InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Doof gevoel in oor of oren: oorzaken verdoofd gevoel in oor

Doof gevoel in oor of oren: oorzaken verdoofd gevoel in oor

Doof gevoel in oor of oren: oorzaken verdoofd gevoel in oor Als je oor verdoofd aanvoelt of als je een tintelend gevoel in een of beide oren ervaart, kan dit een symptoom zijn van een aantal onderliggende aandoeningen waarbij het verstandig is om een huisarts te raadplegen. De huisarts kan je zo nodig verwijzen naar een keel-neus-oorarts (KNO-arts), die gespecialiseerd is in aandoeningen aan keel, neus en oren. Op basis van de diagnose kan een behandelplan worden opgesteld. Niet altijd is behandeling nodig. Soms verdwijnen de klachten van een doof gevoel in het oor of beide oren vanzelf.

Zintuiglijke zenuwbeschadiging

Sensorische zenuwen ofwel gevoelszenuwen verzenden sensorische informatie van delen van je lichaam naar het centrale zenuwstelsel (CZS), welke de hersenen en het ruggenmerg omvat. Als bijvoorbeeld je oren koud aanvoelen terwijl je 's winters in de vrieskou buiten bent, dan is dat gevoel te danken aan sensorische zenuwen. Als de sensorische zenuwen in je oor beschadigd raken, kan het getroffen oor moeite hebben met het waarnemen van gevoel. Dit kan resulteren in een tintelend gevoel dat bekend staat als paresthesie, een stoornis in de gevoelssensatie waardoor het uiteindelijk gevoelloos kan worden. Zintuiglijke zenuwbeschadiging is een veel voorkomende oorzaak van een doof gevoel in of aan het oor, hetgeen kan worden veroorzaakt door een verwonding van het oor, zoals een directe slag of zelfs een piercing in het oor.

Middenoorontsteking

Bij een middenoorontsteking is de ruimte direct achter het trommelvlies ontstoken en daarbij kun je last krijgen van een pijnlijk, jeukend of een branderig gevoel en soms ook een doof gevoel. Daarnaast kan gehoorverlies optreden, een aanhoudende druk in het oor en pusachtige afscheiding. Er kan bijvoorbeeld ontstekingsvocht uit het oor komen als het trommelvlies scheurt. Dit wordt een loopoor genoemd.

Een prop oorsmeer / Bron: Didier Descouens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een prop oorsmeer / Bron: Didier Descouens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Prop oorsmeer

Oorsmeer dat is uitgehard en de uitwendige gehoorgang blokkeert, kan een door gevoel in het oor veroorzaken. Je kunt ook symptomen hebben zoals gehoorverlies, oorsuizen, oorpijn en oorjeuk.

Zwemmeroor

Wanneer water in je oor komt en opgesloten raakt, kan het een omgeving creëren waarin bacteriën of zelfs schimmels kunnen gedijen en groeien. Een uitwendige oorontsteking, ook wel zwemmersoor (otitis externa) genoemd, kan een doof gevoel en andere symptomen geven, zoals:
  • gehoorverlies
  • oorpijn
  • roodheid van het oor
  • oortintelingen

Vreemd voorwerp

Als je een vreemd voorwerp in je oor hebt, zoals een wattenstaafje, sieraad, plastic speelgoed, gummetje, of een insect, dan kun je naast een doof gevoel of gevoelloosheid ook andere symptomen aan het oor ervaren, zoals gehoorverlies (bij een geheel verstopt oor), oorpijn of roodheid van het oor.

Bij een beroerte kan het gaan om drie vormen / Bron: Martin SulmanBij een beroerte kan het gaan om drie vormen / Bron: Martin Sulman

Beroerte

Als je een beroerte hebt gehad, kan je oor gevoelloos worden. Andere symptomen van een beroerte zijn moeite met praten, een scheve mond of verlamming van arm/been. Een beroerte is een medisch noodgeval. Een beroerte kan ernstige hersenschade veroorzaken en zelfs dodelijk zijn. Als je gevoelloze oor optreedt in combinatie met deze andere symptomen, bel dan onmiddellijk 112.

Verdoofd gevoel in het oor door diabetes

Mensen met diabetes die de aandoening niet zorgvuldig behandelen, kunnen last krijgen van perifere neuropathie (diabetische neuropathie). Perifere neuropathie is het gevolg van letsel aan het perifere zenuwstelsel, dat informatie in het lichaam doorgeeft aan of van het centrale zenuwstelsel. Perifere neuropathie kan tintelingen en gevoelloosheid veroorzaken in je ledematen en in het gezicht, inclusief de oren.

Onderzoek en diagnose

Om een ​​diagnose te stellen, zal de huisarts vragen stellen over je lichamelijke symptomen zoals een tintelend of gevoelloos oor. Hij of zij zal ook vragen of je één of meer van de volgende klachten ervaart:
  • pus of waterige afscheiding uit je oor
  • verstopte neus of loopneus
  • rinkelend of zoemend geluid in je oor
  • tintelingen of gevoelloosheid in andere delen van je lichaam
  • gezichtsgevoelloosheid
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • slechtziendheid of wazig zien

Vervolgens zal de arts je oren onderzoeken met een speciaal instrument. Soms is een verwijzing nodig naar een KNO-arts.

Prognose van doof gevoel in oor of oren

Een verdoofd oor of een tinteling in het oor is een symptoom met verschillende oorzaken, van een alledaagse oorontsteking tot een beroerte. Wanneer je je huisarts raadpleegt over een doof gevoel in het oor of tintelingen, moet je ervoor zorgen dat je alle symptomen beschrijft die je ervaart, zelfs als deze mogelijk niet direct verband houden met de gevoelloosheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Een klacht dat veel mensen treft is het hebben van een doof, tintelend en soms slapend of duizelig gevoel in het hoofd,…
Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenPrikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenEen prikkelend en tintelend gevoel in je armen is erg vervelend. Men kan zich afvragen wat er aan de hand is. Vaak komt…
Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaamMijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaamEen tintelend gevoel in je lichaam kan erg vervelend zijn. Je kunt je moe en slap voelen als je het gevoel overkomt van…
Volwaardig leven, maar wel in stilteEen lichamelijke handicap als doofheid is, naast het niet kunnen horen, extra lastig. Informatie over doven voor doven e…
Aandoeningen hond: doofheidAandoeningen hond: doofheidNet zoals een mens kan ook een hond doof worden. Dit kan al vanaf de geboorte zijn, maar de hond kan ook op latere leeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • https://www.hoorzaken.nl/gehoorproblemen/vreemd-voorwerp-in-het-oor/
  • https://www.thuisarts.nl/oorontsteking/mijn-kind-heeft-middenoorontsteking
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Paresthesie
  • https://www.quora.com/How-do-I-treat-ear-numbness
  • https://www.healthline.com/health/ear-numbness
  • https://symptomchecker.webmd.com/multiple-symptoms?symptoms=ear-ache%7Cnumbness-or-tingling&symptomids=347%7C164&locations=4%7C4
  • Afbeelding bron 1: Didier Descouens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Doof gevoel in oor of oren: oorzaken verdoofd gevoel in oor"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 22-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!