InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoel

Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoel

Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoel Concentratie is heel belangrijk voor de mens. Soms heeft men echter het gevoel er niet helemaal meer mentaal bij te zijn. Een duizelig gevoel speelt dan vaak parten. Ook een licht en moe gevoel in het hoofd kan zorgen voor een lage concentratie. Draaiduizeligheid is een kwaal dat bij veel mensen voorkomt maar een vorm van deze duizeligheid kan in veel gevallen makkelijk worden voorkomen. Wat zijn de oorzaken van een moe en slap gevoel in je hoofd? Hoe maak je jezelf weer geconcentreerd en hoe verhoog je je focus? Lees in dit artikel wat je tegen een duizelig, licht en zweverig gevoel kunt doen.

Moe in je hoofd en een slap gevoel

Er wordt in Nederland veel van de mens verwacht. Je moet geconcentreerd zijn in het verkeer, op school en op je werk. Ook in je eigen sociale kring en je gezin wordt het nodige van je verwacht. Je lichaam moet dit natuurlijk allemaal maar aankunnen. Vooral je hersenen hebben het zwaar te verduren. Veel energie, met name mentale, moet paraat staan voor de dagelijkse bezigheden. Toch kan het soms voorkomen dat je even geen puf meer hebt. In dat geval merk je een slap en moe gevoel in het hoofd. Je concentratie verslapt en je focus is weg. Je kunt duizelig worden en verzwakken. Een mentale vermoeidheid heeft vaak ook zijn uitwerking op je fysieke toestand. Wanneer men in het hoofd moe is, is men lichamelijk vaak ook erg uitgeput.

Lage bloedsuikerspiegel

Een oorzaak voor een slap en moe gevoel kan liggen in een te lage bloedsuikerspiegel. Je hersenen verbruiken heel veel energie. Energie is nodig om je lekker fit en gefocust te voelen. Als je suiker niveau daalt, daalt vaak ook je focus en concentratie. Je hersenen raken uitgeput. Je kunt bij een lange uitputting suiker tot je nemen, maar veel beter is het om een slap gevoel te voorkomen. Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuiker, maar na de piek daalt je bloedsuikerspiegel ook weer snel. Beter is het om je bloedsuikerspiegel constant te houden. Dit doe je met de juiste voeding (koolhydraten). Snelle suikers zijn, in het algemeen, geen goede oplossing.

Nicotine en duizeligheid

Veel rokers herkennen het direct: een draaierig gevoel tijdens het roken. Vooral de eerste sigaret kan zorgen voor een duizelig gevoel. Nicotine en koolmonoxide (CO) zorgt ervoor dat je hersenen minder zuurstof krijgen. Ook de bloedvaten in je hersenen vernauwen zich bij een sigaret. Je hersenen krijgen dus minder lucht en jij verneemt dat als een draaierig en duizelig gevoel. Wanneer je hersenen gewend zijn aan minder zuurstof verdwijnt het draaierig gevoel. Let op; dit betekent natuurlijk niet dat roken dan opeens niet meer erg is voor je lichaam. Als je duizelig wordt van roken is dat een waarschuwing dat je hersenen te weinig zuurstof krijgen. Ook wanneer je niet duizelig wordt van roken is het beter om te stoppen.

Weinig zuurstof in je omgeving

Net als bij roken kan ook een omgeving waar weinig zuurstof is zorgen voor een draaierig gevoel in je hoofd. Je focus verslapt snel. Je lichaam heeft voldoende zuurstof nodig om goed te kunnen functioneren. Als je lange tijd in een omgeving bent waar constant een te lage concentratie zuurstof in de lucht zit ga je snel fouten maken. Je hersenen kunnen niet meer adequaat en efficiënt werken. Zorg dat je altijd voldoende zuurstof in je huis, je werk en in je auto binnenlaat.

Hyperventileren

Iedereen kent de term wel: hyperventileren. Wanneer men hyperventileert ademt men niet goed en vaak veel te snel. Hyperventileren ontstaat wanneer er een angst situatie is. Je lichaam moet veel zuurstof binnenkrijgen om snel te kunnen vechten of bijvoorbeeld te kunnen vluchten. Mensen die echter snel een paniekaanval krijgen kunnen zomaar gaan hyperventileren. Vaak is dat vervelend en ongewenst. Duizeligheid en een draaierig gevoel is vaak het gevolg van een hyperventilatie. Het beste is om rustig en kalm te worden. Er wordt vaak geadviseerd om uit een plastic of papieren zak te ademen. Echter, dit werkt vaak niet. De bron (de paniekaanvallen) moet worden aangepakt.

Slapeloosheid en duizeligheid

Wanneer men niet goed is uitgerust kan men ook draaierig worden in het hoofd. Een doof en slap gevoel is dan vaak wat men voelt gedurende de hele dag. Koffie en groene thee (bevatten oppeppende stoffen) kunnen helpen, echter vaak van korte duur. Het beste is om rust te nemen en even te slapen. Een powernap (ongeveer 10 30 minuten slapen) kan helpen om je lichaam even weer een boost te geven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoel"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 30-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!