InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in oor: oorzaken van jeukende oren of oorjeuk

Jeuk in oor: oorzaken van jeukende oren of oorjeuk

Jeuk in oor: oorzaken van jeukende oren of oorjeuk Wat zijn de mogelijke oorzaken van jeuk in oor of jeukende oren? Een jeukend binnenoor komt vrij vaak voor en is zelden reden tot bezorgdheid. Waar kan jeuk in de oren op wijzen? Er zijn vele onderliggende aandoeningen of oorzaken van jeuk in oor mogelijk, zoals zwemmen, allergieën, een gehoorgangontsteking, huidaandoeningen (bijvoorbeeld psoriasis of eczeem), etc. In dit artikel worden de mogelijke oorzaken van dit ongemak besproken. De besproken oorzaken van jeuk in oor zijn niet uitputtend. Raadpleeg bij aanhoudende jeukklachten in de oren je huisarts, zodat deze kan bekijken wat er aan de hand is. Wanneer de oorzaak van oorjeuk of jeuk aan de oren adequaat wordt behandeld, verdwijnt ook de jeuk.

Oorzaken van jeuk in oor

Te veel of te weinig oorsmeer

In de huid van de gehoorgang bevinden zich 1.000 tot 2.000 oorsmeerklieren, die -de naam zegt het al- oorsmeer aanmaken. Oorsmeer heeft een belangrijke functie; het heeft een beschermende werking. Het zorgt voor een goede zuurgraad in het oor en het verzorgt daarmee de dunne huid in de gehoorgang. Oorsmeer werkt verder vuil, stof, bacteriën en dergelijke uit de gehoorgang naar buiten. Een gezond oor ruimt het oorsmeer vanzelf op.

Oorsmeerprop
Tegenwoordig wordt het afgeraden om je oren schoon te maken met een wattenstaafje, omdat je hiermee het oorsmeer dieper je oor induwt. Zo kan er gemakkelijker een oorsmeerprop ontstaan en achter een prop oorsmeer ontstaat een broeierige atmosfeer waar snel een ontsteking kan ontstaan. Het schoonmaken van de gehoorgang met een wattenstaafje (of andere hulpmiddelen zoals een ballpoint, haarspeld, lucifer, paperclip of tandenstoker), kan tevens de kwetsbare huid beschadigen, waarna een ontsteking snel kan ontstaan. Bovendien stimuleer je de oorsmeerproductie. Door veel te peuteren in je oor stimuleer je de oorsmeerklieren om meer oorsmeer aan te maken, als gevolg waarvan een vicieuze cirkel dreigt door verstoren van het evenwicht tussen aanmaak en afvoer van oorsmeer.

Jeuk in de oren door een hoortoestel / Bron: Bykst, PixabayJeuk in de oren door een hoortoestel / Bron: Bykst, Pixabay

Jeuk in de oor door een hoortoestel

Hoortoestel of oorstukje

Zo kun je ook meer last van oorsmeer krijgen door een hoortoestel, wat wordt veroorzaakt door het oorstukje dat de gehoorgang goed moet afsluiten. Doordat je dit oorstukje steeds moet aanbrengen, gebruiken en verwijderen, zet je (ongewild) de talg- en oorsmeerklieren aan tot grotere productie. Ook geeft het ander samengesteld oorsmeer. Voorts kan het oorstukje het oorsmeer terug de gehoorgang induwen, waardoor je een oorsmeerprop krijgt. Deze prop kan de werking van een hoorapparaat ongedaan maken en piepen/rondzingen veroorzaken.

Jeuk in de oren door oordopjes

Veelvuldig gebruik van oordopjes kunnen ook jeuk in de oor veroorzaken en wel om dezelfde redenen als bij een hoortoestel.

Zwemmen

Als je gaat zwemmen is de vochtigheidsgraad in de gehoorgang verhoogd. Deze wordt minder zuur, waardoor de kans op een ontsteking groter wordt. Zwemmers hebben in feite last van een ontoereikend aanbod van oorsmeer. Als je gaat zwemmen is het aan te raden om je oren droog te houden, bijvoorbeeld door een strakke badmuts die je over je oren trekt of door gebruik te maken van siliconen oordoppen.

Jeukende oren door een droge huid

Een droge huid zonder de bescherming van kwalitatief goede oorsmeer, de aanwezigheid van harde korstjes oorsmeer, losse afgestoten velletjes haren of huid, zijn factoren die jeuk in de gehoorgang kunnen veroorzaken.

Haar- of badproducten

Na het gebruik van shampoo, douchegel, badschuim, haargel, haarlak of haarverf dat in oren is terechtgekomen, kun je soms last krijgen van jeuk in het oor of de oren.

Jeuk in oor door hooikoorts / Bron: Istock.com/mkrberlinJeuk in oor door hooikoorts / Bron: Istock.com/mkrberlin

Jeukende oren door allergieën

Seizoensgebonden allergieën kunnen jeuk en irritatie in de oren veroorzaken als gevolg van het vrijkomen van histamine als reactie op blootstelling aan de gewraakte stoffen. Dit gaat vaak gepaard met tranende of jeukende ogen. Het blijkt dat ongeveer 15 tot 20 % van de mensen in meer of mindere mate last heeft van een allergie. In Nederland komt huisstofmijtallergie het meest voor, gevolgd door het seizoensgebonden hooikoorts. Hooikoortspatiënten kunnen de volgende klachten ervaren:
  • jeukende, rode en tranende ogen
  • niesbuien
  • neusverstopping (als gevolg van gezwollen neusslijmvliezen), wat een vol gevoel in het hoofd geeft en gepaard kan gaan met een zeurderige hoofdpijn
  • de jeuk kan ook voelbaar zijn in de oren en in de keel, wat leidt tot hoesten, stemklachten en het schrapen van de keel.
  • in ernstige gevallen kun je ook last krijgen van de diepere luchtwegen, zoals hoesten met het opgeven van slijm, piepen en kortademigheid
  • bestaand constitutioneel eczeem kan verergeren
  • gevoel van lusteloosheid en vermoeidheid

Jeuk in oor door huidaandoeningen

Aandoeningen als psoriasis of eczeem kunnen zich ook in het oor manifesteren en aldaar jeuk veroorzaken.

Psoriasis

Psoriasis is een veelvoorkomende chronische huidaandoening, die gekenmerkt wordt door witte glinsterende schubvorming. De plekken verschijnen vaak op de knieën en ellebogen, maar ook de onderrug, hoofd, achter de oren en bij de haargrens zijn voorkeurslocaties.

Eczeem

Eczeem is een jeukende huiduitslag, welke gekenmerkt wordt door roodheid, zwelling, schilfers, puistjes, blaasjes, kloofjes of korstjes.

Jeuk in oor door gehoorgangontsteking

Een gehoorgangontsteking (medische benaming: 'otitis externa') is een ontsteking van de huid van de gehoorgang. Dit wordt ook wel een 'zwemmersoor'. De ontsteking wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een bacterie (vaak betreft het de bacterie Pseudomonas aeruginosa), maar een schimmelinfectie is ook mogelijk.

Pijn en jeuk in het oor
Acute gehoorgangontsteking kan jeuk en pijn veroorzaken, soms zo hevig dat je hierdoor niet kan slapen. Je kunt ook een vol gevoel in het oor krijgen en een iets verminderd gehoor. Bij een uitgebreide vorm van gehoorgangontsteking treden koorts en zwelling van de lymfeklieren op rondom het oor en in de hals. Als gevolg van de zwelling of afscheiding kan je tijdelijk minder goed horen.

Jeukende oren tijdens zwangerschap

Sommige zwangere vrouwen klagen over jeuk in de oren tijdens de zwangerschap. Dat een vrouw meer last heeft van jeuk tijdens de zwangerschap is een normaal verschijnsel. Bijna een kwart van alle zwangere vrouwen ervaart een toename van jeuk tijdens de zwangerschap. De jeuk komt vaak voor op de plekken waar de huid zich uitrekt; dat zijn de buik, billen en dijen. De huid kan ook jeuken onder invloed van hormonen en er kan tevens sprake zijn van jeuk door huidaandoeningen, waaronder eczeem. Bestaand eczeem kan tijdens de zwangerschap zowel verbeteren als verslechteren.

Behandeling

Hoewel een jeukende gehoorgang vanzelf kan overgaan, is het vaak een hardnekkig probleem dat steeds de kop opsteekt. Bij aanhoudende jeuk is het verstandig de huisarts in te schakelen. Deze kan bekijken waar de jeuk vandaan komt en een behandeling voorstellen. Zo nodig word je verwezen naar een KNO-arts.

Behandeling gehoorgangontsteking

Bij een acute gehoorgangontsteking reinigt de (KNO-)arts de gehoorgang goed zonder de huid te beschadigen. Dit wordt een 'oortoilet' genoemd. Daarna kunnen oordruppels worden toegepast, waarbij de keuze mede wordt bepaald door de uitkomst van kweekonderzoek (een uitstrijkje van de gehoorgang). Eventueel worden ook pijnstillers voorgeschreven krijgen (vaak zogenaamde NSAIDís).Soms is een antibioticumkuur nodig.

Behandeling huidaandoening

Bij psoriasis of eczeem, kan de arts een smeerseltje voorschrijven. Verder is het belangrijk om allergenen te vermijden.

Oorstukje na laten kijken door audicien

Bij aanhoudende klachten van gehoorgangontsteking en/of jeuk in de oren bij gebruik van een hoorapparaat, is het raadzaam om deze bij de audicien te laten controleren. er kan dan bekeken worden of het oorstukje goed past.

Voorkom dat er shampoo in je oren terechtkomt / Bron: Jackmac34, PixabayVoorkom dat er shampoo in je oren terechtkomt / Bron: Jackmac34, Pixabay

Preventieve maatregelen

preventieve maatregelen die je kunt nemen ter voorkoming van jeuk in de oren, zij onder meer:
  • De gehoorgang reinigt zich normaal gesproken vanzelf. Gebruik daarom geen wattenstaafjes en vermijdt peuteren in de oren.
  • Gebruik ook geen lucifers of haarspelden om de gehoorgang te reinigen.
  • Verwijder alleen zichtbaar oorsmeer.
  • Na het zwemmen of douchen kun je het beste het water uit de gehoorgang laten lopen door je hoofd scheef te houden en te schudden.
  • De oren kun je ook voorzichtig uitdrogen met een tissue of föhn.
  • Je kunt ook een hoofdband in het zwembad dragen, zodat er geen water in je oren loopt.
  • Vermijd eventuele allergenen.
  • Voorkom dat er zeep of andere reinigingsproducten in je oor terechtkomt.

Wat kun jezelf doen bij jeukende oren?

Bij stug en brokkelig oorsmeer wat jeuk veroorzaakt, kun je af en toe 1 of 2 druppels sla- of olijfolie in je oor doen. Door de olie wordt het oorsmeer dunner, waardoor het gemakkelijker naar buiten kan. Houd daarbij je hoofd opzij, zodat de druppels de tijd hebben om naar binnen te lopen en in te werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Jeukende oren: Oorzaken, symptomen en behandelingenJeukende oren: Oorzaken, symptomen en behandelingenNet zoals andere lichaamsgebieden, zijn ook de oren onderhevig aan jeuk. En krabben brengt geen soelaas, want dit leidt…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Lente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaakLente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaakLente-oren of juvenile spring eruption is een niet veel voorkomende, onder invloed van de zon veroorzaakte huidaandoenin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Shizhao, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0/bewerkt)
  • J.A.M. Baar, C.A. Bastiaansen, A.A.F. Jochems: Anatomie & fysiologie. Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk, 2007.
  • Patrice van Efferen. Mordern medisch woordenboek - Praktische snelzoekgids van A-Z. Elmar, Rijswijk, 5e druk 2009.
  • Afbeelding bron 1: Bykst, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/mkrberlin
  • Afbeelding bron 3: Jackmac34, Pixabay

Reageer op het artikel "Jeuk in oor: oorzaken van jeukende oren of oorjeuk"

Reacties

Bob, 23-11-2018 19:32 #4
Oorjeuk van de computer? Fascinerend. Jammer dat het bericht al zo oud is, maar ik zou aanraden eens te proberen om variabelen uit te sluiten. Ligt het aan de pc of de monitor, heb je dat ook bij andere computers, hoe dichtbij moet je zitten voor die jeuk, is het ook als de pc uitstaat, staat er misschien een airco op je gericht als je daar zit? Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar variabelen uitsluiten, dat is de sleutel. Ben benieuwd

Mabo, 01-03-2017 20:48 #3
Ook ik heb zoals Piet last van jeuk, maar in beide oren, als ik achter de computer zit? Als ik dat tegen iemand zeg staan ze me schaapachtig aan te kijken, met een blik van: dat kan niet, je kletst. 1x een hele nacht vreselijke jeuk gehad toen ik bij mijn zoon logeerde en er stond een monitor aan/standby. Heb het gevoel dat ik droge oren heb, maar waarom alleen als computer aan staat? Klikt heel stom.

Piet, 17-04-2016 16:40 #2
Telkens als ik aan de computer zit krijg ik jeuk in mijn rechteroor. Snap er niets van. De computer staat zo'n 30 cm van me vandaan. Hoe kan dit?

Willem, 31-03-2016 09:49 #1
Wij wonen in de tropen, lekker zou je zeggen. In de nacht is het soms zo warm dat je niet ontkomt om te transpireren, het loopt gewoon je oor in. Je ligt soms al op een oor waardoor het oor afgesloten is en binnen in het oor wordt het een gezellige broeikas van niet uit genodigden.
Dat is mijn valkuil, heb vaak last van jeuk in mijn oor en het is bijna onmogelijk om daar van af te blijven. Wat kan je nu eigenlijk het beste doen om in de nacht terwijl je slaapt die transpirerende vocht uit te sluiten, zat zelf aan een ventilator te denken voor verkoeling en de wind zal het oor droog houden.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorpijn
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!