InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaam

Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaam

Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaam Een tintelend gevoel in je lichaam kan erg vervelend zijn. Je kunt je moe en slap voelen als je het gevoel overkomt van een lichaam dat op veel prikkels reageert. Tintelingen, druk en een prikkelend gevoel worden vaak in het gezicht, in de armen en in de handen gevoeld. Ook de benen en voeten worden tintelingen waargenomen. Soms worden de tintelingen erger en kan het omslaan naar een onaangenaam en prikkelend gevoel. Wat vertelt ons lichaam wanneer wij deze tintelingen waarnemen? Welke actie moet men ondernemen bij een tintelend gevoel?

Tintelingen in je lichaam: je voeten en tenen

Prikkelende gevoelens die vaak uit tintelingen zijn ontstaan kunnen verschillende oorzaken hebben. Allereerst moeten we precies de locatie van de tintelingen goed in kaart brengen. Tintelingen kunnen overal in het lichaam ontstaan. In de benen en voeten komen vaak tintelingen voor die met name bij een rustpauze goed gevoeld worden. Tintelingen in benen, voeten en tenen kunnen zijn ontstaan uit een overbelasting. Wanneer men bijvoorbeeld onverhoopt een te lange wandeling heeft gemakt, een te grote sportinspanning heeft geleverd of, in het algemeen, de spieren heeft overbelast worden vaak tintelingen gevoeld. Een nacht rusten is in veel gevallen de juiste oplossing. Ook wanneer men inspanning heeft geleverd in te krappe schoenen kan men tintelingen krijgen in de voeten en tenen. Te krappe schoenen zorgt voor een constante druk op de voeten. Als de druk te hoog is worden de zenuwuiteinden te veel geprikkeld. Deze zenuwuiteinden worden op den duur ‘’doof’’ waardoor je eenmaal in rusttoestand tintelingen waarneemt. Bij een doof en tintelend gevoel in je tenen/voeten is het dus aan te raden om je schoeisel in acht te nemen. Koop altijd een juiste maat schoenen en loop niet te lang op schoenen die een onnatuurlijke voetstand forceren (bijvoorbeeld hoge hakken of teenslippers).

Mijn gezicht tintelt!

Ook het gezicht kan een tintelend gevoel geven. Deze tintelingen bevinden zich vaak op het gelaat. Het gezicht heeft enorm veel zenuwuiteinden. Deze uiteinden zorgen ervoor dat wij alles goed kunnen voelen (waarnemen) met het gezicht. Je lippen zijn bijvoorbeeld heel erg gevoelig. Een kleine aanraking op het gezicht voelt vaak heel anders dan een kleine aanraking op je schouder. Een tintelend gevoel op je gezicht kan verschillende redenen hebben. Allereerst zijn tintelingen vaak het gevolg van een irritatie. Denk bijvoorbeeld aan een zonnebrand of aan een smeersel dat jeuk veroorzaakt. Wanneer er veel gekrabd wordt kunnen tintelingen ontstaan. Ook krabben op het hoofd kan tintelingen veroorzaken. Bedenk altijd dat een doof, prikkelend en tintelend gevoel in de meeste gevallen ontstaat doordat de zenuwen zijn over geprikkeld. Wanneer er geen voortijdige irritatie is geweest aan het gezicht of hoofd kan er iets anders aan de hand zijn. Tintelingen of een slaperig gevoel van het hoofd kunnen ook ontstaan wanneer men een kleine bloeding heeft opgelopen in de hersenen. De hersenen zijn verantwoordelijk voor de waarneming (je voelt met je hersenen). Als je een kleine bloeding oploopt kan het zijn dat je tintelingen waarneemt. Aarzel niet om je huisarts te informeren of om direct medische hulp in te schakelen.

Mijn buik tintelt: druk in je buik

Een tintelend gevoel in je buik kan ontstaan uit dezelfde reden die ook te vinden is bij tintelingen aan je voeten en tenen. Vaak is een te grote druk op je buik de veroorzaker. Echter, bedenk ook dat tintelingen van binnen gevoeld kunnen worden. Je staat er misschien niet bij stil, maar wanneer je zenuwachtig of gestrest bent kunnen tintelingen ook in je buik waargenomen worden. Ook wanneer je juist in een vrolijke bui of zelfs verliefd bent wordt een tintelend gevoel waargenomen. Deze tintelingen worden vaak ‘’vlinders in de buik’’ genoemd bij een euforisch (blij) gevoel.

Tintelingen tijdens het slapen: een doof gevoel

Ook in de nacht kunnen tintelingen vervelend zijn. Veel mensen hebben wel eens last van een doof gevoel in de armen en handen. Dit gevoel ontstaat wanneer er zenuwen (die lopen door je lichaam en kunnen meters lang zijn) klem zitten. De plek waar een zenuw vaak klem zit is je schouder. Als je lange tijd een vreemde positie aanneemt komen deze zenuwen in de verdrukking en het gevoel dat ontstaat zijn tintelingen en doofheid. Wanneer men slaapt kan dat resulteren in een doof gevoel in armen en benen.
Gerelateerde artikelen
Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenPrikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenEen prikkelend en tintelend gevoel in je armen is erg vervelend. Men kan zich afvragen wat er aan de hand is. Vaak komt…
Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Een klacht dat veel mensen treft is het hebben van een doof, tintelend en soms slapend of duizelig gevoel in het hoofd,…
Tintelende neus: oorzaken en symptomen tintelingen in neusTintelende neus: oorzaken en symptomen tintelingen in neusEen tintelende neus of een doof of prikkend gevoel in neus, is een nare klacht. Vaak is een tintelende neus het gevolg v…
Tintelende vingers: oorzaken en symptomen van tintelingenTintelende vingers: oorzaken en symptomen van tintelingenTintelende vingers of tintelingen in je vingers of hand(en) komt vaak door herhaalde belasting en repetitieve bewegingen…
Tinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotjeTinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotjeJe tegen de achterkant van de arm stoten, kan door de lokale zenuw tintelingen of een vervelend pijnlijk gevoel geven. H…

Reageer op het artikel "Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaam"

Reacties

Sylvia, 01-10-2018 20:53 #17
Heb ook veel last van tintelingen, pijnlijke vingertoppen. Overgang kan ook tintelingen veroorzaken, las ik.

Jos, 17-08-2017 11:45 #16
Ik heb tintelingen in mijn gezicht, Het gevoeligste is de neus en het voorhoofd, en de binnenkant van mijn mond, bij de li tanden rij.Alle prikkels, dus ook gezicht zit dus links. Vr Gr Jos mulder

Sylvain 49 Jaar, 21-05-2017 19:09 #15
4 jaar geleden begonnen met lichte tintelingen tussen mijn tenen, nu 4 jaar later zeer zware tintelingen over bijna gans mijn lichaam, zelfs mijn tong brand soms heel erg, hierbij heb ik ook nog eens een zeer zware vervelende hoge pieptoon (tinitus) in mijn linkeroor, het wordt steeds erger en erger, het lijkt of ik er helemaal word door ingenomen om er uiteindelijk aan te bezwijken.

Marie, 01-02-2017 08:55 #14
Ook ik heb last van tintelingen, als ik 's morgens wakker word is het net of mijn hele lichaam, t/m mijn lippen onder stroom staat, een gevoel of er overal mieren over je lichaam kruipen. Na het opstaan gaat het weg. Heel bizar, maar raak er aan gewend. Ben 53 en denk dat het bij de overige hoort, iemand het zelfde gevoel en onderzoek laten doen?

Glenn, 05-12-2016 16:57 #13
Hallo iedereen,

Ook ik heb tintelingen in armen en benen vooral 's morgens met opgezwollen vingers en soms spanningshoofdpijn. Daarbij heb ik ook af en toe de ganse dag een heel hoge pieptoon in mijn hoofd, soms gepaard met spierzwakte in armen. Is dit herkenbaar bij iemand?

Djibril, 17-10-2016 17:29 #12
Ik ben pas 14 en ik krijg het heel vaak, wanneer ik zweet of als ik het warm hebt. Of om een andere reden. Vaak armen, benen, buik, rug, en hoofd. Wat kan ik hier tegen doen?

Marlies, 14-10-2016 08:25 #11
Ook ik heb veel last van heel vervelende tintelingen door mijn hele lichaam. Soms zijn er periodes dan is het heel minimaal en dan komt er weer een periode dat het weer heel erg wordt. Vooral als ik wakker word is het alsof ik met een schok wakker schrik en gelijk begint het weer te gieren. Ik vind dit een heel naar en beangstigend gevoel. Nu ik lees dat er zoveel mensen last van hebben twijfel ik een stuk minder aan mijzelf… voel me vaak iemand die niet stevig in de schoenen staat.
Ook denk ik dat ik toch maar weer eens op Lyme laat prikken want vorig jaar heb ik een beet gehad.weet niet waarvan… maar dat heeft wel een doof gevoel gegeven op de bovenkant van mijn voet… heb toen ook bloedgeprikt maar was gelukkig negatief. Lees nu dat het toch nog kan zijn, ondanks de negatieve uitslag toen… zou fijn zijn als er een verklaring voor die tintelingen is, want het is helemaal niet fijn.

Sipke, 17-09-2016 16:34 #10
Ik heb jaren rond gelopen met rare en gekke klachten. De huisarts werkte wel goed mee en was ook steeds aan het zoeken wat het wel zou kunnen zijn.

Doorverwezen naar een reumatoloog en ja hoor het had een naam waar veel mensen blij mee zouden zijn. Ik zeg tegen die reumatoloog ik heb geen fibromyalgie. 'Meneer u moet er mee leren leven.'

Ik kon dat niet dus verschillende ziekenhuizen gehad en allemaal het zelfde: fibromyalgie waar ik het niet mee eens was. En afgelopen jaar 2015 moest ik naar een neuroloog toe voor verdere onderzoeken en hij ging bloed prikken omdat ik zoveel klachten had waar hij direct geen antwoord op had.

En mijn vrouw vraagt: kan er ook eens op de ziekte van Lyme geprikt worden? Ja wel hoor zegt hij, waarom niet. 2 weken later uitslag: ziekte van Lyme. Ik zeg zo kijk zie je wel en de reumatoloog maar vol houden fibromyalgie. Heb met deze ziekte wel meer dan 20 jaar mee rond gelopen en het werd steeds maar erger.

Heb 3 weken een antibioticakuur gehad maar kan nu nog net zeggen dat het helemaal weg is. Maar ben nooit door een teek gebeten, maar door blinde vliegen, deze brengen ook de ziekte van Lyme over naar de mens. http://cvig.nl/aandoeningen-2/borreliose-ziekte-van-lyme/

Het is niet altijd de diagnose die je krijgt van een specialist. Volg je eigen hoofd!

Gr, Sip

, 13-04-2016 23:23 #9
Bij mij begon de tinteling in mijn handen en zo verder door mijn lichaam… 3 weken last van gehad. Mijn vingers bleven wel tintelen. Ongeveer weken non stop. Helaas ms.

Mj, 23-08-2015 16:13 #8
Ik heb ook last van tintelingen en doof gevoel in vingertoppen tenen, hoofd boven linkeroor, onderbenen, bovenarmen handen. Zelfs verdoofd gevoel achter schouderbladen. Als ik even ga liggen is het weer wat beter. Onderzoeken. Bloed op lime, vitamine, alles oké. Wie weet raad?

Carmen, 10-08-2015 10:15 #7
Ik word een paar keer per week wakker met een soort zenuwstroomachtige prikkels in mijn benen en heb het gevoel, dat het in mijn buik ontstaat. Net alsof je heel bang bent geweest en na ligt te trillen van angst. Tot een paar maanden geleden kon ik mijn benen dan ook niet stil houden. Nu is het gelukkig minder geworden. Mijn huisarts weet niet wat hij er mee moet en doe het af, als psychisch. Ik vind het vreemd en vervelend en vraag me af, wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Mar, 18-05-2015 16:16 #6
Beste Claire, Ik heb je bericht gelezen. Inderdaad, dit gun je niemand! Ben je inmiddels al iets wijzer geworden? Mar

Claire, 27-04-2015 20:58 #5
Al jaren last van heftige tintelingen over m'n hele lichaam. Neuroloog noemde het maar neuropathie. Daar ik ook ontstekingen heb (gediagnosticeerd reuma) en dag- in dag vreselijk moe, MS was het ook niet en nu ineens denk ik het te weten! Zes jaar geleden ineens een grote vlek op m'n bovenbeen. Ik zei nog tegen mijn inmiddels ex, kijk nou! Een grote rode vlek met kring erom, nooit wat mee gedaan. Mocht het zo zijn dan valt alles op zijn plaats. Ik voel me kapot van vermoeidheid, al jaren tintelingen, ontstekingen, zoemende buik etc. Dankjewel Mar, ik hoop dat het lyme is. Al was het maar om eindelijk erkenning te krijgen dat ik me al die jaren niet heb aangesteld. Ik zeg altijd tegen m'n kids ik heb een jonge geest in een bejaard lichaam, zo voelt het namelijk. En geloof me dit gun je niemand.

Mar, 18-12-2014 01:09 #4
Mijn advies is dat jullie je moeten laten testen op B-12 vitamine of de ziekte van Lyme. Ik heb mijn bloed in Duitsland laten testen met een LTT test en ik heb de ziekte van Lyme. Ik heb dag en nacht tintelingen over mijn hele lichaam (onder stroom staan). Je hoeft deze ziekte natuurlijk niet te hebben, maar je kunt het beter uitsluiten.

Mira, 24-10-2014 21:16 #3
Ook ik heb extreem last van tintelingen in mijn hele lichaam. Mijn beide handen, mijn benen, buik en zelfs mijn gezicht. Naar de dokter geweest welke me doorstuurde naar de specialist om te checken of het wellicht MS is maar dat was het niet. Alsof mijn lichaam zoemt… onder stroom staat, een vervelend vermoeid gevoel. Ik ervaar geen stress, althans niet dat ik weet… Wie o wie kan mij ajb verder helpen, mijn voeten zijn het aller ergst. Alsof je 10 km. hebt gelopen in veel te strakke schoenen… Alvast bedankt!

M., 13-10-2014 12:56 #2
Beste G,

Hier ook hetzelfde probleeem. Sinds een aantal weken heb ik ook over mijn hele lichaam tintelingen, zelfs ook mijn tong. De neuroloog kan ook niets vinden en wijt het aan neuropathie, omdat ik diabetes heb. Ook vitaminen e.d. zijn goed, behalve vitamine D.
Helaas kan ik ook jou niet adviseren wat het zou kunnen zijn, maar laat je sowieso nogmaals onderzoeken door de neuroloog. Ik ga nogmaals naar de neuroloog en vraag om verder onderzoek.

groeten van M en succes

G. de Graaf, 27-09-2014 09:38 #1
S os
sinds 3 maanden heb ik last van tintelingen
het begon in mijn voeten, en zit nu over mijn benen handen en armen.ook in mijn gezicht
ben bij de neuroloog onder behandeling, die geen oorzaak kan vinden, bloed-vitaminen…
alles is o kay
ik wordt langzaam aan bang, dat mijn gehele lichaam last krijgt
het zijn niet alleen de tintelingen ook jeuk en het gevoel een klem over mijn voeten benen armen te hebben
wie kan mij helpen gr.gudrun nu al bedankt voor alle reacties

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 30-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!