InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Duizeligheid en draaierigheid

Duizeligheid en draaierigheid

Duizeligheid en draaierigheid Wanneer men last heeft van duizeligheid of draaierigheid krijgt men het gevoel dat alles rondom zich beweegt en licht in het hoofd aan voelt. Duizeligheid kan verschillende oorzaken hebben en wanneer men last heeft van draaierig te worden is het belangrijk om dadelijk ergens neer te gaan zitten of te liggen om bij eventueel flauwvallen geen verwondingen te bekomen.

Duizeligheid

Duizeligheid en draaierigheid zijn veelvoorkomende problemen. De oorzaak kan onder andere zijn: lage bloedsuikerspiegel, overmatig alcoholgebruik, te snel opstaan na zitten of liggen, emotionele schock of paniek kan ook een oorzaak zijn evenals zwangerschap. Af en toe een aanval van duizeligheid of flauwte is geen reden tot bezorgdheid, maar soms is er een onderliggende oorzaak zoals een ziekte of gebruik van bepaalde (genees)middelen.

Wat te doen bij duizeligheid of draaierighied

Je kan zelf verschillende dingen doen om duizeligheid of draaierigheid snel te verhelpen:
  • Ga zitten met je hoofd voorover op je knieën of leg je voeten hoog en probeer langzaam en regelmatig te ademen
  • Als je al enige tijd niets hebt gegeten, eet of drink dan iets zoets (zonder kunstmatige zoetstof)
  • Drink geen cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee, cola en gebruik geen alcohol, rook niet aangezien de symptomen erdoor verergeren.
  • Ga niet achter het stuur zitten en bedien geen machines tot je geheel hersteld bent.

Ga naar de dokter als:
  • Je medicijnen op recept gebruikt die de oorzaak van het probleem kunnen zijn zoals middelen tegen verhoogde bloeddruk of kalmerende middelen.
  • Ondanks alles je niet vrij snel herstelt van duizeligheid of flauwtes.
  • Je herhaaldelijk last hebt van flauwtes of duizeligheid, of als zich andere verschijnselen voordoen.
  • Maatregelen voor herstel
  • Als je duizelig bent of slap voelt ga dan zitten en leg je hoofd op je knieën. Of ga liggen en leg je benen hoog op een stoel of een kussen. Blijf kalm want versnelde ademhaling (hyperventilatie) en angst versterken de symptomen. Haal langzaam en diep adem. Doe een raam open of ga even naar buiten in de frisse lucht om je weet beter te voelen. Leun naar voren met je hoofd naar beneden om het bloed naar je hersenen te laten stromen.
Waarschuwing: Zoek onmiddelijk medische hulp als je duizelig of draaierig ben en ook last hebt van diabetes, pijn op de borst of hartkloppingen, slapte in armen of benen of wazig zicht hebt.

Duizeligheid voorkomen

Combineer de volgende stappen met behandeling die je huisarts voorschrijft om verdere aanvallen tegen te gaan.
  • Vermijd een warme en stoffige omgeving. Doe af en toe een raam open en ga geregeld even naar buiten.
  • Ga niet plotseling rechtop staan als je lang hebt gelegen of gezeten.
  • Drink minstens 6 tot 8 glazen water per dag. Fruit om je bloedsuikergehalte op peil te houden.
  • Probeer tijdens de ontlasting niet teveel te persen aangezien dat een bloeddrukdaling kan veroorzaken waardoor je duizelig wordt.
  • Vermijd als je zwanger bent langdurig staan of plat op je rug liggen.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallenWat te doen bij duizeligheid en flauwvallenLicht in het hoofd worden, duizelig of evenwichtsstoornissen kan te wijten zijn aan een tijdelijke vermindering van bloe…
Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelDraaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelConcentratie is heel belangrijk voor de mens. Soms heeft men echter het gevoel er niet helemaal meer mentaal bij te zijn…
Oorzaken van duizeligheid: waarom ben ik duizelig?Oorzaken van duizeligheid: waarom ben ik duizelig?Een draaierig gevoel en lichthoofdigheid kan een onbehaaglijk gevoel geven. Duizeligheid kan ineens opkomen, maar kan oo…
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…
Is flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenIs flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenVeel mensen hebben het al eens zien gebeuren of zelf meegemaakt: plotseling wordt iemand onwel, bleek, begint te zweten…

Reageer op het artikel "Duizeligheid en draaierigheid"

Reacties

John, 17-03-2017 20:06 #4
Om de zoveel weken gaat mijn linkeroog draaien en schudden. Met als gevolg duizelig en misselijk. Heb wel last van oedeemvocht in linkerhelft hals… misschien iemand een antwoord?

Claudia Hertenveld, 07-03-2015 23:04 #3
In de afgelopen nacht leek het of alles om mij heen draaide; ik kon niet opstaan en dacht, dat ik droomde.Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Willemijn, 20-03-2014 11:18 #2
Hallo, Zag deze week plotseling de TV beelden heel vreemd bewegen en toen ik met angst opstond dacht ik dat mijn lichaam ook iets heen en weer ging. Was die avond voor het eerst naar een Manueel therapeut geweest voor wervelklachten in de nek. Kan dat hier mee te maken hebben?

Willem Timmer, 05-04-2013 20:08 #1
Ik val vaak, ben duizelig al die tips heb ik gedaan, maar het helpt niet ik ben bij een dokter wezen vragen, hoe kan dat nou, hij zegt het zit tussen je oren, ik kan er verder niets aan doen, nou is mijn vraag is dat waar. Reactie infoteur, 11-04-2013
Duizeligheid kan verschillende oorzaken hebben en is daarom dus moeilijk te zeggen zonder dat er verschillende onderzoeken aan vooraf gegaan zijn. Ik zou je aanraden om eens een tweede opinie te vragen aan een andere arts.

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 15-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!