InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypoglykemie: oorzaak, symptomen en behandeling

Hypoglykemie: oorzaak, symptomen en behandeling

Hypoglykemie: oorzaak, symptomen en behandeling Bij hypoglykemie, ook wel hypo genoemd, krijgen de cellen van het lichaam geen glucose. Dat geeft problemen omdat glucose de belangrijkste bron van energie is voor de cellen. Een hypo is meestal tijdelijk van aard en komt meestal voor als bijwerking van de insuline-behandeling bij diabetes mellitus type 1. Wat zijn de symptomen bij hypoglykemie en hoe kan het behandeld worden?

Inhoud artikel

Boedsuiker

Het gaat om de glucose-concentratie in het bloed. Normaal gesproken schommelt het bloedsuikergehalte binnen vrij nauwe grenzen. Het wordt geregeld door hormonen als insuline en glucagon. Deze zorgen ervoor dat het bloedsuikergehalte niet te laag wordt zoals bij hypoglykemie en dat het niet te hoog wordt: hyperglykemie. Het suikergehalte is bij mensen die lijden aan diabetes mellitus verhoogd door een tekort aan insuline.

Hypoglykemie

Bij hypoglykemie is er sprake van een buitengewoon laag gehalte van glucose in het bloed, het gevolg is dat er geen glucose bij lichaamsdelen terechtkomt. Glucose is hun meest belangrijke bron van energie. Hypoglykemie zie je vaak als bijwerking van de behandeling met insuline bij diabetes mellitus type 1. Ook wel bij diabetes mellitus type 2, maar minder frequent. Bij mensen zonder diabetes komt hypoglykemie bijna nooit voor. Soms heb je misschien last van een vreemd gevoel, het idee hebben dat je flauw gaat vallen, een gevoel van misselijkheid. Als oorzaak wordt dan soms hypoglykemie aangewezen, maar meestal wordt het gevoel veroorzaakt door stress of vermoeidheid.

Oorzaken hypoglykemie

  • Als iemand met diabetes mellitus type 1 een dosis insuline neemt die te groot is in verhouding met wat diegene gegeten heeft dan zal het gehalte aan glucose in het bloed te laag worden. Het is dus belangrijk dat de dosis insuline wordt afgestemd op wat iemand eet (glucosegehalte stijgt) en de lichamelijke activiteiten (daling van het glucosegehalte).
  • Bij mensen met diabetes mellitus type 2 kan hypoglykemie optreden als er ook sprake is van een beperkte nierfunctie. Een geleidelijke ophoping van medicijnen die het glucose verlagen kan dan de oorzaak zijn.
  • Krijgt iemand zonder diabetes mellitus hypoglykemie dan kan de oorzaak iets ernstigs zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ziekte van de lever of een ziekte aan de bijnieren. Een tumor in de alvleesklier die insuline afscheidt kan ook de oorzaak zijn, maar dit is zeer zeldzaam.
  • Bij baby’s, vooral als ze net geboren zijn, kan hypoglykemie optreden omdat de lever nog niet voldoende glucose heeft opgeslagen.

Symptomen hypoglykemie

Als het glucosegehalte in het bloed daalt dan zal iemand dit snel merken:
  • Transpireren;
  • Niet scherp kunnen zien;
  • Een onpasselijk gevoel;
  • Pijn in het hoofd;
  • Een draaierig gevoel;
  • Geeuwhonger;
  • Een angstig gevoel;
  • Een snelle, sterke hartslag;
  • Ongeconcentreerd zijn;
  • Plotseling wisselend humeur.

Als het glucosegehalte blijft dalen;

  • Iemand kan in de war raken;
  • Het praten kan chaotisch overkomen en iemand kan wankel gaan lopen (deze verschijnselen kunnen doen denken aan dronkenschap);
  • Flauwvallen: dit zie je vooral bij kinderen;
  • Bewusteloosheid kan optreden, er moet direct behandeld worden, anders kan het leiden tot beschadiging van de hersenen of zelfs de dood.

Het niet opmerken van hypoglykemie

Het kan zijn dat iemand het niet merkt als hij of zij een te lage bloedglucosespiegel heeft. Er wordt dan wel gesproken van het onvermogen om hypo’s op te merken of te voelen aankomen. In het Engels: hypoglycemia unawareness. Het is heel lastig als iemand dit heeft. Het doet zich vooral voor in de groep mensen die worden behandeld met insuline om de bloedsuikers zo nauwkeurig mogelijk te regelen.

Behandeling hypoglykemie

Als je diabetes mellitus hebt en de verschijnselen zoals beschreven onder het kopje Symptomen hypoglykemie, neem dan direct een suikerhoudende drank of voedsel met veel suiker. Het is verstandig om altijd iets van dit soort zaken mee te nemen. Draag een armband waarop staat aangegeven dat je lijdt aan diabetes mellitus. Als je bewusteloos raakt door hypoglykemie dan is een injectie met glucagon nodig. Glucagon is een hormoon waardoor je weer bij komt, het zorgt ervoor dat het glucosegehalte toeneemt. Raakt iemand bewusteloos dan moet direct 112 gebeld worden.
Gerelateerde artikelen
Te laag suikergehalte, hypoglykemieTe laag suikergehalte, hypoglykemieWie diabetes of suikerziekte heeft, weet dat het suikergehalte te hoog of te laag kan zijn. Een te laag suikergehalte no…
Hypo en hyper bij diabetesEr is sprake van een hypoglykemie als de hoeveelheid glucose in het bloed van een diabetespatiënt te sterk daalt. Dit wo…
Hoe regelt je lichaam de bloedsuikerspiegel?Hormonen zijn van grote invloed op de stofwisseling in ons lichaam. Een van de belangrijke gehaltes die op pijl wordt ge…
Hormoonstelsel onder de loep – de alvleesklier (pancreas)Hormoonstelsel onder de loep – de alvleesklier (pancreas)De alvleesklier is een bijzonder orgaan. Enerzijds is de pancreas belangrijk om de spijsvertering goed te laten verlopen…
Insulinesecretie in het menselijk lichaamInsulinesecretie in het menselijk lichaamHet hormoon insuline wordt door de bètacellen van de eilandjes van Langerhans in de pancreas aangemaakt. Insuline zorgt…
Bronnen en referenties
  • Diabetesfonds.nl
  • Gezondheidsplein.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedkia.nl

Reageer op het artikel "Hypoglykemie: oorzaak, symptomen en behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!