ervaringen klinken herkenbaar. Zelf lijd ik ook al bijna een jaar aan duizeligheid. Bij mij heeft het waarschijnlijk te maken met Hypoglykemie en uitgeputte bijnieren. Huisartsen en Ziekenhuizen vinden nauwelijks iets of niks. Ik weet dat ik dit heb doordat ik ben doorgemeten met elektro-acupunctuur en levend-bloedanalyse heb gehad.
Duizeligheid en allerlei andere aandoeningen worden vaak veroorzaakt door vervuiling die we binnen krijgen, waardoor ons systeem totaal in de war raakt. Met de organen op zich hoeft dan niks mis te zijn. Daarom zien artsen ook geen afwijkingen op scans, echo's en in het bloedbeeld. Stress is ook erg slecht voor duizeligheid. Mensen onderschatten hoe ontzettend veel vervuiling we naar binnen krijgen, want het is niet algemeen bekend hoe schadelijk het in werkelijkheid is. Mensen onderschatten ook hoe weinig vitaminen we nog via ons voedsel binnen krijgen, met alle gevolgen van dien.

Eén oorzaak van duizeligheid komt door opstapeling van benzeen (van benzine/kerosine) in het lichaam. Ben je erg duizelig na een vakantie-rit op de snelweg of na een vliegvakantie?
Of zit je veel op de weg en tank je regelmatig? Heb je daarna hoofdpijn? Benauwdheid? Depressiviteit? Zelfs zelfmoordgedachten? Zeer grote kans dat je een benzeen-vergiftiging hebt! Let op, dit wordt niet gevonden door artsen en ziekenhuizen, omdat ze hier simpelweg niet op testen en het niet als erge bedreiging erkennen. Hoewel benzeen-stapeling in het lichaam één van de grootste oorzaken van kanker is. Gelukkig is de oplossing vrij simpel (als er niet te veel schade is aangericht in andere systemen). Slik capsules vitamine B2! Vrij hoge dosering Slik de sterke antioxidant Glutathione! En ondersteun je nieren en lever goed met liver cleanse en koemis koetjing thee! Drink ook veel. Ook is het erg belangrijk om L-Arginine erbij te slikken, ook hoge dosering! Want benzeen brengt erg veel schade toe aan het enzym CK, dat door L-Arginine weer wordt hersteld. Als je op lange termijn lijdt onder benzeen kunnen er ook makkelijk virussen naar binnen sluipen en een grote bloedarmoede worden veroorzaakt. Evenals allerlei ontstekingen (b.v. blaasontsteking).

Ik hoop dat deze informatie iemand helpt! Natuurlijk is dit nog maar één oplossing, maar het kan voor veel mensen een wereld van verschil maken!

Groetjes!

Kalia, 24-07-2013 14:29 #31
Kan je daaraan dood gaan?

D. Rengen, 31-03-2013 14:21 #30
Van een op het andere moment elke dag duizelig zou gaan sporten en even
mijn buikspieren aan het doen kon ineens niet meer opstaan leek of ik
verlamd was ben verder hartstikke gezond klinkt iemand dat bekend in de oeren?

Jan, 03-03-2013 21:59 #29
Hey mensen, soms als ik op de bank lig tv kijken ongeveer 15 minuten en weer op sta zie ik even niks. Ik vind dit heel raar. Het gebeurt bij mij al een half jaar. Sommige mensen zeggen dat ik dan lage bloeddrukkjng heb ofzo. Is dit waar? Alvast bedankt.

Helena, 24-01-2013 22:00 #28
Ik ben vaak duizelig en weet niet meer waar ik ben. En ik zie me dan Vb. Aan tafel door het huis zweven! En krijg een harde spanning in mijn hersenen.

Hoe komt dat?Alvast bedankt!

Shanira, 30-11-2012 15:27 #27
Ik heb al langer dan 2 maanden last van een constante duizeligheid. Lijkt alsof ik elk moment kan neervallen. zie alles aan de negatieve kant. Mijn sali is goed, foto gemaakt van hart en longen alles ok. Mijn bloeddruk is prima. Ik ben gezond zeggen de artsen maar die duizeligheid blijft aanhouden en wordt steeds erger. Wat kan de oorzaak zijn? Ik kan niet meer genieten van het leven, voel me helemaal anders en heel erg onzeker.

Mup1959, 27-11-2012 13:48 #26
Was aan het werk, en opeens van de een op de andere minuut, werd ik heel draaierig in mn hoofd, viel om, viel bijna van het krukje af waar ik snel op ging zitten. Werd misselijk. Na een half uur ben ik naar huis gegaan. Had uur geleden op werk warm gegeten dus daar kan het niet aan liggen.Op weg naar huis in de auto merkte ik dat ik niet 100% reactievermogen had. In de loop van de dag moest ik me thuis aan alles vast houden, leek of ik stomdronken was. Kon niet eens op randje van mn bed blijven zitten. Na flink geslapen te hebben is het wat gezakt. Misselijkheid is ook over. Herkent iemand dit? Heb dit nooit gehad.

Jenny, 13-11-2012 11:22 #25
Ik ben uitgegleden op natte bladeren, en met mij hoofd tegen de schuur geklapt. Nu ben ik niet echt duizelig maar heel licht in mijn hoofd, en een beetje draaierig. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik voel me met het lopen daardoor wat onzeker. Ik hoor het graag.

Willie, 01-11-2012 14:56 #24
Hallo, heel herkenbaar wat je schrijft, heb dit enkele jaren geleden ook gehad. Heb toen deze oefeningen moeten doen:
Ga op je bed zitten en laat je zachtjes naar rechts vallen, zo dat je op je linker zij en de zijkant van je hooft op bed ligt. Doe dit ook links langzaam. Dit herhaal je 5x links 5x rechts, binnen een paar dagen is het dan over. Het heeft iets te maken met je evenwichtsorgaan.
Echt proberen succes
Groetjes Willie

Semsi, 24-10-2012 08:58 #23
Hey,
Sinds 2 weken (toen ik omviel van duizeligheid) heb ik het duizelig gevoel. Het duurde 3 dagen. Nadat ik mij gedurende 5 dagen weer gezond voelde, heb ik vandaag weer da zat gevoel in mijn hoofd en heb ik moeite om over straat te slopen zonder heen en weer te schommelen. Vooral als ik mijn hoofd van links naar rechts draai terwijl ik lig, of als ik mij voorover buk om iets op te rapen is het erg. Mijn huisarts denkt dat het iets te maken heeft met het gehoor (en mijn apotheker trouwens ook). Je krijgt dan aanvallen waarvan de oorzaak vooral ligt bij stress. Ik heb alvast een afspraak bij een oorspecialist gemaakt voor specifieke onderzoeken. Nu hopen dat het snel voorbij is.

Kantjil, 22-10-2012 10:49 #22
Het komt me heel bekend voor. Hebben jullie zendmasten in de buurt staan? Die geven die verschijnselen vaak en vooral dat bellen herken ik. Heb je soms een decttelefoon? Doe 'm de deur uit en zo gauw mogelijk. Het is straling en niets dan straling. Ga eens kijken op StopUMTS (pas op daar is momenteel een storing).
Groetend een lotgenote

Femke, 16-10-2012 12:52 #21
Hoi mijn naam is Femke, Eergisteren was er niks aan de hand ik ging van alles doen en opeens werd ik duizelig en moest naar de wc om te spugen. Dit duurde hele dag en vandaag werd ik ineens weer duizelig en moest weer spugen. Ik heb dit eerder nog nooit gehad en laatste tijd heb ik ook de hik hoe komt dit? Ligt het nou aan de hik of iets anders?

Mesut, 10-10-2012 17:22 #20
Hallo,

Mijn naam is Mesut, Ik ben de laatste half jaar doodsbang geworden.
Mijn klachten waren extreme duizeligheid, Het begon allemaal op straat sinds dien ben ik bang dat ik zo flauw kan vallen, Ik liep op straat niks aan de hand en toen begon het ik werd extreem duizelig en dacht dat ik echt zou omvallen na dat ene keer heb ik het vaker gehad toen ging naar spoedeisend hulp ze gingen kijken wat ik misschien zou kunnen hebben ze zeiden dat het misschien hyperventilatie zou kunnen zijn dat betwijfel ik nog wel want ik heb mensen gezien die dat hadden wat ik had dat leek er niet op joh! Heeft iemand nog enig idee wat ik misschien zou kunnen hebben ik hoor het graag!

Mvg
Mesut

J. C. van der Werf, 25-07-2012 09:11 #19
Ik zit op de bank, rustig te bellen, ik mankeer niets, maar plotseling begint alles te draaien, ik kap mijn telefoontje af, en weet nog net de wc te bereiken, moest enorm overgeven, ik transpireer vreselijk, ga aangekleed op mijn bed liggen, durf mij nauwelijks te verroeren.
Na verloop van tijd word ik weer misselijk alles draait nog en ga op de tast naar het toilet, weer overgeven.Om 4.oo uur vannacht ben ik er nog even uit geweest en vanmorgen voel ik mij weer kiplekker.Wat heb ik gehad? Ik gebruik wel Duotrav 1 x per dag voor glaucoom en losartankalium/HCT 100/25 PCH 1x per dag voor hypertensie.Nog nooit eerder last gehad van deze plotselinge duizeligheid en misselijkheid. Ik ben 81 jaar en geniet nog van een goede gezondheid.

Danique, 18-06-2012 20:51 #18
Ik ben vaak duizelig maar het komt uit het niets. Ik drink genoeg, en eet ook genoeg dus daar kan het niet aan liggen. Zouden jullie weten hoe dat komt?

J. E. Zuidema, 17-06-2012 21:29 #17
De huisarts dacht dat mijn oorzaak van in een seconde ontstane duizeligheid een
virus is: leek eerst gecombineerd met misselijkheid, na 4 dagen en eenmalig 2 slijmballen spugen was 't laatste vrij gelijk over maar onregelmatig lopen en wat concentratietekort daarbij is na 4 maanden! alleen maar stabiel geworden.

Lif, 03-06-2012 10:45 #16
Misschien een idee om dat plaatje te vervangen? Het verbeeldt duizeligheid wel mooi, maar als je toch al draaierig bent is het heel onprettig om naar te kijken.

Sabrina Nathalie Bouziane, 03-05-2012 20:22 #15
Ik heb precies hetzelfde duizeligheid, zelfs een paar keer flauwgevallen. Kleine maaltijden eten, veel drinken, schijnt niet echt te helpen. Ik slaap slecht. Veel stress heb ik niet, maar lichamelijk valt echt alles uit, allerlei kwaaltjes… mijn blaas, altijd ongesteld. Net voorhoofdsholteontsteking gehad. Gelukkig neemt mijn huisarts mij wel serieus. Morgen uitslag uitstrijkje en meteen bloedprikken en soa test. Mijn hb is wel goed 8.9, heel vaag allemaal en ben pas 25.

Saar, 03-05-2012 14:43 #14
Sinds 2 dagen en nachten heb ik acuut last van extreme duizeligheid, zo erg dat het me beperkt in elk aspect van het dagelijks functioneren (sport, studie & sociaal). Ik ben ook volledig uitgeput doordat ik niet kan slapen. Wanneer ik mijn ogen sluit heb ik het gevoel 8 glazen drank gedronken te hebben, niet uit te houden. Overdag word ik misselijk en draaierig bij elke minimale beweging van mijn ogen of hoofd, zonder hierbij mijn evenwicht te verliezen. Mijn huisarts neemt me niet serieus, maar voor mij is deze situatie ondraaglijk!

Boyke, 16-03-2012 20:35 #13
Beste mensen, Ik heb ook last gehad van duizelingen, waarbij als ik naar links draaide de hele wereld mee kwam. Naar rechts draaien was minder. Ik heb een aantal dagen 5 rust gehouden. Voorzichtig opgestaan. Eerst 1 minuut zitten met hoofd recht vooruit kijken, Een stukje gelopen en gaan zitten. Let op dat je rechtop zit. Draai niet te snel met je hoofd. Drink veel water en zorg ervoor dat je hoofd vrij is. Ban angst uit, daar wordt het alleen maar erger van. Houdt rust rust en nog eens rust Alleen dan gaat het over. En als het over is zorg ervoor dat je geregeld voldoende rust neemt. Suces allemaal!

Jac, Baas, 08-02-2012 17:50 #12
Hoe komt dat als ik me oefenning doe, op rand van het bed zittend, naar lings en naar rechts buigend. het gevoel geef van weg raken, dat hou me tegen de oefenningen te blijven doen. dan ben ik bang. angstig.,naarna duurt het even, dat het weer normaal is?

Marie-José, 14-09-2011 10:56 #11
Hallo dames en enkele heren,
Blijkbaar hebben, vooral de laatste jaren, veel vrouwen last van duizeligheid. Ik dus ook. Het begon een paar jaar geleden met bloedprikken, . Ben altijd bloeddonor geweest, dus het was echt niet dat ik me druk maakte voor die prik of zo, Na het bloedgeven viel ik bijna flauw. Kwam maar niet bij, bleef duizelig, hoofdpijn, zweten en misselijk. Gelukkig werd het bloed geprikt bij bloedafname in het ziekenhuis. Werd er afgevoerd met brancard en naar hartbewaking gebracht. Daar kwam ik aan diverse apparaten te liggen. Na een halve dag ging het weer en mocht ik naar huis. Ook na bloedprikken bij mijn huisarts gebeurde hetzelfde. Weer duizelig, neiging tot flauwvallen en hoofdpijn.Men was ook net een hartfilmpje aan het maken en dus werd er nu ook geconstateerd dat mijn hart "van streek was". Met de ziekenwagen afgevoerd naar het ziekenhuis en kreeg onderweg nog een tabletje onder mijn tong gelegd. Weer aan diverse apparaten aangesloten. Geconstateerd werd dat mijn hartslag zeer laag is (is altijd al zo geweest) en mijn bloeddruk aan de hoge kant. Door de pijnprikkel van het afnemen van bloed veroorzaakt dit een soort "kortsluiting" in mijn bloedsomloop en raakt alles van slag. Daardoor krijg ik dus al die akelige dingen als duizeligheid e.d. Vorige week gebeurde me dit zelfs na een behandeling bij de fysio. Ze masseerde mijn onderbenen op een bepaalde plaats wat een pijnprikkel teweegbracht. En ja hoor, het was weer mis. Alles weer "van slag". Maar nu is het allemaal anders. Nu ben ik er niet na een paar uur vanaf. Loop nu al meer dan een week met deze klachten, dus raakte ik toch wel een beetje in paniek. Gisteren naar huisarts geweest en die constateerde Meniere. Wel weet hij niet of ik de ziekte heb (dan is het blijven) of het nu aleen maar een symptoom van deze ziekte heb. Heb nu zetpillen gekregen en als het na een paar dagen niet over is moet ik naar het ziekenhuis voor verdere onderzoeken (internist of neurlooog, misschien ook wel KNO-arts). Dus… het wordt een lange geschiedenis. Maar goed, als ze dan straks maar vinden WAT het is en weten WAT ik eraan kan doen, dan ben ik al blij.
Hoop dat jullie iets met mijn verhaal kunnen. Heel veel sterkte allemaal en… vergeet niet dat jij dit niet alleen hebt! En het is ook geen inbeelding, het is geen aanstel… blijf voor jezelf opkomen en laat je niet eronderdoor krijgen.

Boy, 18-04-2011 10:36 #10
Ik ben sinds oktober 2009 duizelig, dokters kunnen echter niets vinden. Het is zo erg dat ik gewoon hele nachten niet kan slapen van de duizeligheid. Zelfs overdag onder mijn werk heb ik er verschrikkelijk veel last van. Ik volg momenteel fysiotherapie, maar ik weet het niet meer. Ik word er heel onrustig en onzeker van. Wie heeft nog een tip voor mij

G. Winia, 24-02-2011 20:03 #9
Vooral ouderen (70/80) hebben heel veel last van duizeligheid. Eveneens heeft deze groep heel veel last van verhoogde bloeddruk. De medicatie voor dit laatste heeft zonder uitzondering als bijwerking… duizeligheid. Dezelfde groep valt ook heel vaak (botbreuken). Is dit allemaal toeval of kiezen de huisartsen bewust voor de minst gevaarlijke oplossing?

Prive, 23-10-2010 12:19 #8
Ik heb al paar weken last van duizeligheid, eerst dacht ik dat het kwam omdat ik menstrueerde maar ook na mijn menstruatie was ik nog duizelig. Ik zocht het op internet op en ik las dat het ook door migraine kon gebeuren (ik heb migraine).

Helena, 02-09-2010 16:26 #7
2 jaar ben ik al duizelig, alle onderzoeken gehaden konden niets vinden. alleen een aneurysma 10mm
de neuroloog vertelde mij dat dit niets met mijn duizeligheid te maken had.elke dag is een hel voor mij.en het wordt steeds erger.elke dag hoodpijn en misselijkik ben er zo onzeker van geworden.

Natascha, 27-08-2010 00:23 #6
Hoi
ik heb al 2 maanden last van duizeligheid en houd maar niet op
alles wat hier genoemt is is het niet en helpt er ook niet van af te komen
ik heb al een holte ct gehad en was het niet bloed is ook al goed en ook de test was goed
wat kan het wezen nog geen idee maar ik denk aan tumor de mri moet nog gedaan worden
maar ik heb ook nog stken die van mijn hoofd naar me nek gaan en dan is het net of mijn nek kramp heeft wat je ook wel eens in je teen heb ik kan dan niets en doet zo zo zeer en ik heb ook al tinteling in mijn vingers gehad waar door ik niet meer goed kon tiepen ik was mijn cordenatie toen kwijt ik heb het voor al als ik buk van hoofd naar schoenen en dan als ik terug kom maar heb het ook als ik sta of zit of lang loop of lang sta oja lijkt ook wel of mijn hersen aan gestast worden ik kan niet goed herrinnenen of goed slapen?
wat mijn vraag nu is zou dat een tumor kunnen zijn goed of kwaad of een soory ver nouwing van vaten of zo

Els Troost, 13-06-2010 14:48 #5
Sinds gisteren ben ik weer erg duizelig en het bonkt dan boven op mijn hoofd, ik kan alleen maar mijn hoofd laten rusten dan gaat het aardig. Ik was (al een tijd terug) ook eens zo duizelig in een week-end en heb ik de huisartsenpost gebelt, daar kreeg ik van een verpleegster het advies om reistabeltjes in te nemen, daar zit een stof in wat je dan tekort komt. Die reistabletjes heb ik al in genomen maar de hooftpijn en duizeligheid blijft. Ik ben een vrouw van 68 jaar en heb altijd last van mijn hoofd. Van mijn huisarts heb ik al Rizatriptan gehad, maar het help niet? Weet u een oplossing? Reactie infoteur, 13-06-2010
Mevrouw Troost,

Zorg voor een verwijzing naar een specialist, zodat er gekeken kan worden of de duizeligheid nog een andere oorzaak kan hebben. U beschrijft "bonken in het hoofd", ik ben geen arts maar dit lijkt mij meer verband te houden met hoofdpijn of migraine dan met duizeligheid ten gevolge van reisziekte. U moet echt zorgen dat uw huisarts u volledig onderzoekt en liefst voor de zekerheid doorverwijst naar een neuroloog of internist.

Heel veel succes en sterkte gewenst,
Sterretje999

Eric, 01-06-2010 08:45 #4
Ik ben al een paar maanden duizelig. De ene keer heftiger dan de andere keer. Het begon met heftige draaiingen waarbij de hele slaapkamer voor mij tolde. Dat heb ik gelukkig maar 1 keer gehad, wel voor een periode van ongeveer 4 tot 5 uur. Uiteindelijk is er een vorm van Burn-Out geconstateerd. Sindsdien blijft de (neiging tot) duizeligheid, licht in het hoofd, neiging tot flauw vallen. Ondanks dit kan ik nog behoorlijk (maar beperkt) functioneren, maar ben ik er wel snel moe van, wat weer resulteerd in duizeligheden, enz. In de avond als de kids naar bed zijn en ik bv TV kijk, trekt het allemaal wat weg, todat ik weer ga bewegen…

Ik word er een beetje flauw van zo langzamerhand. Het lijkt dat het herstel van de Burn-out de grootste boosdoener is en probeer dat te accepteren. Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik las nog iets over BPPV of BPPV.

Harrievdh (infoteur), 29-05-2010 23:05 #3
Sinds een half jaar heb ik last van hartkloppingen en van iets wat ik heel vreemd vind: de neiging om naar voren te vallen; het is alsof iemand van achteren tegen me aanduwt en ik naar voren dreig te klappen. Ik heb een weinig duizelingen, wel dus een probleem om mijn evenwicht te bewaren. Ik heb daarbij ontdekt dat wanneer ik gewoon rechtop sta (op beide benen) mijn romp ook constant een 'wiebel'- beweging maakt naar voren en naar achteren; het is alsof het lichaam het evenwichtspunt niet meer kan vinden. Echter, trek ik mijn buik flink in en hef ik mijn hoofd op (waardoor ik dus iets geforceerd recht sta) dan verdwijnt het wiebelen. Het is dan net alsof dan het 'zwaartepunt' van het lichaam wat meer naar achter gaat; hierdoor verdwijnt ook de neiging om naar voren te vallen. Ik red het echter niet de hele dag eraan te denken de buikspieren in te trekken, en zo val ik steeds weer terug voortdurend in de geschetste instabiliteit.
Ik ben onderzocht door kno-arts, neuroloog en cardioloog en er zijn CT en MRI -scans gemaakt van het hoofd en de nek- en borstwervels; behalve slijtage van de nekwervels is er niets te vinden dat genoemde fenomenen kan verklaren.
Aan de hartkloppingen ben ik gewend geraakt, de schommelingen en het evenwichtsprobleem zijn echter een groot probleem en putten me zeer uit. Door het automatische, niet te stoppen wiebelen worden mijn beenspieren voortdurend belast want ze doen hun best om het evenwicht te in te stellen en te bewaren, reden waarom ze heel hard en pijnlijk worden. Dit kan eigenlijk niet langer; ik raak er zeer gestresst door! Het merkwaardige is dat wanneer ik op een been sta of wanneer ik een zware tas in een hand heb het wiebelen ook stopt. Ik (en de medische heren met mij) vinden het een raadsel.

Ik vraag mij af: komt het door een probleem met de nekwervels, is het toch een aandoening van het evenwichtsorgaan, is het een houdingprobleem (ik heb denk ik heus niet zo'n zware buik dat die de neiging om te vallen veroorzaakt), kan het te maken hebben met botontkalking waardoor de wervelkolom wat ineenzakt en zo het evenwicht wordt beinvloed? Ik moet erbij zeggen dat mijn bloeddruk wat aan de lage kant is (100-70), maar de artsen zeggen dat dit het fenomeen toch niet verklaart? Zijn er mensen in het land met een soortgelijk probleem?
Heel graag uw reactie en raadgeving! Bij voorbaat dank!

Homma, 03-04-2010 17:39 #2
Ik wil graaag weten wat ik kan doen tegen de vorm van duizeligheid die ik nergens in de beschrijvingen over duizeligheid tegenkom.
Een druk in mijn hoofd, slecht kunnen concentreren, droge mond, het gevoel te hebben slecht uit mijn woorden te kunnen komen en ik ervaar en omschrijf dit alles als duizeligheid omdat de wereld om mij heen wat "vaag"wordt waar genomen. Ik ben wel al jaren een schildklierpatient maar ook daar worden de symptomen niet herkend.
Graag advies of reactie.

Ria Oosterhoff, 24-02-2010 15:17 #1
Ik heb het 5jaar niet gehad maar nu ineens heb ik het weer terug gekregen.en vind het dood eng.ik loop er al weer een week mee.kan niets doen dan zitten en zo min mogelijk bewegen wand bij alles wat ik doe draait de wereld om me heen en ben kotsmisselijk. daarna vreselijk licht in me hoofd.je wilt niet weten hoe eng dit is en gun het me ergste vijand niet.kan niet wachten dat het over gaat ik hoop zo snel mogelijk.

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 38
Medische informatie…
Schrijf mee!